The Pop-Up Companyn yrittäjyyspilotin alettua minulla on ollut ilo viettää kaksi päivää pop-up yrittäjien eli poppaajien kanssa. Olen saanut tutustua heihin, auttaa missä tahansa kysymyksissä tai askareessa ja oppia taas kaikenlaista uutta villiyrteistä, ADHD:stä, hinnoittelusta, ihmisistä ja yrittäjäksi ryhtymisestä.
Kauppakadun ja Gummeruksenkadun kulmassa on vastikään tyhjäksi jäänyt vanha vakuutusyhtiön konttori, jonka poppaajat ovat valloittaneet omaksi vertaishautomokseen. Tekeminen näkyy kaikkialla. Vanhoista toimistohuoneista yhteen on mm. sisustettu hierontapiste ja toiseen on tuotu pihakeinu sekä ripustettu taidetta. Pitkin avokonttorin seiniä on teipattu A2:sia, joista löytyy ohjeita hyvään pitch-puheeseen, asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen ja tehokkaaseen markkinointiin. Kun käväisee keittiössä voi huomata jääkaapin täyttyneen kahvilakärry-kesäkeitaassa myytävistä limonadeista. Kuinka kiehtovaa!
Ensivierailu tähän luovaan start-up keitaaseen saattaa jopa hämmentää. Mitä täällä hippeillään? Täälläkö nyt sitten kehitetään niitä himottuja tulevaisuuden kasvuyrityksiä?
Oikeanlaista tukea
Heinäkuisena tiistaina muutamaa poppareista jännittää ihan kauheasti. Sormet muuttuvat yhtäkkiä kömpelöiksi ja kokoajan unohtaa mitä sitä olikaan tekemässä. Ajatukset nimittäin ovat jo ihan muulla, ensimmäisessä asiakastapaamisessa. Poppaajat eivät oikein pysy aloillaan, sillä myyntikeikalle ollaan lähdössä ihan kohta. Onks tää nyt hyvä näin? Mitäköhän jengi tästäkin ajattelee? Kiinnostaakohan meidän juttu ketään?
Kysymykset kuulostavat tutulta. Olen vuoden ajan elänyt samanlaista start-up elämää Helsingissä ja pystyn täysin samaistumaan poppaajien tuntemuksiin. Yrittäjäksi ryhtymisessä nimittäin vaikeinta ei ole itse yrityksen perustamiseen liittyvä byrokratia ja hyvän markkinointi suunnitelman teko, vaan omille epämukavuusalueille astuminen, luotto omiin ideoihin, omien ajatusten kirkastaminen ja omien vahvuuksiensa tunnistaminen. Juuri näihin asioihin yrittäjäkokelaat tarvitsevat paljon tukea sekä toisiltaan että sparraajilta, ja juuri tässä pop-up yrittäjyyspilotti Jyväskylässä on erinomaisen onnistunut.
Jyväskylän hautomo ei ole mikään leijonan luola. Kunnioitus, ystävyys, välittäminen ja kannustus ovat ensimmäiset sanat, jotka tulevat mieleen, kun seuraa poppaajien työskentelyä heidän jakamassaan tilassa. Ryhmässä on hyvin erilaisia ihmisiä ja yrityksiä, suurin osa toisilleen tuiki tuntemattomia ennen pilotin alkua. Homma näyttää kuitenkin toimivan. Kilpailun sijasta tehdään yhteistyötä, epäluulon tilalle on otettu luottamus ja kyseenalaistamisen sijaan kannustetaan. Poppaajien kanssa on suorastaan ihana työskennellä.
Epävarmuus tulevaisuudesta ja onnistumisen mahdollisuuksista saattaa ahdistaa, mutta poppaajat ottavat asiat päivä kerrallaan. Välillä täytyy koota ajatuksia ja välillä niistä kerrotaan maailmalle. Lisäksi merkittävää on, että harva poppaajaa on perustamassa yritystä yksin, saatikka sitten vain yhtä yritystä.
Miksi tehdä yksin kun voi tehdä yhdessä? Miksi tehdä yhtä asiaa kun voi tehdä monta?
Miksi jokaisen täytyisi selvitä yksin kun voi aivan hyvin hakea tukea muilta ja tehdä asioita yhdessä? Osa poppaajista on tullut pilottiin mukaan työkkärin kautta. Yksinäisen työn hakemisen sijasta täällä asiat voidaan ratkaista yhdessä ja työllistyä yhdessä toisia tsempaten. Poppaajien keskinäinen solidaarisuus on käsin kosketeltavaa ja kysymys kuuluukin, kuinka hyvin tätä vertaisapua osataan hyödyntää työnhaussa ja työllistymisessä yleisesti ottaen.
Itse olen osallistunut Yritys Helsingin luoville yrittäjille tarkoitettuun Kolmas Tie -sparrausohjelmaan ja muistan näiltä ajoilta, että kanssayrittäjät onnistumisineen ja epäonnistumisineen olivat oiva motivaation lähde. On helppo tehdä ja olla aktiivinen kun ympärillä vallitsee tekemisen meininki. Hyviä esimerkkejä näistä ovat menestyneet Aallon Venture Garage ja Jyväskylän Protomo. Kuitenkin, googlaamalla ”vertaisapu työnhakuun” saan nolla osumaa. Mikä harmi!
Jyväskylän yrittäjyys-pilotissa hienoa on myös mahdollisuus kokeilla omia siipiään vähän eri aloilla. Miksi tehdä vain yhtä asiaa, kun on monessa hyvä? Monet poppaajista ryhtyivät saman tien viemään pariakin juttua eteenpäin. Korttikauppias ja kouluttaja, kylärakentaja ja hieroja, sovelluskehittäjä ja luennoitsija. Moniosaaminen on avain ketterään yrittäjyyteen. Välillä asiakkaita löytyy enemmän toiselle, välillä taas toiselle tuotteelle. Yrittäjäksi ryhtymisen kynnys on paljon korkeammalla, kun asiat ovat vain yhden koukun varassa.
On mahtavaa huomata kuinka luovuus kukoistaa rajallisista resursseista – tilasta, välineistä ja rahasta – huolimatta. Asiat ovat lähteneet yhdessä kuukaudessa rullaamaan eteenpäin ihan konkreettisesti. Kesäkeidas-tiimin kärrykahvila on erinomainen esimerkki tästä: heidät on voinut bongata Jyväskylän katukuvassa 16.7. lähtien.
Tuntuu siltä, että poppajat on luotu onnistumaan. Näillä ihmisillä on paljon annettavaa tälle yhteiskunnalle; kaikilla meillä on. Yrittäjyyspilotti vaikuttaa erinomaiselta tavalta tarjota mahdollisuuksia yksittäisille ihmisille yhteiskunnan kehittämiseen ja aktivoida ihmisiä yhteiskunnalliseen yritystoimintaan. Toivottavasti pilotteja toteutetaan muuallakin Suomessa. Suosittelen vierailua poppaajien luo sillä heidän innostus omaa työtään kohtaan tarttuu!
Poppaajiin ja heidän yrityksiinsä pääsee tutustumaan keskiviikkona 24.7.2013 klo 11-18. Osoite: Kauppakatu 16, Jyväskylä (tapahtumasivu Facebookissa).
Suosittelemme