archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Autot jakoon

Kirjoittaja

Laura Häkli

asiantuntija, viestintä ja yhteistyösuhteet, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Autojen yhteiskäyttö on Saksassa suosittua. Yksi jaettu auto korvaa yksitoista henkilökohtaista autoa.

Mitä tulee, jos lasket yhteen auton hinnan, vakuutukset, talvirenkaat, vuosihuollot, katsastukset ja korjaukset? Entä kuinka paljon aikaa käytät elämässäsi renkaiden vaihtoon, auton ikkunoiden skrabaamiseen, huoltoon, öljyjen vaihtoon tai parkkipaikkojen etsimiseen? Ja ennen kaikkea: kuinka paljon autosi seisoo tallissa käyttämättömänä?

Moni saksalainen on tehnyt edellä mainitut laskutoimitukset ja päätynyt siihen, että auton tai kakkosauton omistaminen ei yksinkertaisesti ole järkevää. Koska auto silloin tällöin kuitenkin on tarpeen, he ovat liittyneet yhteiskäyttöpalveluun, jonka kautta he saavat auton käyttöönsä silloin kun haluavat – edulliseen hintaan. Pelkästään yhdellä autopalvelulla Cambiolla on Saksassa jo 37 000 asiakasta. Vastaavia autopalveluja on Saksaan noussut kuin sieniä sateella, perinteisin niistä ehkä on Saksan valtionrautateiden autopalvelu, joka löytyy kaikkien suurten rautatieasemien yhteydestä. Monilla tunnetuilla automerkeillä, kuten Mersulla ja Audilla on omat yhteiskäyttöautonsa.

Yhteiskäyttöautot ovat Saksassa lyöneet läpi nimenomaan edullisuudella ja kätevyydellä. Yhteisautoille on kaupungeissa omat, niille varatut pysäköintipaikkansa, jolloin parkkitilaa ei tarvitse etsiä. Autot voi varata netistä, asiakaspalvelusta tai puhelimitse mihin vuorokauden aikaan tahansa ja kuinka pitkäksi aikaa tahansa. Jos autoa käyttää vähän, se maksaa vähän ja toisinpäin. Alle 10 000 kilometriä vuodessa ajavalle yhteiskäyttöauto on omaa autoa edullisempi vaihtoehto.

”Ihmiset pitävät siitä, että automme ovat aina siistejä, huollettuja, niissä on navigaattorit ja tarvittaessa lastenistuimetkin. Tämä on monille huolettomampaa kuin oman auton omistaminen”, sanoo Tanya Bullman Cambiosta.

Cambion juuret ovat 1990-luvun ympäristöliikkeessä. Idean kolme isää halusivat vähentää autojen määrää ja miettivät, miten se olisi mahdollista. Aluksi heillä oli kaksi autoa ja kourallinen asiakkaita – eikä työstä tullut voittoa sen vertaa, että työntekijät olisivat voineet nostaa itselleen palkkaa. Nyt Cambio on Saksan suurin autojen yhteiskäyttöpalvelu.

”Ympäristötaustamme näkyy edelleen. Kampanjoimme auton käytön vähentämiseksi, vaikka elämme ihmisten autoilulla. Tavallaan se on ihan hullua”, Bullman nauraa.

Yhteiskäyttöautopalvelun iso tavoite on saada autot tehokäyttöön, vähentää autojen määrää ja sitä kautta luonnonvarojen käyttöä, kasvihuonekaasupäästöjä ja liikenneruuhkia. Cambiossa on laskettu, että yksi yhteiskäyttöauto korvaa yksitoista henkilökohtaista autoa.

”Tutkimme asiaa kyselytutkimuksilla jatkuvasti. Kun ihmiset tulevat asiakkaiksemme, noin 75 prosenttia heistä omistaa auton. Kun kysymme asiaa vuoden päästä, luku on pudonnut alle 20 prosenttiin.”

Resurssiviisas kaupunki. Kirjoitus on toinen Resurssiviisas kaupunki -blogisarjassa, joka kertoo Saksan ratkaisuista luonnonvarojen säästämiseksi. Sitran ja Jyväskylän resurssiviisaan kaupungin kehittäjät olivat opintomatkalla Saksassa 12. – 15.11.2013. Ensimmäinen osa on luettavissa täältä.

Mistä on kyse?