TERVEYSKIOSKI
Voisiko terveyskioski-toimintamalli vastata yhä useammassa kunnassa terveydenhuollon palvelun saatavuuden ja kustannustehokkuuden vaatimuksiin? Terveyskioski-hanke päättyi vuonna 2012.
Terveyskioski – uudenlainen tapa hoitaa terveyspalveluita
Sitran Kuntaohjelman Terveyskioski-hanke päättyi vuonna 2012
Sitra halusi testata kaksivuotisilla terveyskioskin kokeilu- ja tutkimushankkeella, voiko sen matalan kynnyksen toimintamalli edustaa uutta palvelutarjonnan mallia laajemmassa terveydenhuollon rakenteellisessa uudistumisessa. Terveyskioskin toimintamalli pohjautuu yhdysvaltalaiseen Retail Clinic -palvelumalliin.
Terveyskioski-toimintamalli
Terveyskioskit toimivat terveyskeskuksen alaisena yksikköinä osana kunnan perusterveydenhuollon palvelukokonaisuutta. Terveyskioski tarjoaa hoitajien ammattitaidolla tuotettuja matalan kynnyksen terveydenhuollon palveluja asiakaslähtöisesti, ihmisten luontaisten asiointipaikkojen yhteydessä, kuten kauppa- ja ostoskeskuksissa. Terveyskioskissa maksuttomiin, hoitajatasoisiin palveluihin pääsee nopeasti ilman ajanvarausta, myös iltaisin ja lauantaisin.
Terveyskioskit voivat tarjoata kuntien tarpeisiin ja demografisiin tekijöihin perustuvan painopisteen mukaan:
- ennaltaehkäisevää terveysneuvontaa
- palveluohjausta
- pienimuotoista vastaanottotoimintaa esim. verenpaine-, verensokeri- ja lihasvoimamittauksia, rokotuksia, ompeleiden poistoa
- eriaiheisia teemapäiviä esim. liikuntaan, hammashuoltoon ja diabetekseen liittyen
Kokeilu- ja tutkimushankkeet Ylöjärvellä ja Lahdessa
Suomen ensimmäinen terveyskioski avattiin kesäkuussa 2009 Ylöjärven kauppakeskus Eloon, ja toinen maaliskuussa 2010 Lahden kauppakeskus Trioon. Ensimmäiseen suureen kaupunkiin, Lahteen, avatussa Terveyskioskissa on voitu hyödyntää Ylöjärvellä saatuja myönteisiä kokemuksia.
Kuntaohjelman tukemilla Ylöjärven ja Lahden kaksivuotisilla tutkimus- ja kokeiluhankkeilla haluttiin testata, millaisia mahdollisuuksia matalan kynnyksen palvelumalli antaa
- perusterveydenhuollon palvelurakenteiden uudistumiseen
- kuntatalouden hallintaan
- riskiryhmien aikaiseen tavoittamiseen
- asiakas- ja työtyytyväisyyden nostamiseen.
Kokeilujen arviointi
Ylöjärven ja Lahden kokeilu- ja tutkimushankkeissa Tampereen yliopisto arvioi puolueettomasti terveyskioskitoiminnan vaikutukset Ylöjärven ja Lahden kaupungin terveyspalveluihin sekä on tunnistanut parhaita käytäntöjä muussa kuntakentässä hyödynnettäväksi. Saatuja tuloksia verrattiin mm. selvitysajankohdan mukaisiin terveydenhuollon palveluihin ja toimintaan sekä asiakkaiden ja henkilöstön tyytyväisyyteen.
Terveyskioskin arviointitutkimus oli kolmivaiheinen:
- Peruskartoitus arvioi lähtökohtatilanteessa Ylöjärven terveyskioskin ja Lahden terveyskioskin toimeenpanoa, asiakkaiden kokemuksia ja toiminnan kehittämishaasteita.
- Väliarviointi tarkasteli Ylöjärven ja Lahden terveyskioskin kustannuksia ja palvelukysyntää ensimmäisen toimintavuoden tilastotietojen perusteella.
- Loppuarviointi antaa kokonaiskuvan terveyskioskista ja sen toimivuudesta osana kaupungin perusterveydenhuollon järjestelmää. Ylöjärven terveyskioskista on tehty jo loppuarviointi elokuussa 2011 ja Lahden terveyskioskin loppuarviointi julkistettiin toukokuussa 2012.
Terveyskioskin arviointiraportit 2009−2011 löytyvät myös sivun julkaisuista.
Toimintamallin hyödyt
- palvelujen segmentointi asiakkaiden hoitotarpeiden mukaan kohdistaa ja tehostaa terveydenhuollon resurssien käyttöä
- kevyt organisaatiorakenne mahdollistaa palvelujen kustannustehokkaan tuottamisen − jopa kolmasosalla terveysasemakäynnin kustannuksilla
- parantaa palveluiden saatavuutta ja sen myötä edistää hoitoon hakeutumista ja sairauksiin puuttumista.
- tukee ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa ja mahdollistaa riskiryhmien hakeutumisen hoitoon
- edistää kustannuskehityksen hallintaa varhaisella terveysongelmiin puuttumisella ja pitkäaikaissairauksien seurannalla.
- palvelee joustavasti rutiiniluonteisissa toimenpiteissä, jolloin terveyskeskuksissa keskitytään vaikeampiin toimenpiteisiin
- tehokas lisäresurssi väestön ikääntymisen aiheuttamiin tarpeisiin sekä esimerkiksi rokotuskampanjoiden aikana.
Terveyskioskit laajemmin kuntakenttään
Ylöjärven ja Lahden terveyskioskeista saadut kokemukset ja opit halutaan levittää laajemmin kuntakentän hyödynnettäviksi tarjoamalla konseptoitu, tutkimusten perusteella hyväksi todettu toimintamalli. Tätä toimintamallia on Sitran Kuntaohjelmassa edistetty viestinnän keinoin syksystä 2011 lähtien. Maaliskuussa 2013 toiminnassa oli noin 30 terveyskioskia eri nimisinä eri puolilla maata.
Sitra on koonnut kuntatoimijoille tuotettuun perustamisoppaaseen Ylöjärven ja Lahden terveyskioskeista saadut kokemukset ja opit. Perustamisopas sisältää tietoa niin suunnittelun tueksi kuin käynnistämisen avuksi.
Terveyskioskin perustamisopasta saa käyttää vapaasti ei-kaupalliseen tarkoitukseen Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International — CC BY-NC 4.0 -lisenssin mukaisin ehdoin.
Julkiset toimijat saavat käyttää Terveyskioski-nimeä kansanterveyslain tarkoittamaan perusterveydenhuoltopalveluun. Nimen käyttö edellyttää kuitenkin käyttöoikeussopimusta Sitran ja julkisen toimijan välillä. (Ota yhteys kirjaamo@sitra.fi.) Oikeudet muuhun Terveyskioski-nimen käyttöön omistaa Luontoistuote Oulun Natural Oy.
Terveyskioskit Suomessa
Terveyskioskien paikalliseen toimintaan voi tutustua lähemmin mm. seuraavien linkkien kautta.
Ylöjärven hyvinvointikioski (aiemmin Ylöjärven terveyskioski)
Lahden terveyskioskit
Kotkan ja Haminan terveyskioskit muuttuivat 1.1.2019 Kymsoten Terveys- ja hyvinvointipisteiksi.
Orimattilan terveyskioski
Tutustu Terveyskioskin esityksiin Slideshare-sivulla
Tutustu terveyskioskin videoihin Youtube-sivulla
AJANKOHTAISTA