HealthPitch-illassa parikymmentä lupaavaa startuppia kohtasi kymmeniä pääomasijoittajia niin Suomesta kuin ulkomailta. Terveys- ja hyvinvointialan potentiaali Suomessa liittyy vahvaan poikkitieteelliseen osaamiseen niin tutkimuksen kuin esimerkiksi ICT:n alueella. Tämä näkyy myös sijoittajien kasvavassa kiinnostuksessa toimialaa kohtaan.
Sitran ja FiBANin järjestämä HealthPitch-ilta jatkoi terveysteknologian vahvaa kehityskulkua. Tilaisuudessa nähtiin innokkaita yrittäjiä terveysteknologian ja biotieteiden alueelta, jonne on kehittynyt viime vuosina useita lupaavia kasvuyrityksiä. Illan tavoitteena oli tarjota sijoittajille valikoitu joukko toimialan kasvuyrityksiä, joita he voisivat harkita sijoituskohteina. Toisaalta tärkeää oli myös verkostoida alueella toimivia sijoittajatahoja, sillä usein yrityksen keräämä rahoituskierros edellyttää useamman sijoittajan osallistumista.
20 vuoden aikana terveysteknologian vienti Suomesta on nelinkertaistunut ja vastaa nykyisin jo lähes puolta maan huipputekniikan viennistä. Vaikka terveysalan ja biotieteiden ympärillä on jo voimakasta pöhinää, niin vielä joitakin vuosia sitten bioala oli Suomessa kirosana. Jotain merkittävää on tapahtunut. Alan uudelle vaihteelle on selkeitä syitä, joita Biotien toimitusjohtaja Timo Veromaa eritteli illan avanneessa puheenvuorossaan.
”Meillä on hyviä yrityksiä, hyvää dataa, pääomia ja laajentunut kiinnostus terveydenhuoltoa kohtaan. Digitalisoituminen on kuitenkin keskeisin arvon ajuri alalla”, Veromaa listasi.
Väylä auki uusille tuote- ja palveluinnovaatioille
Ilmiöt kuten asioiden internet, terveysinformaation vallankumous sekä geeni- ja bioteknologian harppaukset ravistelevat terveys- ja hyvinvointialaa. Tietoa omasta terveydestä on saatavilla enemmän kuin koskaan, mikä avaa väylää uusille tuote- ja palveluinnovaatioille. Samanaikaisesti Suomessa on paljon pitkään rakentunutta terveys- ja bioalan osaamista, joka nyt kanavoituu markkinoille erityisesti kasvuyritysten kautta.
HealthPitch-illassa 18 yritystä esitteli tuotteitaan noin 40 sijoittajalle pitchausten sekä demopisteiden muodossa. Pitch-kierroksella kuultiin sekä kuluttajamarkkinoille että ammattilaiskäyttöön tuotteita valmistavien startuppien puheenvuoroja. Kierroksen päätti tänä keväänä paljon vauhtia keränneen, lääkärin ja potilaan videoteknologialla yhdistävän MeeDocin toimitusjohtaja Mikko Kiiskilä.
Kiiskilä edustaa uutta terveyden startup-sukupolvea, joka on luonnostaan kansainvälinen ja etsii merkitystä. MeeDoc esiteltiinkin rentoon piilaaksolaiseen tyyliin ilman mikrofonia ja diaesitystä.
”Lähdin terveysalalle monista syystä. Markkinat ovat kansainväliset, ala on teknologiavetoinen ja käyttäjälähtöinen – lisäksi tekeminen on merkityksellistä”, Kiiskilä kertoo.
Kasvun edellytyksenä edelläkävijäasiakkaat ja riittävä rahoitus
Yritysideoista ei HealthPitchissä ollut puutetta. MeeDocin lisäksi illassa nähtiin muun muassa koirien terveysdataa keräävä älykäs kaulapanta ja nopeasti sairaalabakteeridiagnoosin antava analyysilaite. Sijoittajien osoittama kiinnostus HealthPitchin kaltaista tapahtumaa kohtaan osoittaa, että toimialalle asetetaan paljon kasvuodotuksia. Kasvun toteutuminen edellyttää osaamisen ja innostuksen lisäksi paljon myyntityötä, jossa ensimmäisten asiakkaiden rooli ”ladunavaajina” on erittäin suuri. Siksi startup-yritysten on ideoinnin lisäksi myös tietysti kyettävä lunastamaan lupauksensa liiketoiminnan muodossa.
Tärkeä rooli on myös rahoituksella, joka luo kasvuedellytyksiä starttaaville yrityksille. Lähtökohdat ovat kuitenkin lupaavat, ainakin monien mittareiden näkökulmasta. Esimerkiksi enkelisijoittajayhdistys FIBANin alkuvuoden selvityksessä kerrottiin, että vuonna 2013 jo viidennes bisnesenkelisijoituksista kohdistui terveyden ja biotieteiden alueelle. Ehkä 2000-luvun bioboomista on opittu jotain ja toimialalla on nyt edellytyksiä kestävämpään kasvulentoon?
Suosittelemme