CosmEthics on suomalainen startup, joka keskittyy kosmetiikkakemikaalien analysointiin ja tuotekoostumusten digitalisointiin. Unelmanamme on tuoda koostumustieto helposti ymmärrettävään, avoimeen ja käytettävään muotoon – EU regulaatiot ja tutkimustieto huomioiden. Yhtiö on vuonna 2014 lanseerannut ilmaisen kuluttaja-applikaationsa koko EU:ssa ja kehittää tekoälyä fiksujen kosmetiikkavalintojen toteutukseen.
Erityisesti vesistöön päätyvien muovikemikaalien välttäminen on yrityksen perustajalle Katariina Rantaselle sydämen asia ja on noussut kuluttajatrendiksi. Se onkin applikaation suosituimpia työkaluominaisuuksia. Kuluttajat kytkevätkin mieluusti muovilistan profiilissaan päälle, sillä moni haluaa pienentää vesistön muovikemikaalien kuormaa. Ethän halua juoda etkä syödä muovia? Muovittoman huulipunan tai kasvovoiteen löytäminen on älypuhelinsovelluksella helppoa viivakoodin lukemalla, eikä kuluttajan tarvitse muistaa yli 500:aa muovikemikaalia ulkomuistista. Ennaltaehkäisy onkin yksi esimerkki arjessa tehtävistä fiksuista valinnoista oman ja ympäristön terveyden edistämiseksi.
Älypuhelimessa kulkeva räätälöitävä ja näppärä tulkki on kosmetiikkaostosten nerokas apuväline. Yritys on kasvattanut yli 100 000 tuotteen tietokannan, työllistää kansainvälisesti 40 henkeä, saanut kuluttajalatauksia EU maissa 150 000 ja on kasvattanut B2B asiakkuuksien määrän liki 20:een. Tuoteskannauksia on tehty liki 1,5 miljoonaa. Yrityksen rahoittajiin kuuluvat yksityissijoittajat, Tekes ja Euroopan Komissio. Yritys on ollut näkyvissä mediassa mm. Forbes, BBC, London Evening Standard, Greenpeace, Wired, Talouselämä ja Helsingin Sanomat.
CosmEthics on yksi Fiksu arki -yrityskilpailun voittajista.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.