archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Ennakkoluulottomia win-win-ratkaisuja

Kirjoittaja

Mikko Kosonen

Julkaistu

Palvelujen kysyntä kasvaa väestön ikääntymisen myötä. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia on vaikea hillitä, etenkin kun veronmaksajien määrä vähenee. Suomessa valtionvarainministeriön hiljattain julkaiseman ”Julkinen talous tienhaarassa” -raportin mukaan seuraavalla hallituskaudella tarvittaisiin 1,5 miljardin euron vuosittainen vahvistus valtiontalouteen, jotta se saataisiin kestävälle uralle.

 Mahdottoman tuntuinen yhtälö on haastava ratkaistava. Niinpä tarvitaan ennen näkemättömiä ratkaisumalleja ja käytännön kokeiluja, ei loputonta ideologista väittelyä vanhojen ajatusten pohjalta siitä, onko yksityinen vai julkinen tuotanto parempaa. Pyhtään malli on yksi esimerkki tällaisesta.

 Pyhtäällä on menossa 5-vuotinen kokeiluhanke, jossa yritys ottaa hoitaakseen kunnan kotihoidon asukkaat. Kokeilussa pyritään tarjoamaan ihmisille heidän kotonaan laadukasta ja heidän tarpeitaan vastaavaa sairaanhoitoa ja sellaista palvelua, jolla he tuntisivat entistä pidempään olonsa kotona hyväksi ja turvalliseksi.

 Käytännössä seniorikuntalaisilla on Pyhtäällä käytössään 24/7 palveleva palvelukeskus interaktiivisen, kuvansiirtoon perustuvan yhteydenpitokanavan kautta. Sillä voidaan tarjota heille samalla myös virkistystä ja sosiaalisia kontakteja. Kävin maaliskuun alussa palvelua tuottavan MediNeuvon tiloissa Meilahdessa tutustumassa Tampereen vastaavaan palveluun, jolloin yksi vanhuksista kehui, että laitteen käytön oppii alle viidessä minuutissa ja kertoi muutaman hyvän vinkin siitä miten palvelua voitaisiin edelleen kehittää. Hyvä, että tekniikka ei muodosta oppimiskynnystä, mutta sitäkin tärkeämpää on, että Pyhtään mallissa ihmisten hyvinvointia mietitään kokonaisvaltaisesti ottamalla heidät mukaan palvelun kehittämiseen. Samalla pystytään ennakoimaan tulevia käänteitä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

 Pyhtään kokeilusta ja sen kaltaisista hankkeista tekee erityisen kiinnostavan se, että hanketta pyörittävän yrityksen, MediNeuvon, ansaintalogiikka Pyhtäällä perustuu avoimeen kumppanuuteen kunnan kanssa. Kun kotihoidon kustannuksissa saavutetaan uuden toimintamallin kautta säästöjä, säästyvä raha jaetaan tilaajan (kunta) ja toimittajan (MediNeuvo) kanssa. Tällainen aito win-win-asetelma on keskeisen tärkeä, jotta luottamus julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden välillä voi syntyä ja pitkäaikainen yhteistyö kukoistaa. Molempien osapuolten on otettava yhteiseksi lähtökohdakseen sekä kansalaisten hyvinvoinnin että tuottavuuden parantaminen.

 Jotta iso haaste julkisen talouden pelastamisesta saataisiin ratkaistua, tämäntyyppisiä uusia win-win-toimintamalleja nykyisen ajattelutavan ulkopuolelta on löydyttävä lisää. Pyhtään malli ei ratkaise koko ongelmaa, mutta on yksi oikeansuuntainen kokeilu. Ison systeemisen haasteen ratkaisemiseksi on löydettävä keinoja, joissa kansalaiset ja yhteiskunta hyötyvät ilman viivettä, mutta ongelmien ennakkoluulottomasta ratkaisemisesta tulee myös taloudellisesti kannattavaa ja sen myötä houkuttelevaa.

 Tällaisia ratkaisujen löytämistä ja kokeilemista Sitra pyrkii edistämään omalta osaltaan mm. uuden julkishallinnon johtamisen ohjelmansa toimesta. Talkoisiin tarvitaan kuitenkin kaikkien panosta. Tervetuloa mukaan.

 Tämä kirjoitus on siirretty 13.7.2011 osoitteesta blogi.www.sitra.fi. Aikaisemmat kommentit :

# re: Ennakkoluulottomia win-win-ratkaisuja
7. kesäkuuta 2010 11:55 by Maria *2

Detta låter allt bra. Utan att fungera som ”lilla My”  (och låta allt för negativ) finns det dock ett par saker som väcker tankar..

Teknik skall hjälpa oss bemästra framtidens utmaningar, håller med. Sociala medier har ett oanvändbart potential, men de äldres delaktighet i detta format blir aningen konstgjort. Delaktig blir man när man kan själv påverka och välja, i denna nämnda lösning blir detta inte helt klart. Att det är ”lätt att använda” betyder attnär inga andra alternativ erbjuds ”kan till och med jag lära mig använda detta..”. Det kommer att komma en generation äldre som kommer att uppleva sahhörighet och glädje av sociala medier, men det kanske lönar sig att vänta på dessa äldre?

Det andra som väcker tankar är när det blir fråga om ”outsourcing” som i det nämnda fallet. När en avdelning får koncentrera sig på given spets kompetens klarar man troligen av att öka effektiviteten. Om jag får göra något ensam utan hela mitt arbetsteam gör jag det oftast snabbare. Utmaningen här blir det frågan om samarbete och tvärkompetens. Tidigare HUS direktör talade om att sjukvårdens professionella har idag blivit så ”professionallt” (läs fackorganisation) starka att minsta lilla förändring kräver förhandlingar. Vi får en yrkesgrupp som med hjälp av sin professionella status kan bromsa upp innovativa lösningar. Denna lösning om outsourcing har i längden en dylik negativ effekt. D v s den stärker en professionell (och privat) grupp framom samarbete och detta kommer troligen i långa loppet att medföra ökade kostnader.

Beklagar över denna negativa roll jag här klär mig i, men till och med i den underbara win-win situationer (diskursen)  finns det loose-loose, det gäller bara att vara medveten om detta. 

mvh, Maria

# re: Ennakkoluulottomia win-win-ratkaisuja
7. lokakuuta 2010 17:08 by essi *2

good.

Mistä on kyse?