Ilmastokriisin ratkaisemisella on kova kiire, ja Suomenkin pitää vähentää päästöjä paljon kaavailtua nopeammin. Tämä on onneksi mahdollista.
Muutos ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Päästöjen ripeä vähentäminen eri aloilla ja tasoilla edellyttää määrätietoisia toimia.
Jokaisella meistä on vastuu ja mahdollisuus vähentää päästöjä. Sitra julkaisi kesällä 2017 sata arjen ilmastotekoa tukemaan ihmisiä ilmastoa säästävien pienten valintojen tekemisessä. Niihin pohjautuvan suunnitelman oman hiilijalanjälkesi pienentämisestä voit tehdä Sitoumus2050-palvelussa.
Suurin vastuu on kuitenkin siellä, missä on suurin valta vaikuttaa päästöihin. Siksi tarvitsemme yhteiskunnalta isoja ilmastotekoja. Kokosimme päättäjille sadan kohdan luettelon erilaisista mahdollisista keinoista päästöjen vähentämiseksi. Listaus perustuu asiantuntijoidemme näkemyksiin ja tekemiimme selvityksiin.
Miten luetteloa kannattaa lukea?
Tämä luettelo sisältää laajan kirjon mahdollisia ilmastotekoja jaoteltuna seitsemään luokkaan. Yhteiskunnan teoksi on tässä yhteydessä määritelty kansallinen ohjauskeino tai muu politiikkatoimi, jolla voidaan vauhdittaa päästöjen vähentämistä tai hiilen sitomista.
Eri teoilla on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia. Osa luetelluista keinoista toisi valtiolle lisää tuloja, osa taas lisäisi menoja. Jotkin toimet parantaisivat pienituloisten asemaa, toiset saattaisivat heikentää sitä – ilman tasapainottavia ratkaisuja esimerkiksi tulonsiirtojen tai verotuksen puolella.
Monet teot vaikuttavat samoihin toimijoihin ja päästöihin, ja teot ovat osin päällekkäisiä. Vaikka eri keinoista voikin kannattaa koota toisiaan täydentävä paketti, ei niitä kaikkia ole tarkoitettu toteutettavaksi yhtä aikaa. Yksi hyvä konsti on usein parempi kuin pussillinen keskinkertaisia.
Keinoja voi myös toteuttaa monin eri tavoin. Esimerkiksi veron taso voi olla alhainen, korkea tai jotain siltä väliltä.
Luettelo pyrkii havainnollistamaan sitä, miten laaja kirjo erilaisia mahdollisia ilmastotekoja Suomen päättäjillä on käytettävissään – niin haluttaessa.
Se ei siis ole Sitran ehdotus toteutettavista toimenpiteistä.
Alta löydät luettelon sadasta yhteiskunnan ilmastoteosta luokiteltuna seitsemään koriin. Tutustu niihin ja vinkkaa mielestäsi parhaat ilmastoteot yhteiskunnan päättäjille!
Ilmastotyön perusta
Kunnianhimoiset tavoitteet, selvät suunnitelmat ja riittävä hinta päästöille muodostavat tukevan perustan ilmastotyölle.
1. Tiukemmat päästötavoitteet
Kansalliset tavoitteet päästöjen vähentämisestä vuoteen 2030 mennessä ja hiilineutraaliuden saavuttamisesta voisi päivittää Pariisin sopimuksen tavoitteiden mukaisiksi.
2. Vahvempi ilmastolaki
Ilmastotyön puitteet määrittävää ilmastolakia voisi vahvistaa ottamalla mallia esimerkiksi Isosta-Britanniasta.
3. Tulevien sukupolvien oikeudet perustuslakiin
Tulevien sukupolvien oikeudet perustuslaissa voisivat vahvistaa päättäjien velvollisuutta puuttua myös ilmastokriisiin.
4. Ilmastotyö EU-puheenjohtajuuskauden kärkeen
Suomi voisi hyödyntää puheenjohtajuuskauden vuonna 2019 täysimääräisesti EU:n ilmastotyön vahvistamiseen esimerkiksi unionin pitkän aikavälin ilmastostrategian kautta.
