JULKISHALLINNON JOHTAMISOHJELMA
Kohti uutta johtamista. Toteutusvoimaa uudistumiseen.
MISTÄ ON KYSE?
Päättynyt ohjelma
Johtaminen haasteiden edessä
Sitran Julkinen johtajuus -barometrin mukaan suurimmiksi haasteiksi julkishallinnon johtamisessa nähdään tuottavuuden kehittäminen ja niukkuuden johtaminen. Myös ikääntyminen, kannustinjärjestelmät ja työhyvinvoinnista huolehtiminen nousevat keskeisinä haasteina esille. Uudistuva julkishallinto tarvitsee uudistuvaa johtamista. Hyvä julkinen hallinto edellyttää hallinnon alojen ja tasojen välisen yhteistyön parantamista ja vuorovaikutuksen lisäämistä eri sidosryhmien kanssa sekä hallinnon toimintakulttuurin kehittämistä avoimemmaksi ja innovatiivisemmaksi.
Etsimme yhdessä kuntien ja valtionhallinnon kanssa kehityspolkuja uudelle johtamiselle. Organisaatiot, niiden tehtävät ja perimät ovat erilaisia, joten ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa uuden johtajuuden mallia. Tarkastelemme johtamista ihmisen, työyhteisön ja johdon näkökulmasta kaikilla julkishallinnon tasoilla. Keskiössä ovat toimintakulttuuri, johtamisjärjestelmät ja yksittäisen ihmisen toimintaedellytykset organisaation osana. Kokeilemme yhdessä kuntien kanssa henkilöstölähtöistä kehittämistä, jossa samalla pyritään parantamaan tuottavuutta. Tavoitteena on edistää systeemisiä muutoksia järjestelmätasolla nykyisistä vahvuuksista kiinni pitäen. Tässä muutoksessa tarvitaan pätevän, ammattitaitoisen ja hyvin kouluttautuneen julkisen sektorin henkilöstön osaamista ja kehittämispotentiaalia kokonaisuudessaan.
Palveluita laajalla ja avoimella yhteistyöllä
Julkisten palveluiden kehittämisessä olemme paneutuneet myös ihmiskeskeiseen toimintatapaan, jossa asukkaat, kaupunki, yritykset, järjestöt ja yhteisöt toimivat yhdessä palveluiden tekijöinä. Palveluiden kehittämisen tavoitteena on saada aikaan parempaa vähemmällä panostuksella. Asukkaiden valinnanvapaus lisääntyy esim. Kylä kaupungissa -hankkeessa Hämeenlinnassa. Palveluita voidaan tuottaa myös yhteisöllisesti, modernin kyläyhteisön tavoin, kuten Uusvanha kyläyhteisö -hankkeessa Lahdessa.
Julkisen tiedon avaaminen on yksi lähestymistapa palveluiden tuottamisessa. Julkisilla varoilla tuotettua tietoa avataan kaikkien saataville, vapaasti ja maksutta hyödynnettäväksi. Tämä edistää innovaatioita, tutkimusta ja kansalaisten aktiivisuutta. Helsinki Region Infoshare on laaja hanke, jossa tiedon avaamista toteutetaan paikallisesti. Pyrkimyksenä on, että toimintamalli leviää koko Suomeen ja maailmalle.
Konserniohjausmallista vauhtia yhteistyöhön
Valtionhallinnon ja kuntien kehittämisen yhtenä näkökulmana on konserniohjausmalli, joka on käytännössä valtioneuvoston ja eri hallinnon tasojen välistä johtamista. Valtion konserniohjaus on pääministerin ja hallituksen väline poliittis-strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Se sisältää prosessit, rakenteet ja johtamismallin, joiden avulla hallitus toteuttaa, arvioi ja päivittää hallitusohjelmaansa sekä sitä täsmentäviä tavoitteita ja toimenpiteitä.
Julkisen talouden haasteet ja kansalaisten moninaiset tarpeet vaativat usean viranomaisen ja hallinnonalan panosta. Monia asioita ja toimintapolitiikka-alueita olisi hyödyllistä tehdä ja toteuttaa yhtenäisesti ja keskitetysti. Konserniohjaukselle ei ole ollut Suomessa yhteisesti kirjattuja periaatteita eikä strategiaa. Haasteeseen on kiinnitetty huomiota mm. OECD:n Suomen julkisen hallinnon arvioinnissa. Koordinaatio-ongelmia on yritetty hallita esimerkiksi politiikkaohjelmilla, mutta tarvitaan myös vahvempaa konkreettista päätöksentekokykyä ja -voimaa yli ministeriöiden rajojen.
Konsernitoimintoja on jo kehitetty ja kehitetään edelleen valtionhallinnossa. Olemme vuodesta 2010 selvittäneet mahdollisuuksia edistää tätä kehitystä ja pyrkineet luomaan edellytyksiä julkishallinnon sektorirajat ylittävän yhteistyön vahvistumiselle.
AJANKOHTAISTA