archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Kiinalaissorvien ääressä

Kirjoittaja

Markku Sjöstedt

Julkaistu

Keskiviikon valjetessa kirjauduimme ulos Shanghain-hotellistamme ja lastasimme matkalaukut minibussiimme. Aiempien päivien ohjelma oli saanut aamiaispöydässä positiivisen palautteen. Tiistaina saatujen monien suomalaiskontaktien jälkeen valmistauduimme kiinalaisyritysten tapaamisella alkavaan keskiviikkopäivään.

Aluksi kävimme voimalaitoksiin turbiineja valmistavassa kiinalaisyrityksessä. Tehdaskompleksit olivat vakuuttavia: toiminnan volyymi on maailmanluokkaa, ja täällä – kuten monessa muussakin paikassa – olemme taas päässeet todistamaan, kuinka Kiinassa tehdään monin paikoin erinomaista, meillä lännessä tutut kovat standardit täyttävää laatua. Täälläkin asiakkaisiin kuului alan tunnetuimpia ja vaativimpia eurooppalaisia yrityksiä. Volyymin merkittävyydestä kertoo, että tämän yrityksen tehdasalueen yksittäisen koneistusosaston tuotantotilojen lattiapinta-ala on sadantuhannen neliömetrin maisemissa.

Turbiinivalmistajan vierailu sisälsi lounaan, jossa todistimme ensimmäistä kertaa matkallamme ikään kuin länsimaisen ja kiinalaisen ruokailutavan yhdistelmää niin, että ruuista enemmistöosa tarjoiltiin valmiiksi lautaselle aseteltuna, ja loput kuitenkin kiinalaiselle ruokailukulttuurille tunnusomaisella pyörivällä tarjoilukiekolla. Ruoka oli kiinalaista, mutta ruokalajit oli valittu selvästi länsimaista vierasta silmälläpitäen lihaisiksi ja helpoiksi syödä tikuilla.

Lounaan jälkeen kävimme massiivisia nostolaitteita valmistavassa kiinalaisessa yrityksessä, joka on ponkaissut noin 10 vuodessa käyntiin erittäin suuren liiketoiminnan ja hallitsee ydintuotteidensa alueella reilusti yli puolta maailman markkinoista. Yritys valmistaa ennen muuta suuria nostureita satamille, laivoihin ja kelluville nosturilautoille. Öljynporauslauttojakin tarjoomaan kuuluu.

Seuraavana – ja viimeisenä ennen lähtöä kohti Pudongin lentokenttää ja sitten Pekingiä – teimme visiitin suomalaisen konepajakonsernin hankinta-, kokoonpano-, testaus- ja logistiikkayksikköön. Täällä saimme tämän yksikön amerikkalaiselta johtajalta jälleen kerran erittäin valaisevan poikkileikkauksen hänen kokemuksiinsa kiinalaisesta työkulttuurista – näkemyksen sen esille nostamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Kun samasta asiasta kuulee eri perspektiiveistä useilta ihmisiltä, oma näkemys johtamisesta ja ylipäätään liiketoiminnasta Kiinassa monipuolistuu.

Päivä kumosi mahdolliset viimeisetkin ennakkoasenteet siitä, voidaanko Kiinassa tehdä niitä kaikkein vaativimpiakin kappaleita. Kun tavoitteet asetetaan tarpeeksi korkealle ja resursseja on riittävästi, niin kyllä kiinalaiset yhtiöt valtaavat paljon bisnesaluetta lähivuosina lisää. Päivän vierailut kiinalaisyrityksiin vetivät monin paikoin sanattomaksi.

Terveisin

Ryhmän puolesta Markus Mäkelä ja Markku Sjöstedt