5. Vaikuttaminen EU-tavoitteiden tiukentamiseksi
Suomi voisi vaikuttaa EU:n vuosien 2030 ja 2050 päästösitoumusten tiukentamiseksi, niin että ne vastaisivat Pariisin sopimuksen tavoitteita
6. Päästökaupan vahvistaminen
Suomi voisi pyrkiä vahvistamaan EU:n päästökauppaa tehokkaana tapana ohjata vähentämään päästöjä esimerkiksi poistamalla päästöoikeuksia markkinoilta.
7. Lattiahinta päästöoikeuksille
Suomessa kansallisesti tai Pohjoismaissa yhteisesti asetettu vähimmäishinta päästökaupassa vauhdittaisi siirtymää vähäpäästöisiin ratkaisuihin.
8. Päästöoikeuksien osto
Suomi voisi ostaa päästöoikeuksia itselleen EU:n päästökaupassa ja mitätöidä ne, jos markkinavakausvaranto alkaa palauttaa päästöoikeuksia markkinoille.
9. Päästökerroin biomassalle
Biomassan elinkaaripäästöjen huomioon ottaminen kannustaisi valitsemaan vähäpäästöisiä vaihtoehtoja energiantuotannossa.
10. Toimialakohtaiset tiekartat
Reittiä kohti hiilineutraaliutta hahmottelevat tiekartat auttaisivat suuntaamaan investointeja ja tunnistamaan muutoksen mahdollisuuksia kullakin toimialalla.
11. Talousarvion ilmastopisteytys
Valtion talousarvion määrärahojen ja verojen ilmastovaikutukset voisi arvioida ja pisteyttää päättäjien valintojen tukemiseksi.
12. Kestävän hyvinvoinnin mittarit
Bruttokansantuotteen rinnalle tai sijaan voisi nostaa myös ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottavia mittareita.
Lait ja normit
Lait, luvitus ja velvoitteet määrittävät ilmastotyön puitteet ja varmistavat haluttujen tavoitteiden toteutumisen.
13. Kivihiilikiellon aikaistaminen
Vuodelle 2029 säädetyn takarajan aikaistaminen vauhdittaisi siirtymää kivihiilestä vähäpäästöiseen energiaan.
14. Kielto turpeen energiakäytölle
Turpeen energiakäytön kieltäminen tai rajoittaminen vähentäisi energiantuotannon päästöjä merkittävästi.
15. Takaraja fossiiliselle energialle
Fossiiliselle energialle yleensä tai eri polttoaineille erikseen voisi määritellä takarajat kivihiilen tapaan.
16. Päästöraja voimaloille
Enimmäisraja voimaloiden hiilidioksidipäästöille tuotettua energiayksikköä kohti kannustaisi korvaamaan runsaspäästöisiä polttoaineita vähäpäästöisillä.
17. Pienydinvoimaloiden luvituksen virtaviivaistaminen
Pienten ja modulaaristen ydinvoimaloiden luvituksen nopeuttaminen ja yksinkertaistaminen saattaisi helpottaa niiden käyttöönottoa.
18. Ilmastopäästöt ympäristölupien ehtoihin
Voimaloita ja tehtaita säätelevillä ympäristöluvilla voitaisiin rajoittaa myös ilmastopäästöjä.
19. Taloyhtiöiden aurinkosähkön helpottaminen
Aurinkosähkön jakamisen mahdollistaminen osakkaiden kesken tekisi aurinkopaneeleista taloyhtiöille houkuttelevampia investointeja.
20. Polttomoottoriautojen myyntikielto
Takaraja uusien, pelkästään fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen myynnille vauhdittaisi siirtymää päästöttömään liikenteeseen.
21. Yksi joukkoliikennelippu kaikille
Velvoittamalla joukkoliikennepalvelujen tarjoajat liittymään yhtenäiseen lippujärjestelmään voisi samalla lipulla kulkea kaikilla linjoilla koko maassa.
22. Biopolttoainevelvoite laivoille ja lentokoneille
Velvoitteen sisällyttää polttoaineisiin kestäviä biopolttoaineita voisi laajentaa koskemaan tieliikenteen lisäksi vesi- ja lentoliikennettä.
