Keskustelu sääntelyn määrästä suhteessa syntyviin innovaatioihin pulpahtaa säännöllisesti pintaan Euroopassa. Entisen Euroopan keskuspankin johtaja Mario Draghin raportti eurooppalaisesta kilpailukyvystä (englanniksi) ruoti kriittiseen sävyyn komission sääntelyintoa. Komissaariehdokkaiden toimeksiannoissa korostui tarve yksinkertaistaa sääntelyviidakkoa ja tarjota keinoja sääntöjen soveltamisen sujuvoittamiseksi.
EU:n uuden datasääntelyn tavoitteena on rakentaa datan toimiva sisämarkkina ja luoda yrityksille uusia mahdollisuuksia innovoida. Uusista mahdollisuuksista huolimatta yritykset suhtautuvat kuitenkin tuoreeseen sääntelyyn ristiriitaisesti. Esimerkiksi Sitran yrityskyselyssä pk-yritykset Suomessa ja kolmessa verrokkimaassa pitivät sääntelyn monimutkaisuutta ja vaikeatulkintaisuutta isoimpana haasteena datataloudessa menestymiselle.
Teknologiasta voi löytyä ratkaisuja myös monimutkaisen sääntelyn tulkintaan. Sääntelyteknologia on kehittyvä ala, jolla on merkittävät mahdollisuudet sujuvoittaa innovaatioiden syntymistä ja tehostaa liiketoimintaa tarkasti säännellyllä datatalouden alalla. Sitra laati muistion (tiivistelmä suomeksi, julkaisu englanniksi) sääntelyteknologioista, jotka ovat alun perin tuttu käsite finanssialalta.
Lyhennelmä Sitran muistiosta suosituksineen
Muistio pureutuu sääntelyteknologioiden yrityksille tarjoamiin keinoihin tulkita EU:n datastrategian pohjalta laadittua viittä asetusta. Muistio lähtökohtana oli kysymys: Miten kaikenkokoiset datataloudessa toimivat yritykset voivat mukauttaa toimintamallinsa sääntöjen mukaisiksi ja pysyä samalla mukana kiihtyvässä kilpailussa innovatiivisista ratkaisuista?
Sääntelyteknologiatyökalut ovat yksi keino auttaa yrityksiä ymmärtämään heitä koskevaa sääntelyä aiempaa paremmin. Työkalu ei poista yritysten vastuuta, vaan tarkoitus on näyttää suuntaa ja ohjata tilanteen mukaan ottamaan yhteyttä viranomaiseen.
Sääntelyn monimutkaisuutta helpottaville teknologisille ratkaisuille on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää, ja tästä syntyy myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Voimme ottaa oppia rahoitusalan tapahtumista vuoden 2008 maailmanlaajuisen finanssikriisin jälkeen.
Vuodesta 2010 lähtien koko maailma on vähitellen ottanut käyttöön uusia ja kauaskantoisia rahoitusalan sääntöjä. Kattavasti digitalisoitu rahoitusala joutui yllättäen etsimään uusia ratkaisuja toimiakseen kilpailukykyisesti ja vastuullisesti säännellyssä ja rajat ylittävässä ympäristössä.
Sääntelyteknologiat syntyivät vastauksena tähän tarpeeseen ja vauhdittivat näin innovaatioita muutospaineessa toimineella rahoitusalalla (ns. financial technology, FinTech). Teknologiset ratkaisut auttoivat yrityksiä soveltamaan maiden rajat ylittävän toimintaympäristön erilaisia vaatimuksia ja samalla kasvattamaan kilpailukykyään vastuullisesti.
Sääntelyteknologiat voivat mahdollistaa tehokkaan sääntelyn toimeenpanon suuressa mittakaavassa. Uusilla teknologisilla ratkaisuilla voidaan edistää oikeudenmukaisuutta markkinoilla tarjoamalla myös pienemmille toimijoille välineitä, joiden avulla ne voivat olla innovatiivisia ja silti noudattaa niille asetettuja vaatimuksia. Sääntelyteknologiat täydentävät muita innovaatioita edistäviä toimia, joista esimerkkinä voidaan mainita sääntelyyn liittyvät kokeiluympäristöt.
Datatalouden sääntelyteknologiat voidaan jakaa viiteen pääryhmään
- Riskeihin ja toimintoihin liittyvä teknologia: Organisaatioiden sisäiset työkalut, joiden avulla ne voivat hallita uusien säädösten noudattamista.
- Vaatimusten noudattamiseen ja raportointiin liittyvä teknologia: Organisaatioiden työkalut, joiden avulla ne voivat raportoida ja tehdä yhteistyötä sääntelyviranomaisten kanssa.
- Valvova teknologia: Työkalut, joiden avulla sääntelyviranomaiset voivat valvoa organisaatioita uusien säädösten mukaisesti.
- Eettinen teknologia: Työkalut, joiden avulla organisaatiot voivat toimia eettisesti harmailla alueilla ja käyttää sääntelemätöntä teknologiaa.
- Mahdollistava infrastruktuuriteknologia: Infrastruktuurityökalut, jotka ottavat huomioon ja panevat täytäntöön lainsäädännöllisiä vaatimuksia suunnittelun avulla sekä mahdollistavat niihin pohjautuvia vastuullisia palveluja.
Jotta sääntelyteknologioista saadaan mahdollinen hyöty irti, muistio tarjoaa suosituksia eri näkökulmista.
- Tarvitsemme EU-tasolle kunnianhimoisen vision sääntelyteknologioista osana sääntelyn toimeenpanostrategiaa.
- Tarvitsemme sääntelyteknologioiden ekosysteemin, joka kirittää alan innovaatioita, yhteistyötä ja yhteentoimivuutta.
- Tarvitsemme sääntelyteknologian ketterää rahoitusta skaalaushyötyjen varmistamiseksi aikaisessa vaiheessa niin jäsenvaltioista, EU-tasolta kuin yksityisiltä toimijoilta.
- Tarvitsemme hankkeita, jotka kannustavat tavoitteellisesti sääntelyteknologian ratkaisujen kehittämiseen jo ennen uuden sääntelyn soveltamisen alkamista.
Uusi työkalu tekoälyasetuksen soveltamiseen
Esimerkki sääntelyteknologian työkalusta julkaistiin marraskuussa 2024. Työkalun avulla organisaatiot voivat ketterästi arvioida koskeeko EU:n tekoälyasetus (AI Act) heidän toimintaansa ja millaisin vaikutuksin. Ratkaisu täydentää tekoälyasetuksen tavoitetta vauhdittaa innovaatioita ja tukea pk-yrityksiä ymmärtämään paikkansa tekoälyn arvoketjussa.
Työkaluja on alkuvuodesta 2025 tulossa kaksi lisää datasäädöksestä (Data Act) ja asetuksesta eurooppalaisesta terveysdata-avaruudesta (EHDS). Työkalut ovat käytettävissä Entries-alustalla vapaasti ja veloituksetta vuoden 2025 loppuun saakka. Kokeilun aikana kerätään käyttäjäpalautetta sääntelyteknologian kehittämiseksi.
Sitra rahoittaa yhdessä Teknologiateollisuuden kanssa työkalun kehittämiseen liittyvää kokeilua, jossa rakennetaan EU:n digisääntelyn soveltamista helpottavaa sääntelyteknologiaa (RegTech).
Ajankohtaista
Tästä lisää.