archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Hintsa ja Heiaheia näyttävät tietä? – Maailmanvalloitus Suomesta vasta alkamassa

Terveysteknologian tulevaisuuden kasvun jatkumiseksi tarvitaan uusia kansainvälisiä kasvutarinoita.

Julkaistu

Terveysteknologia on Suomessa yhtenä harvoista toimialoista kansainvälisen kasvun uralla. Ala tarvitsee kuitenkin vielä uusia kasvutarinoita pelastaakseen Suomen talouden aiemmin telealan tapaan. Tällä viikolla julkaistun Hintsa Performancen ja Heiaheian yritysfuusion kaltaiset erilaisia osaamisia yhdistävät toimijat tai yhteistyömallit ovat hyvä signaali tulevasta.

Terveysteknologian vienti kasvaa vahvasti

Terveysteknologian vienti Suomesta oli 1,8 mrd euroa vuonna 2014 vastaten noin puolta Suomen korkean teknologian viennistä. Alan viennin kasvu oli 8,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Terveysteknologian vienti muodostuu tällä hetkellä pääasiassa varsin perinteisistä laitteista kuten potilaiden monitorointi-, röntgen- ja kuvantamislaitteista sekä hammashoidon laitteista.

Alan tuotannosta vientiin menee noin 95 % ja suurimmat vientimarkkinat ovat Eurooppa, Pohjois-Amerikka sekä Aasia. Suurimmat yksittäiset vientimaat ovat puolestaan USA ja Saksa, joista ensimmäisen osuus on 33 %.

Suomen terveysteknologian teollisuuden muodostavat muutama suuri ja globaali yritys, monet pienet ja keskisuuret yritykset sekä lukuisa määrä toimintaa käynnisteleviä start upeja. Tullin vientitilastot eivät kerro yksittäisten yritysten nimiä, joten on vaikea selvittää tarkasti ketkä vastaavat viennistä. Oheisen eri tietolähteitä yhdistelevän kuvion perusteella vienti on muutaman perinteisen tukijalan varassa.

Terveysteknologian tulevaisuuden kasvun jatkumiseksi tarvittaisiin myös uusia kansainvälisiä kasvutarinoita.

Yksittäisistä teknologioista kokonaisvaltaisiin ratkaisuihin

Suomessa on satoja kasvua hakevia, nuoria hyvinvointi- ja terveysteknologian yrityksiä. Sitra on seurannut alan kehittymistä ja pyrkinyt tukemaan alalla toimiva nuoria yrityksiä viime vuosina.  Suurin osa näistä yrityksistä on vielä start up -vaiheessa, yrityksen liikevaihto on vielä alle miljoona euroa. Nopean (kansainvälisen) kasvun vaiheeseen päässeitä Suomalaisia yrityksiä löytyy vielä hyvin vähän. Tällaisen kasvuyrityksen tuote on jo toimivaksi todistettu ja sille löytyy asiakkaita, liikevaihto ylittää miljoona euroa. Lisäksi kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat vaativat kansainvälisten markkinoiden valloittamista.

Sitran näkemyksen mukaan (kansainvälisesti) menestyvän hyvinvointiratkaisun oleellisia kulmakiviä ovat luotettavuus, vaikuttavuus ja kokonaisvaltaisuus. Ratkaisun käytön tulee olla asiakkaalle helppoa, sisältäen niin käyttöönoton, huollon ja tuen. Myös ratkaisun sisällön tulee ratkaista asiakkaan koko ongelma, ei tarjota käytettäväksi yhtä erillistä työkalua. Digitaalinen terveys avaa uusia mahdollisuuksia ennaltaehkäisyn ja vaikuttavuuden osalta, mutta edistynyt tekniikka vaatii  maailmanluokan lääketieteellisen sisällön sekä tukevat palvelut. Harva suomalainen start up -yritys pystyy yksin luomaan tällaista kattavaa palvelua. Yhteistyötä tarvitaan lisää.

Tällä viikolla huippu-urheilijoiden ja yritysjohtajien valmennusyritys Hintsa Performance ja digitaalinen hyvinvointipalvelu HeiaHeia.com ilmoittivat fuusioituvansa. Samalla viikolla perinteinen työterveystalo Mehiläinen ilmoitti aloittavansa yhteistyön syntyneen uuden yrityksen kanssa. Samaan aikaan Suomeen on perustettu terveysteknologiaan, terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut start up -kiihdyttämö, Vertical. Myös pari vuotta vanhan nuorten terveysteknologialan yritysten klusteri HealthSPA on kasvanut jo yli 200 hengen kokoiseksi. Tällaisten erilaisten resurssien ja osaamisen laaja-alaisen yhdistämisen voi toivoa tukevan suomalaisen terveysteknologiaklusterin kasvua ja uusien huippuonnistujien löytymistä.

Mitä seuraavaksi?

Sitra on ollut mukana kokeilemassa digitaalisia työhyvinvointiratkaisuja. Kokeilun tuloksia ja oppeja kuvaava raportti tullaan julkaisemaan vuoden 2015 loppuun mennessä. Pilotti hyödyntää toimialan eri osapuolten asiantuntijoiden kanssa yhdessä tehtyä digitaalisten ratkaisujen mahdollisuuksia läpikäyntiä. Projektin välituotoksena syntynyt materiaali löytyy täältä.

Mistä on kyse?