23. Lentolippuihin päästölisä
Lentolippujen myyjät voitaisiin velvoittaa tarjoamaan asiakkaille päästökompensaatiota tai sisällyttämään se lippujen hintoihin.
24. Päästötiedot lentomainoksiin
Lento- ja matkayhtiöt voitaisiin velvoittaa ilmoittamaan päästöt matkojen mainoksissa.
25. Tiukemmat tehokkuustasot korjausrakentamiseen
Energiatehokkuusvelvoitteita voitaisiin tiukentaa nykyisten rakennusten peruskorjauksissa ja muissa isoissa remonteissa.
26. Raja uusien rakennusten hiilijalanjäljelle
Enimmäisraja uudisrakennusten hiilijalanjäljelle auttaisi vähentämään rakentamisen ja rakennusmateriaalien päästöjä.
27. Velvoite eheyttää yhdyskuntarakennetta
Kaavoituksesta vastaaville kunnille voitaisiin asettaa sitova velvoite edistää vähäpäästöistä yhdyskuntarakennetta.
28. Vähäpäästöisten hankintojen edistäminen
Hankintalakia voitaisiin vahvistaa asettamalla sitova velvoite suosia julkisissa hankinnoissa elinkaarivaikutuksiltaan vähäpäästöisiä ratkaisuja.
29. Kunnille ilmastosuunnitelmat
Kunnat voisi velvoittaa laatimaan yksin tai yhdessä ilmastosuunnitelmat, jotka sisältävät riittävät päästötavoitteet ja -toimet.
30. Kasvisvaihtoehto julkiseen ruokailuun
Julkisesti rahoitetussa ruokailussa voisi velvoittaa tarjoamaan vähäpäästöisiä kasvisvaihtoehtoja.
31. Kielto heittää ruokaa roskiin
Yrityksille voitaisiin asettaa velvoite jakaa syömäkelpoinen ruoka eteenpäin jätteeksi heittämisen sijaan.
32. Ilmastovelvoitteet sijoituksiin
Eläkerahastot voitaisiin velvoittaa raportoimaan sijoitustensa hiilijalanjälki ja vetäytymään fossiilisijoituksista.
33. Tuotteiden päästöseloste
Arviot elinkaaripäästöistä voitaisiin velvoittaa sisällyttämään tuoteselosteisiin.
34. Varoitusmerkit runsaspäästöisiin tuotteisiin
Eniten ilmastoa kuormittaviin tuotteisiin voitaisiin velvoittaa sisällyttämään varoitusmerkit.
35. Raivauskielto turvemailla
Turvemaille voitaisiin asettaa uusien peltojen raivauskielto maaperästä vapautuvien päästöjen vähentämiseksi.
36. Avohakkuukielto valtion mailla
Siirtyminen jatkuvaan kasvatukseen valtion omistamilla mailla voisi auttaa kasvattamaan metsien hiilinieluja ja -varastoja.
37. Metsähallitukselle nielutavoite
Metsähallitukselle voitaisiin asettaa yhdeksi tulostavoitteeksi hiilinielujen kasvattaminen valtion mailla.
Taloudelliset kannustimet
Taloudellinen tuki auttaa ihmisiä ja yrityksiä tekemään ilmaston kannalta kestäviä investointeja ja valintoja.
38. Korotettu kotitalousvähennys
Kotitalousvähennystä voitaisiin korottaa energiaremonteissa ja uusiutuvan energian asennuksissa.
39. Energia-avustuksen lisääminen
Taloyhtiöiden energiaremontteihin myönnettävän määrärahan kasvattaminen vauhdittaisi rakennusten energiatehokkuuden parantamista.
40. Uusiutuvahuutokaupan laajentaminen
Uusiutuvan energian tuotantotuen kilpailuttamista huutokaupalla voisi jatkaa ja laajentaa.
41. Uusiutuvien investointituen kasvattaminen
Uusiutuvan energian ja uuden energiateknologian investointitukea voisi kasvattaa.
42. Uusiutuvien pientuotannon netotus
Nettolaskutus eli oikeus saada täysi hyvitys verkkoon myydystä ylimääräisestä sähköstä tekisi uusiutuvan energian pientuotannosta kodeille ja maatiloille houkuttelevampaa.
