PALVELUSETELI
Palveluseteli edistää kansalaisten valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Palveluseteli – valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluissa
Sitran palvelusetelihanke päättyi vuonna 2012 ja sen tavoitteena oli lisätä kuntalaisten valinnanvapautta ja vaikutusmahdollisuuksia. Palveluseteli parantaa palvelujen saatavuutta, purkaa jonoja, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää kuntien ja yksityisten palvelutuottajien yhteistyötä.
Sitran hankkeessa tuettiin palvelusetelin kokeiluja, joissa luotiin hyviä käytäntöjä ja yleistettäviä malleja palvelusetelin toteutuksesta. Palveluseteliprojektissa olivat mukana käytännössä vanhuspalvelut, vammaispalvelut, päivähoito, suun terveys sekä perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito.
Palvelusetelin käyttö sosiaali- ja terveyspalveluissa
Uusi palvelusetelilainsäädäntö astui voimaan elokuussa 2009. Kunta tai kuntayhtymä voi käyttää palveluseteliä järjestämissään sosiaali- ja terveyspalveluissa, joiden tuottamisesta vastaavat kunnan hyväksymät yksityiset palveluntuottajat. Palvelusetelillä voidaan täydentää ja tukea kuntien palveluita kansalaisten parhaaksi ja valinnanvapauden lisäämiseksi.
Kunta päättää
- palvelusetelinjärjestelmän käyttöönotosta
- palvelusetelillä hankittavista palveluista ja palvelukokonaisuuksista
- palveluntuottajien hyväksymiskriteereistä
- palvelusetelin arvosta
Palveluseteli konkreettisena maksuvälineenä ei tarkoita pelkästään painettua palveluseteliä, vaan palvelusetelinä voisi toimia myös esimerkiksi sähköinen kortti tai viranomaispäätös.
Miten palveluseteliä käytetään?
Kunnat ja kuntayhtymät
Palvelusetelin käyttöönotto-opas kertoo mm. miten käyttöönotto toteutetaan kunnissa. Opas on saatavilla myös ruotsinkielisenä. Sääntökirjat ovat käyttöönoton apuna ja määrittelevät kunnan, palveluntuottajan ja asiakkaan oikeudelliset suhteet. Tällä hetkellä on olemassa sääntökirjoja:
Palvelusetelin sääntökirja – yleinen malli
Perusterveydenhuolto
- Perusterveydenhuoltopalvelun sääntökirja
- Perusterveydenhuollon sääntökirja – Oulun valinnanvapausmalli (tulossa 2012)
Erikoissairaanhoito
Ortopedian sääntökirja
- Napsusormipotilaan leikkauksen sääntökirja
- Polven nivelkierukan repeämän tähystysavusteisen leikkauksen sääntökirja
- Keskihermopinnepotilaan sääntökirja
- Hyytelörakkopotilaan leikkauksen sääntökirja
- Isovarmaan vaivasenluun (Hallux valgus) leikkauksen sääntökirja
Silmäsairauksien sääntökirjat
Suun terveys
Kuntoutus
Vanhuspalvelut
Vammaispalvelut
Päivähoito
Kansalaiset palveluiden käyttäjinä
Palveluseteli on uusi tapa valita ja käyttää sosiaali- ja terveysalan palveluja. Sitä voidaan käyttää tietyn tavaran tai palvelun hankkimiseen. Asiakas saa itse valita palveluntuottajan omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaisesti.
Tavoitteena on lisätä asiakkaan valinnan mahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää kuntien, elinkeinotoimen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyönä. Palvelusetelillä on tietty rahallinen arvo, ja palvelusetelit voivat olla kuntalaisille joko tulosidonnaisia tai tasasuuruisia.
Palveluseteli-hankkeen tuottamassa ”Vastauksia kansalaisten kysymyksiin palvelusetelistä” – esitteeseen on koottu palvelusetelin käyttöön, käyttökohteisiin, mahdollisuuksiin, ehtoihin liittyviin kysymyksiin vastauksia.
Palvelusetelin hinnoittelumallien hyvät käytännöt
Kansalaisten yhdenvertaisuus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus ovat hinnoittelupolitiikan keskiössä. Palvelusetelin arvon määrittelyssä on mietittävä, valitaanko arvoksi tulosidonnaisuus vai tasasuuruisuus ja käytetäänkö hintakattoa. Hintakatto asettaa ylärajan sille miten kalliilla palvelun saa myydä. Kunta voi näin hallita asiakkaalle muodostuvan omavastuun suuruutta.
Lataa ”Vastauksia kansalaisten kysymyksiin palvelusetelistä” -esite (pdf)
Lataa ”Svar på medborgarnas frågor om servicesedlas” esite ruotsiksi (pdf)
AJANKOHTAISTA