archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Koulussa kasvaa nuoria ekoagentteja

Kirjoittaja

Julkaistu

Mankolan koulun oppilaat pohtivat resurssiviisaan kokeilun aikana, miten he voivat pienentää hiilijalanjälkeään – ja maistoivat parsasmoothieta.

Hampurilaisen voi tehdä lähiruuasta, parsasta saa smoothieta, kierrätys on helppoa ja hybridiautolla pääsee. Muun muassa näitä asioita oppivat Mankolan koulun 6.-8-luokkalaiset ympäristöpäivänä 1. marraskuuta Jyväskylässä. Resurssiviisaan Nuoret ekoagentit -kokeilun toteutti Keski-Suomen 4H-piiri yhteistyössä Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelujen sekä muiden toimijoiden kanssa.

Nuoret ekoagentit -kokeiluun osallistui 225 oppilasta, joista monet olivat myös mukana ideoimassa tapahtumaa. Nuoria osallistamalla ja hyvällä kouluyhteistyöllä saimmekin hyviä ajatuksia siitä, kuinka päivä tulisi toteuttaa ja miten kokeilun teemat näkyisivät ympäristöpäivässä.

Päivän keskeiset teemat olivat energia, liikenne, kierrätys, lähiruoka ja erilaiset luontoaiheet. Päivän aikana oppilaat pohtivat omia arjen valintojaan ympäristönäkökulmasta ja mahdollisuuksia muuttaa omia kulutustottumuksia. Päivä rakentui viidentoista työpajan varaan, joissa oppilaat pääsivät muun muassa tekemään kierrätysmateriaaleista uusia esineitä, valmistamaan lähiruokahampurilaisen, kuulemaan arjen vedenkäytöstä sekä liikenteen päästöistä. Lisäksi oppilaat pääsivät suunnittelemaan oman kuvitteellisen lähiruoan kasvatuspalstan, tekemään vesitutkimuksia ja haukkaamaan happea luontopolkurastilla.

Päivän järjestelyissä yhteistyökumppaneina toimivat muun muassa Keski-Suomen Energiatoimisto, JAPA ry, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaiset, Autokoulu Koljander, Jussi Ristonmaa/Maan rytmit, Myrskynpojat. Ulkopuolisten asiantuntijoiden tuoma lisämauste monelle eri työpajalle oli asia, joka omalta osaltaan toi tapahtumaan lisää faktatietoa ja kiinnostavuutta. Osa nuorista pääsi esimerkiksi Liikennepajalla kuulemaan mopoilusta, liikenteen päästöistä sekä lopuksi pienelle koe-ajelulle uuden Toyota Auris Hybridin kyydissä. Myös Keski-Suomen Energiatoimiston järjestämä vesiaiheinen työpaja sai usean nuoren pohtimaan, paljonko keskivertosuomalainen ihminen kuluttaa vettä arjessaan ja miten kulutusta voisi helposti vähentää. Ekonettipajalla pelailtiin esimerkiksi hauskaa animaatiopeliä, jossa nuoret saivat tietoa paperinkierrätyksestä. Kasvihuonepajalla oli innostunut tunnelma. Siellä pääsi tekemään muun muassa lintujen ruokinta-automaatin sekä suunnittelemaan oman kuvitteellisen lähiruoan kasvatuspalstan. Kierrätysmuotoilupajalla pääsi hyödyntämään kädentaitojaan ja oppimaan käytännössä, miten vanhoista kierrätysmateriaaleista saadaan tehtyä upeita koriste-esineitä.

Päivän päätteeksi oppilaat pohtivat, miten jokainen voisi pienentää omaa hiilijalanjälkeään, ja muun muassa valojen sammuttelu, vedenkulutuksen vähentäminen ja materiaalien uusio- ja hyötykäyttö saivat kannatusta.

Päivän aikana sekä allekirjoittaneelle, että opettajille ja työpajojen ulkopuolisille vetäjille tuli pääasiassa todella positiivista palautetta nuorilta. Aihe oli kiinnostava ja toi vaihtelua kouluarkeen – ja ennen kaikkea tapahtumassa pääsi tekemään monipuolisesti uusia asioita ja harjoittamaan kädentaitojaan. Tulevaisuutta silmällä pitäen onkin olennaista, että tämänkaltaista opetus- ja kasvatustapaa voitaisiin monistaa muihinkin kouluihin. Mankolan koulun ympäristöpäivää ja Nuoret ekoagentit -toimintaa esiteltiin heti tapahtuman jälkeen 9. marraskuuta Keski-Suomen opettajille ja kasvattajille KEOS2013 –tapahtumassa.

Kokeilun onnistumisen kannalta olennaista on, miten nuoria saadaan osallistetuksi toimintaan. Onnistumisen avaimet ovat yhteistyö, jossa nuorisotyö ja/tai järjestöt olisivat päävastuussa projektista ja nuorten ryhmäyttämisroolissa ja koulu taas huomioisi opetussuunnitelman kautta nuorten oman aktiivisuuden ryhmään osallistumisessa. Koulujen kannattaa myös käyttää nuoriso- ja kasvatusalan opiskelijoita hyödykseen, sillä silloin molemmat osapuolet hyötyvät.

Mistä on kyse?