43. Lähiasukkaille etuosto-oikeus tuulihankkeisiin
Tanskan mallin mukainen etuosto-oikeus tuulivoimahankkeista lähiasukkaille lisäisi tuulivoiman hyväksyttävyyttä ja vähentäisi paikallista vastustusta.
44. Tehokkuuskauppa yrityksille
Tehokkuusparannuksia kuvaavien valkoisten sertifikaattien kauppa voisi edistää elinkeinoelämän energiatehokkuuden parantamista.
45. Romutuspalkkion laajentaminen
Runsaspäästöisten autojen romutuspalkkion jatkaminen ja laajentaminen auttaisi uudistamaan autokantaa vähäpäästöisemmäksi.
46. Tuki latausverkon rakentamiseen
Taloudellinen tuki vauhdittaisi kattavan sähköautojen latauspisteverkon rakentamista.
47. Sähköpyörien hankintatuki
Avustus madaltaisi kynnystä hankkia sähköpyörä.
48. Ratarahoituksen lisääminen
Uusia ratahankkeita ja nykyisten rautateiden kunnossapitoa voisi edistää lisäämällä rahoitusta.
49. Joukkoliikennerahoituksen lisääminen
Joukkoliikenteen palvelujen oston lisääminen parantaisi yhteyksiä ja vuorotarjontaa.
50. Kävelyn ja pyöräilyn rahoitus
Rahoitusta kuntien kävely- ja pyöräilyhankkeille voitaisiin kasvattaa.
51. Lentokenttämaksujen päästöporrastus
Lentoyhtiöiltä kentällä perittävät liikennemaksut voisi porrastaa ilmastopäästöjen mukaan.
52. Laivojen maksujen päästöporrastus
Laivojen väylä- ja satamamaksut voisi porrastaa ilmastopäästöjen perusteella.
53. Maa- ja metsätalouden tukien ilmastokohdennus
Nykyisiä maa- ja metsätalouden tukia voisi kohdentaa päästöjä vähentäviin ja sitoviin ratkaisuihin.
54. Ilmastoehdot Makera-tuille
Maatilatalouden kehittämisrahaston eli Makeran tuille voisi asettaa myöntöperusteeksi ilmastoehtoja.
55. Metsitystuen lisääminen
Tuen lisääminen voisi jouduttaa peltojen ja joutomaiden metsittämistä.
56. Peltonieluista korvaus
Maanomistajille voitaisiin maksaa korvausta peltojen hiilivarastoa kasvattavista ekosysteemipalveluista.
57. Metsänomistajille nielukannustin
Metsänomistajille voitaisiin maksaa tukea metsänielujen kasvattamisesta.
58. Ilmastotuki kunnille
Kilpailutettu tuki kuntien ilmastohankkeille varmistaisi suurimman hyödyn pienimmällä satsauksella.
59. Ilmastonäkökulma kuntien valtionosuuksiin
Kuntien valtionosuuksien porrastaminen ilmastotoimien perusteella kannustaisi vahvistamaan paikallista ilmastotyötä.
60. Vihreät joukkovelkakirjalainat
Valtio voisi laskea liikkeelle vihreitä joukkovelkakirjalainoja keräämään rahoitusta ilmastohankkeille.
61. Vihreä investointipankki
Valtion perustama vihreä investointipankki voisi rahoittaa ilmastoinvestointeja.
Haitallisten tukien karsiminen
Ilmastolle haitallisten tukien leikkaaminen tai ohjaaminen uudelleen vähentäisi kannustimia tuottaa päästöjä – ja säästäisi veronmaksajien rahoja.
62. Päästökauppakompensaation uudelleen kohdentaminen
Päästökaupan epäsuorien kustannusten kompensaatiosta voisi ohjata veroeuroja teollisuuden uudistamiseen.
63. Energiaveronpalautuksen uudelleen suuntaaminen’
Energiaintensiivisten yritysten veronpalautuksen voisi kohdentaa energiatehokkuusinvestointeihin.
