Miksi näiden tuntien pitää aina olla aamulla, kysyi kärttyinen poika yläasteen kotitaloustunnilla. Aamu oli ankea ja kello kahdeksan. Hetkessä tunnelma kuitenkin muuttui. Oppilaat saivat haasteekseen suunnitella Suomi 100 -pizzan, joka piti viedä ihmiselle, jota ei muuten kohtaisi.
– Oli mahtavaa seurata, kuinka tämä varmaankin luokan vilkkain poika katsoi kännykästä videohaasteen ja ensimmäisenä latasi sovelluksen. Sitten hän teki kaverinsa kanssa innolla pizzan ja polki vanhan, pyörätuolissa olevan pariskunnan luo, kertoo Mikko Kinnunen Haaste.io:sta.
Kun pizzat oli syöty, pojat totesivat, että tulevat kylään uudestaankin. Mummo kehui vuolaasti, kuinka fiksuja nuoret miehet olivat, ja polleana nämä lähtivät takaisin koululle.
Haaste.io haluaa ratkaista sen, ettei koulu tunnista kaikkien vahvuuksia, intohimoa ja lahjakkuutta. Syrjäytyneistä nuorista kaksi kolmesta on poikia. Jos joku on vaikkapa teknisesti suuntautunut tai osaa harrastuksen kautta korjata koneita, sitä ei välttämättä arvosteta kuin vasta toisen asteen koulutuksessa. Silloin on liian myöhäistä, jos nuori on jo pudonnut pois koulupolulta.
– Minua järkytti tieto, että neljäsosa suomalaisista miehistä ei tee työtä. Heidän joukossaan on varmasti piilossa osaamista ja lahjakkuutta. Suomi on pieni maa, jossa kaikkien lahjat pitää saada käyttöön. Se on tärkeää myös hyvinvoinnin ja onnellisuuden kannalta, Kinnunen sanoo.
Haaste.io on mobiilisovellus, jossa nuoret voivat suorittaa haasteita ja oppia samalla tulevaisuustaitoja ja saada kannustavaa palautetta. Opettajille haasteet ovat väline ilmiöpohjaiseen opettamiseen, jota uusi opetussuunnitelma korostaa. Ammattikouluille sovellus on työkalu, kun niiden opetus muuttuu näyttöihin perustuvaksi.
Haaste.io:n avulla vaikkapa luonnonsuojelujärjestö voi tehdä haasteen luontoretkestä, ja biologianopettaja puolestaan lisätä siihen kasvintunnistustehtäviä. Yksi kohderyhmä ovat yritykset, jotka voivat rekrytoida sovelluksen avulla oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin.
– Ajatus on, että keinoäly kerää sovellukseen nuorista osaamisdataa ja voi vinkata suoraan jostain tekijästä. Tai rekrytointikilpailun voi kohdistaa tietylle porukalle, Kinnunen sanoo.
Yrityksille palvelusta tulee maksullinen, kouluille ei.
Haaste.io hyödyntää olemassa olevia digitaalisia Open Badges -taitomerkkejä. Ensimmäinen protoversio mobiilialustasta on jo haettavissa Androidin sovelluskaupasta.
Entä ne oppilaat, joka olisivat tehneet pizzan mukisematta ilmankin? Vilkkaalle pojalle ei ollut kynnys mennä vanhan pariskunnan luo, mutta jollekin toiselle saattoi olla kova paikka kohdata esimerkiksi vammainen ihminen. Haasteiden avulla löytyvät ne kohdat, joissa kukin oppii.
– Ne antavat heterogeenisten luokkien opettajille välineitä ohjata ryhmää niin, että kaikki innostuvat. Ja kun ihminen onnistuu, hän jaksaa puurtaa myös sellaisissa kohdissa, joissa ei ole niin vahva.
Jos kaikkien lahjat löytyisivät, saattaisi se korjata myös Pisa-tutkimusten notkahtaneita tuloksia. Harvempi nuori keskeyttäisi koulun, harharetket vähenisivät ja koulut saisivat oikeita oppilaita.
– Samalla nuoret löytävät oman juttunsa ja vahvuutensa, oman paikkansa elämässä.
Seuraa meitä
Tiimi
Juha Hakala, kasvatustieteilijä ja filosofi, professori, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Juha on tiimin suvereeni lahjakkuuden ja osaamisen tunnistamisen ekspertti.
Heli Karjalainen, tuotepäällikkö, Discendum Oy
Heli on tiimin osaamisen tunnustamisen ja digitaalisten osaamismerkkien (Open Badges) asiantuntija.
Mikko Kinnunen, rehtori, erityisopettaja, Reisjärven kristillinen opisto
Mikko on koulutuksen ja nuorten mahdollisuuksien kokenut ja intohimoinen kehittäjä sekä aikamoinen hankehai.
Ville Laitila, nuorten yrittäjyysvalmentaja, Reisjärven kristillinen opisto
Ville on innovatiivinen diginatiivi, some-ekspertti ja tuotteistamisen piinkova osaaja.
Vilja Paavola, koordinaattori, kirjoittaja, Jyväskylän yliopisto, Osaajia.fi
Vilja on villin vahva sanallistaja, isosti ajattelija ja ammatillisen identiteetin asiantuntija.
Ota yhteyttä
Ville Laitila
+358456786785
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.