archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Karnevaalitunnelmaa ilmaisessa bussissa

Ilmainen joukkoliikenne sai jyväskyläläiset sankoin joukoin liikkeelle Liikkujan viikon lauantaina 21.9.

Julkaistu

Ilmainen joukkoliikenne sai jyväskyläläiset sankoin joukoin liikkeelle Liikkujan viikon lauantaina 21. syyskuuta. Normaaliin syyslauantaihin verrattuna liikkeelle lähti liki 15 000 matkustajaa enemmän. Tunnelma pysyi katossa ja hymy oli herkässä. Jyväskylässä kokeiltiin ilmaisia bussikyytejä osana Kohti resurssiviisautta -hanketta, jonka tavoitteena on säästää luonnonvaroja, vähentää päästöjä ja lisätä hyvinvointia.

Jyväskylässä julkinen liikenne koetaan toisinaan kalliiksi ja vaivalloiseksi, ja siksi usein lyhyetkin matkat taitetaan yksityisautolla. Vuonna 2009 tehdyn Jyväskylän seudun liikennetutkimuksen mukaan yli 60 prosenttia alle viiden kilometrin matkoista ja peräti kolmannes alle 2,5 km matkoista tehdään henkilöautolla. Samoilla etäisyyksillä joukkoliikenteen käytön osuus on 6–12 prosenttia. Noin 55 prosenttia jyväskyläläisistä kulkee julkisilla liikennevälineillä harvemmin kuin kerran viikossa ja 23 prosenttia ei koskaan, ilmenee Sitran TNS-Gallupilla teettämästä kyselytutkimuksesta.

Kohti resurssiviisautta -hankkeen ideahaku sai Jyväskylän kestävän kehityksen yhdistyksen JAPA ry:n, kaupungin ja Jyväskylän Liikenteen selvittämään, voisiko ilmaista joukkoliikennettä kokeilla Jyväskylässä esimerkiksi Euroopan Liikkujan viikon aikana. Kokeilussa päätettiin kannustaa asukkaita antamaan autolle vapaapäivä ja kokeilemaan bussia kulkuvälineenä tarjoamalla kaikille maksuton joukkoliikenne Jyväskylän Liikenteen tasataksa-alueella. Päiväksi valikoitui 21. syyskuuta siksi, että tuolloin Jyväskylässä oli myös runsaasti tapahtumatarjontaa, muun muassa jääkiekko-ottelu ja erilaisia festareita.

Kokeile edes kerran -kampanjasta tiedotettiin Liikkujan viikon mainonnan yhteydessä eri medioissa sekä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kautta kyseltiin myös suunnitelmia bussipäivän vietosta. Tapahtumaa edeltävänä perjantaina 20. syyskuuta kokeilua mainosti lisäksi Jyväskylän Ylioppilasteatterin väki kulkemalla keskusta-alueella kaduilla ja busseissa jakaen kokeilun mainoksia sekä luoden tilanteeseen sopivaa, hymyilyttävää ja piristävää katuteatteria.

Ilmainen päivä sai todella ihmiset liikkeelle. Kokeilu viritteli iloista mieltä ja välillä hyvinkin tiiviisti pakatuissa busseissa matkustajat jakoivat hyväntuulisina kokemuksia keskenään. Sosiaalisessa mediassa jaettujen käyttäjäkokemusten mukaan matkustajat keskustelivat keskenään normaalia herkemmin. ”Täpötäydessä bussissa oli karnevaalitunnelmaa, vieraita kieliä kuultiin ja suomalaisetkin juttelivat”, kommentoi eräs käyttäjä. Kommenteissa kiiteltiin myös menon sujuvuutta, maksujen jäätyä pois pysähdykset olivat lyhyitä ja matka jatkui joutuisasti. Lisäksi bussikuskit saivat ansaittuja kiitoksia.

Päivän matkustajatilastot puhuvat puolestaan: bussimatkoja ajettiin tavalliseen lauantaihin verrattuna liki 15 000 enemmän, eli lauantaina 25 000 ihmistä käytti bussia. Jos lasketaan, että ihmiset ajavat keskimäärin bussilla nelisen kilometriä ja puolet lauantain matkoista tehtiin kokeilun ansiosta henkilöauton sijaan bussilla, se tarkoittaa noin 30 000 kilometrin vähennystä ajokilometreihin Jyväskylässä – pelkästään yhtenä päivänä. Taisi tästä määrästä syntyä jo vähän hiilidioksidipäästövähennyksiäkin?

Kokeilu edes kerran – se kannattaa toistekin

Joukkoliikenteen käytön kokeiluun kannattaa tarjota mahdollisuutta uudelleen ja kannustaa myös muita tahoja mukaan yhteistyöhön. Kokeilun tuloksia ja tunnelmia on hyvä välittää eteenpäin. Muita tuloksia tästä kokeilusta päivän matkustajamääriä lukuun ottamatta ei ole vielä näkyvissä. Joukkoliikenteen ilmaisista kokeilumahdollisuuksista on saatu konkreettista matkustajalisäystä ainakin pääkaupunkiseudun liikenteessä, jossa vastaavanlainen kokeilu maksoi itsensä takaisin alle kahdessa kuukaudessa jaettujen ilmaisten matkakorttien arvo- ja kausilatauksien uusimisien myötä.

Kirjoittajat:

Anna Sarkkinen, koordinaattori, JAPA ry

Anna Sarkkinen työskentelee monialaisesti kestävän kehityksen eri osa-alueiden piirissä työpaikassaan Jyväskylän kestävän kehityksen toimistossa. Konkreettiset asukaslähtöiset kampanjat resurssiviisaiden teemojen edistämisessä ovat keskeinen osa yhdistyksen toimintaa.

Pirkko Korhonen, tutkimus- ja kehittämispäällikkö, Jyväskylän kaupunki

Pirkko Korhonen on Jyväskylän kaupungin kaupunkikehitysyksikön asiantuntija ja Kohti resurssiviisautta -hankkeen projektipäällikkö. Tulevaisuuden ennakointi ja kestävän hyvinvoinnin edistäminen kuuluvat keskeisinä hänen nykyiseen työsarkaansa.

Mistä on kyse?