Poiminnat
Arvioitu lukuaika 2 min

Sosiaalinen media on vaalimainonnan villi länsi

Meidän tulisi ensi vaalikaudelle keskustella siitä, mitä on yksilön digitaalinen itsemääräämisoikeus niin kansallisesti kuin EU-tasolla, kirjoittaa Veera Heinonen Kauppalehden vieraskolumnissa.

Kirjoittaja

Krista Takkinen

Asiantuntija, Viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Julkaistu

Sosiaalisen median alustoista ja hakukoneista on tullut Suomessakin kriittistä infrastruktuuria koko yhteiskunnan kannalta. Siksi niillä on merkittävää vaikutusta myös edessä oleviin eduskuntavaaleihin, kirjoittaa Sitran Demokratia ja osallisuus -teeman johtaja Veera Heinonen Kauppalehden vieraskolumnissa.

Poiminta jutusta:

”Kun kansalaiskeskustelun uuden ajan areenat ja tiedon työvälineet ovat globaalien alustajättien käsissä, niiden vahva rooli informaation ja verkostojen portinvartijoina korostuu. Piilaakson ja autoritäärisen Kiinan arvot ja toimintatavat vaikuttavat suomalaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun eri aiheiden ja viestintätyylien näkyvyyttä säätelevien algoritmien kautta.

Viime viikkoina eduskuntavaaliehdokkaat ovat lisäksi tuskailleet tuntemattomasta syystä jäädytettyjen käyttäjätilien kanssa sekä huomanneet alustayritysten asiakaspalvelun olevan parhaimmillaankin hyvin hankalasti tavoitettavissa.

Arjen, yhteiskunnallisen keskustelun ja kampanjoinnin digitalisoituessa kiihtyvällä vauhdilla vanhan maailman kansalliset säännöt eivät kuitenkaan enää riitä.

Vaalikampanjointi on itsessään demokratiaan kuuluvaa informaatiovaikuttamista. Sille on myös kehitetty vuosikymmenten saatossa ainakin Suomessa kohtuullisen hyvin toimineet pelisäännöt. Arjen, yhteiskunnallisen keskustelun ja kampanjoinnin digitalisoituessa kiihtyvällä vauhdilla vanhan maailman kansalliset säännöt eivät kuitenkaan enää riitä.

Sääntelyn on koko EU:ssa kirittävä vastaamaan digitaalisten alustojen, hakukoneiden, tekoälyn ja sosiaalisen median aiheuttamiin haasteisiin.”

Koko kolumnin voit lukea Kauppalehdestä.

Mistä on kyse?