64. Turpeen verotuki pois
Energiaturpeen alennetun verokannan sijaan tukea voisi ohjata voimalaitosten uudistamiseen.
65. Alennettu sähkövero harkintaan
Teollisuuden ja kasvihuoneiden sähkön alemman verokannan voisi kytkeä yrityksille asetettaviin energiatehokkuusvelvoitteisiin.
66. Maatilojen energiaverotuki pois
Maa- ja puutarhatalouden energiaverotuen voisi kohdentaa kotimaiseen uusiutuvaan energiaan fossiilisen tuontiöljyn sijaan.
67. Työkoneiden öljyn verotuki harkintaan
Työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn sijaan alemmalla verokannalla voisi tukea työkoneiden sähköistämistä.
68. Dieselin alennettu verokanta pois
Dieselin käyttöä voisi verottaa samalla tavalla kuin muita polttoaineita.
69. Ylikompensoiva kilometrikorvaus pois
Kilometrikorvaus voisi olla todellisten ajokustannusten suuruinen, ettei se palkitsisi autolla ajamisesta.
70. Työmatkavähennys tasapuolisemmaksi
Työmatkakulujen verovähennys voisi kohdella eri kulkumuotoja tasapuolisemmin.
71. Pysäköintietu harkittavaksi
Työpaikan pysäköintiedun sijaan alemmalla verotuksella voisi tukea kestävää työmatkaliikkumista.
72. Vesiliikenteen verotuki pois
Kotimaan vesiliikenteen polttoaineverotuen poistaminen voisi kannustaa tehostamaan polttoaineiden käyttöä.
73. Lentämisen verotuen uudistaminen
Saastuttavinta liikkumistapaa voisi verottaa enemmän ja poistaa kotimaan lentoliikenteen polttoaineiden verottomuuden.
74. Kuljetustuen alentaminen
Syrjäisten alueiden kuljetustuen voisi kohdentaa vähäpäästöisiin kuljetuksiin.
75. Koulumaitotuen poistaminen
Koulumaitotuen voisi ohjata lisäämään ilmastoa vähemmän kuormittavan ruuan käyttöä kouluissa.
76. Kaivosteollisuuden budjettituki pois
Kaivosteollisuuden budjettituesta säästyvillä varoilla voisi rahoittaa kiertotalouteen siirtymistä.
Verotus
Verotuksella voidaan kannustaa yrityksiä ja ihmisiä ilmastoa säästäviin ratkaisuihin runsaspäästöisten sijaan.
77. Ekologinen verouudistus
Ekologisessa verouudistuksessa verotetaan enemmän päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vastaavasti vähemmän työtä ja yrittämistä.
78. Ekoverot indeksiin
Ympäristö- ja energiaverojen sitominen indeksiin takaisi sen, että ne eivät menetä tehoaan automaattisesti inflaation myötä.
79. Päästöpainotus polttoaineveroihin
Polttoaineiden valmisteverojen päästökomponenttia korottamalla ohjattaisiin siirtymään vähäpäästöisiin polttoaineisiin.
80. Päästöporrastuksen vahvistaminen autoiluveroissa
Auto- ja ajoneuvoverojen päästöporrastuksen vahvistaminen kannustaisi valitsemaan vähäpäästöisiä autoja.
81. Nollapäästöisille autoille nollaverot
Päästöttömät autot voisi vapauttaa määräajaksi kokonaan auto- ja ajoneuvoveroista.
82. Työsuhdesähköautojen alennettu verotusarvo
Verotusarvon alentaminen työsuhdesähköautoille kannustaisi työnantajia suosimaan sähköautoja.
83. Päästöporrastetut tiemaksut
Tienkäyttömaksuilla voidaan yleensäkin hillitä autoilun päästöjä, mutta maksun porrastaminen auton päästöjen mukaan lisäisi kannustinta valita vähäpäästöisiä autoja.
84. Junaliikenteen verotuksen keventäminen
Rataveron ja -maksun poistaminen tai alentaminen parantaisi junaliikenteen kilpailukykyä.
85. Päästöperusteinen lentovero
Lentolippuvero auttaisi hillitsemään lentoliikenteen kasvua ja päästöporrastettuna myös valitsemaan vähemmän kuormittavia lentoja.
