Valtavalo Oy kehitti valmistamiensa led-valoputkien ympärille palvelukokonaisuuden, joka kannustaa yrityksiä ja julkista sektoria vaihtamaan loisteputket energiaa ja rahaa säästävään vaihtoehtoon.
Energiatehokkaat ja pitkäikäiset led-valot valtaavat nyt vauhdilla markkinoita runsaasti energiaa kuluttavilta valaisimilta. Valtavalo Oy kehittää ja valmistaa Kajaanissa led-valoputkia, jotka kuluttavat sähköä noin 65 prosenttia vähemmän kuin perinteiset loisteputket.
Valtavalon asiakaskunta koostuu yrityksen toimitusjohtaja Markku Laatikaisen mukaan lähinnä suuremmista organisaatioista ja julkisesta sektorista. Tuhansien asiakkaiden joukossa on kuntia, teollisuutta, kauppakiinteistöjä, sairaaloita ja virastoja.
”Potentiaalisia markkinoita led-valoputkille riittää, sillä loisteputket ovat hallitseva valaistusmuoto melkeinpä kaikessa muussa paitsi kotikäytössä. Tähtäämme erityisesti kohteisiin, joissa valot palavat pitkään. Siellä vaihto led-valoihin tuo suurimmat säästöt”, Laatikainen sanoo.
Hän huomauttaa, että investointi led-valoputkiin maksaa itsensä nopeasti takaisin. ”Jos valot palavat koko ajan, on tyypillinen takaisinmaksuaika puolesta vuodesta vuoteen. Isoissa kohteissa vuosittainen sähkölasku pienenee kymmenillä tuhansilla euroilla, jopa sadoilla tuhansilla.”
Kilpailuvalttina pitkäikäisyys
Vuonna 2008 toimintansa aloittanut Valtavalo valmistutti aluksi valoputket sopimusvalmistajalla Kiinassa. Ongelmat tuotteiden laadussa ja toimitusvarmuudessa pistivät kuitenkin miettimään, kannattaisiko tuotanto siirtää Suomeen. Miljoona euroa maksanut automatisoitu tuotantolaitos Kajaaniin oli pienelle yritykselle iso investointi, mutta se on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi.
Valtavalo on noussut Pohjoismaiden johtavaksi led-valoputkien valmistajaksi. Vahvan markkina-aseman ovat mahdollistaneet oma tuotekehitys, yhteistyö testaus- ja tutkimuslaitosten kanssa sekä lyhyt toimitusketju asiakkaille.
Laatikaisen mukaan korkea laatu on Valtavalon keskeisin kilpailuvaltti. Yrityksen valmistamien led-valoputkien käyttöikä on 125 000 tuntia, kun kilpailevat tuotteet on vaihdettava tyypillisesti 40 000–50 000 tunnin jälkeen. Valtavalo antaa tuotteilleen seitsemän vuoden takuun.
Tuotteiden rinnalle palvelukonsepti
Laatu on keskeinen asia myös palvelukokonaisuudessa, jonka Valtavalo on rakentanut tuotteidensa ympärille Suomessa. Led-valoputkien ostamisen sijaan asiakas voi tehdä palvelusopimuksen, jossa Valtavalo sitoutuu ylläpitämään ja huolehtimaan valaistuksesta viiden vuoden sopimuskauden ajan. Asiakas maksaa palvelusta kuukausimaksun.
”Asiakkaalle alkuinvestointi on nolla euroa. Sen sijaan hän säästää heti rahaa pienentyneen sähkönkulutuksen ansiosta.”
Laatikaisen mukaan yhä useammat yritykset ja julkisen sektorin toimijat miettivät siirtymistä energiankulutusta ja päästöjä vähentävään led-aikaan. Moni päätyy kuitenkin edelleen ympäristöä enemmän kuormittaviin ratkaisuihin.
”Esimerkiksi julkisissa hankinnoissa valitaan edelleen hankintahinnaltaan edullisin ratkaisu, kun vaihtoehtoja tulisi vertailla koko elinkaaren aikana syntyvien kustannusten perusteella.”
Jatkuva tuotekehitys tärkeää
Markku Laatikaisen mielestä puhtaan teknologian markkinoilla pätevät samat lainalaisuudet kuin muillakin toimialoilla. Etenkin pienet yritykset pystyvät kilpailemaan harvoin hinnalla, joten niiden on erottauduttava kilpailijoista muilla keinoilla.
”Tuotteella tai palvelulla on oltava ominaisuuksia, jotka päihittävät kilpailevat tuotteet.”
Jatkuva tuotekehitys on Laatikaisen mielestä tärkeää. Valtavalo on tuonut esimerkiksi ensimmäisenä markkinoille täysin välkkymättömän led-valoputken. Valojen välkynnän vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen on tehty tutkimuksia, joiden mukaan välkkyminen voi aiheuttaa päänsärkyä ja väsymystä.
”Välkyntä häiritsee keskittymistä työhön ja heikentää viihtyvyyttä. Se vaikuttaa myös silmän liikkeisiin. Lukeminen välkkyvässä valossa muun muassa hidastaa lukunopeutta”, Laatikainen toteaa.
Teksti: Matti Remes
Mitä voit itse tehdä?
Sitra on tuottanut yritysten käyttöön työkalupakin, joka kattaa hiilineutraaliuden kannalta keskeiset yritystoiminnan osa-alueet: strategia, yritysjohtaminen, uudet liiketoiminnat sekä päästötehokkuus. Avaamme siinä yrityksille hiilineutraaliuden hyötyjä tarjoamalla ideoita, malleja ja esimerkkejä toimintatavoista, joilla jotkin yritykset ovat jo rakentaneet menestyviä ratkaisuja. Työkalujen avulla voit kehittää yrityksesi liiketoimintaa vähähiilisemmäksi ja puhtaammaksi, mikä pitää yllä kilpailukykyä.
Lataa pdf-muotoinen työkalupakki omalle koneellesi tai lue sitä suoraan verkkosivuillamme. Avaamalla PDF-version Adobe Acrobat Readerissä pystyt navigoimaan klikkaamalla sisältöjä ja osioita, joista haluat lukea lisää. Eteen- ja taaksepäin pääset myös nuolinäppäimillä, jos haluat tutustua koko sisältöön.
Suosittelemme