Tämä kirjoitus on osa verkkoartikkelisarjaa siitä, mitä Kestävä talous -foorumi koki ja oppi ekskursiollaan Berliiniin 4.-8.11.2012.
Yrityksillä on keskeinen rooli kestävässä taloudessa. Ne voivat noudattaa hyvää yhteiskuntavastuuta, tehdä kestävyydestä bisnestä ja vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen.
Institute for Ecological Economy Researchin tutkija Esther Hoffmann puhui Kestävä talous -foorumille yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnista. Yhteiskuntavastuu velvoittaa yritykset toimimaan ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullisesti kaikkia niitä kohtaan, joita yritysten toiminta koskettaa. Se ei tarkoita pelkästään lakien noudattamista, vaan vapaaehtoista, ”ylimääräistä” panostusta ympäristön kestävyyteen ja ihmisten hyvinvointiin. Parhaimmillaan yhteiskuntavastuu ja siitä raportointi ulospäin todella sitouttavat yritykset toimimaan kestävästi. Huonoimmillaan ne ovat pinnallista markkinointia ja viherpesua.
Parhaiten yritykset noudattanevatkin yhteiskuntavastuutaan, kun se on niiden liiketoiminnan kovassa ytimessä?
-Maailman pelastamisen pitää olla bisnestä, totesi eräs foorumilainen.
Foorumi tapasi Berliinissä useita yrityksiä, jotka ovat tehneet kestävyydestä liiketoimintaa. GLS Bank on saksalainen osuuspankki, jonka toiminta perustuu tiukoille ekologisille ja sosiaalisille periaatteille.
-Rahoitamme vain ihmisten perustarpeita, GLS:n työntekijä Werner Landwehr kertoi. -Pohdimme jokaisen lainan kohdalla tarkkaan, minkälainen vaikutus rahalla on yhteiskuntaan. Arvojensa mukaisesti pankki lainoittaa esimerkiksi koulutushankkeita, asumista, uusiutuvan energian tuottajia, luomuviljelyä ja myöntää mikrolainoja.
Asiakas, joka avaa pankkiin tilin, saa itse päättää, mille sektorille haluaa rahansa lainattavan. Pankki toimii läpinäkyvästi, sillä se ylläpitää julkista listaa jokaisesta antamastaan lainasta.
-Finanssikriisi kolminkertaisti asiakasmäärämme, Landwehr kertoi. Eettiselle rahoitustoiminnalle on siis kysyntää. GLS:llä on 100 000 asiakasta ja 2,8 miljardin tase. Se on kaukana Saksan suurimmista pankeista, mutta on silti yksi maan isoimmista osuuspankeista.
Berliinistä puhutaan Euroopan start-up -keskuksena ja foorumi tapasikin monta hyvässä nousussa olevaa yritystä: Lgmi tekee pelejä ja sovelluksia yrityksille ja organisaatioille, jotka työssään edistävät ekologista kestävyyttä tai ihmisten hyvinvointia. Betterplace on joukkorahoitusalusta kehitysavulle. Solar Brushin robotit puhdistavat aurinkopaneeleja, joiden hankkimista Milk the Sun puolestaan joukkorahoittaa.
Foorumi tapasi Berliinissä myös tutkija Cheryl Hicksin CSCP-keskuksesta (Collaborating Centre on Sustainable Production and Consumption.)
Katso videosta, minkälaisia bisnesmahdollisuuksia Hicks näkee esimerkiksi resurssiniukkuuden tarjoavan ja kuinka yritykset voivat vaikuttaa kuluttajien kestäviin valintoihin:
Katso esitykset yritysten yhteiskuntavastuusta, GLS-Pankista ja kestävästä kuluttamisesta ja liiketoiminnasta.