archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Suomalaiset jurnuttavat yksinään autoissaan – kimppakyydit olisivat järkiratkaisu

Vielä muutama vuosikymmen sitten jakamistalous oli täysin normaalia, ja niin se luultavasti on lähitulevaisuudessakin

Julkaistu

 

 

Tärkeä ja jokapäiväinen havainto ruuhkan ääreltä: Suurimassa osassa autoista on vain yksi ihminen. Siinä ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä. Resurssit pitäisi hyödyntää paremmin, sanoo jakamisasiantuntija Henni Ahvenlampi tutkaillessaan ruuhkaa.

– Toivoisin, että meillä olisi kuluttajille suunnattuja, digitalisaatiota hyödyntäviä välineitä, joilla ihmiset voisivat helposti ja mukavasti organisoida yhteistyömatkailua, Ahvenlampi sanoo.

Miten se sitten käytännössä toimisi? Esimerkiksi niin, että ihmiset käyttäisivät palvelua, jonne voi ilmoittaa reittinsä ja rytminsä sekä sen, kuinka paljo autossa on tilaa, Ahvenlampi selvittää.

– Ihmiset tarvitsevat helppoja ratkaisuja. Ulkomailla niitä jo on, mutta Suomen markkina on vähän pieni, mutta ministeritasollakin on jo myönnetty, että olemme jääneet jälkeen jakamistaloudessa, Ahvenlampi harmittelee.

Vanha kunnon kimppa

Äkkipikainen arvio kuuluu, ett Airbnb, kimppa-autot, kaupunkifillarit ja muut jakamistalouteen kuuluvat palvelut ovat taas niitä etelän vetelien höpötyksiä. Mutta arvio menee metsään.

– Jakamistalous kuulostaa helposti vähän turhan fiiniltä ja uudelta jutulta. Oikeastihan sitä on tehty aina, muistuttaa Kansan liikkeen vakipanelisti, tutkija Tuuli Kaskinen.

– Aikaisemmin sitä on tehty siellä, missä on ollut pulaa asioista. Sen takia nykyäänkin maaseudulla on tavallisempaa ottaa naapuri kyytiin kuin kaupungeissa.

Moni muistaakin vielä, miten muutama vuosikymmen sitten oli vielä aivan normaalia jakaa ja yhteiskäyttää maatilan työkaluja naapureiden kanssa. Mutta jossain vaiheessa meihin iski valtava yksityyisomistamisen vimma.

Digiaikana puhaltavat muutoksen tuulet. Loma-asunnon vuokraaminen netin kautta Italiasta ei ole kummoinenkaan operaatio, puhumattakaan ruuan tilaamisesta kotiin.

Facebook on oiva väline tässäkin hommassa. Esimerkiksi Helsinki-Oulu kimppakyydit -Facebook-ryhmässä on yli 12 000 jäsentä.

– Ei siinä tarvita sen ihmeellisempää alustaa kuin Facebook-ryhmä, Kaskinen huomauttaa.

Miten koehenkilömme pärjäävät?

Tulevaisuudessa kuljetaan kohti entistä helpompaa kimppailua. Ainakin kommunikaatiosta tulee entistä helpompaa. Enää ihmisen ei tarvitse lähteä soittelemaan naapurin ovikelloa, kun palvelu voi kertoa, minne, milloin ja mistä lähialueen ihmiset ovat liikkumassa.

– Yhdessä sitten jaetaan auton käyttökuluja. Se on iso muutoksessa oleva asia, Kaskinen sanoo.

– Ulkomailla on jo kimppakyytipalveluita, joissa ihmiset voivat tarjota tilaa omasta autostaan etukäteen ilmoittamallaan automatkalla. Tällainen on esimerkiksi BlaBlaCar, Ahvenlampi valaisee.

Toinen Kansan liikkeen vakipanelisteista, yksityisautoilun puolesta liputtava Tuomas Rajala on sitä mieltä, että liikennöinti pitäisi saada Suomessa vapaammaksi.

– Ovathan taksimatkat tällä hetkellä ihan törkeän kalliita, Rajala valittelee.

– Sen lisäksi ihmisten pitäisi saada valita, minkä tasoista palvelua haluavat käyttää.

Kansan liikkeen koehenkilöt pantiin totta kai testaamaan erilaisia jakamistalouden palveluita.

Katso jaksosta, minkälaisia kokemuksia tällä kertaa tarttui matkaan!

 

 

 

 

Mistä on kyse?