86. Markkinahintaan perustuva sähkövero
Sähkön kulloisenkin markkinahinnan mukaan määräytyvä vero edistäisi kysyntäjoustoa eli kulutuksen ajoittamista talouden ja ilmaston kannalta parempiin ajankohtiin.
87. Hukkalämpövero
Vero voimaloiden ja teollisuuden hukkalämmölle auttaisi välttämään energiahävikkiä ja hyödyntämään lämpöä esimerkiksi kiinteistöjen lämmittämisessä.
88. Tehokkuusporrastettu kiinteistövero
Kiinteistöveron voisi porrastaa rakennuksen energiatehokkuuden mukaan.
89. Elintarvikkeiden päästövero
Eniten ilmastoa kuormittaville elintarvikkeille voitaisiin asettaa päästövero.
90. Päästöperusteinen ruuan arvonlisävero
Runsaspäästöiset eläinkunnan tuotteet voitaisiin nostaa korkeampaan arvonlisäverokantaan muun ruuan säilyessä alemmassa.
91. Eri arvonlisäverot tavaroille ja palveluille
Korkeampi arvonlisäverokanta tavaroille ja alempi palveluille ohjaisi valitsemaan vähemmän luonnonvaroja kuluttavia ja enemmän työllistäviä palveluita.
Koulutus, tutkimus ja kehitys
Koulutus ja tutkimus vahvistavat hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamisessa tarvittavaa osaamista ja uusien ratkaisujen kehittämistä.
92. Ilmasto-osaamisen vahvistaminen
Ilmastoasioiden vahvistaminen opetussuunnitelmissa kaikilla koulutustasoilla auttaisi tulevia osaajia paremmin vastaamaan ilmastokriisiin.
93. Ilmastoratkaisujen t&k-rahoituksen lisääminen
Tutkimus-, kehitys- ja kokeilurahoituksen kasvattaminen ja kohdentaminen ilmastoratkaisuihin auttaisi tuomaan markkinoille uusia ratkaisuja ja luomaan elinkeinoja.
94. Päästöjen sidonnan rahoitusohjelma
Rahoitusohjelma päästöjä sitoville koehankkeille, kuten bioenergialle yhdistettynä hiilen talteenottoon, valmistaisi yhteiskuntaa siirtymään nettona negatiivisiin päästöihin.
95. Teollisuuden ilmastoinnovaatiotuki
Tuki teollisuuden radikaaleille ilmastoinnovaatioille auttaisi vähentämään päästöjä erityisen hankalilla aloilla, kuten metallinjalostuksessa.
96. Reilun siirtymän tuki
Tuki murroksesta kärsivien alojen työntekijöiden uudelleen kouluttautumiseen ja uusien työpaikkojen hakemiseen helpottaisi siirtymää hiilineutraaliin yhteiskuntaan ja vähentäisi vastustusta.
Kansainvälinen yhteistyö
Tukemalla kansainvälistä ilmastoyhteistyötä Suomi voi auttaa vähentämään päästöjä myös rajojemme ulkopuolella.
97. Kansainvälisen ilmastorahoituksen lisääminen
Rahoitusta päästöjen vähentämiseen ja ilmastovaikutuksiin sopeutumiseen köyhissä maissa voisi lisätä esimerkiksi ohjaamalla siihen osa päästökaupan tuotoista.
98. Kehitysrahoituksen ilmastokohdentaminen
Kehitysyhteistyön määrärahoja voisi kohdentaa selvemmin ilmastohankkeisiin, jotka samalla edistävät kehitystavoitteita.
99. Tuki kansainväliselle ilmastojärjestelmälle
Rahoituksen lisääminen YK:n ilmastosopimuksen sihteeristölle ja Hallitustenväliselle ilmastopaneelille IPCC:lle vahvistaisi kansainvälisen ilmastotyön rakenteita.
100. Kansainvälisten ilmastoaloitteiden tukeminen
Kansainvälisillä ilmastoaloitteilla voidaan vahvistaa yhteistyötä ilmastotyössä yli rajojen eri toimialoilla ja alueilla.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.