archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Lähiruokaa kotiovelle

Kirjoittaja

Julkaistu

Lähiruokataksi toi ruisleivän, lampaanlihan, punajuuret ja mansikkamehun lähitilalta suoraan asiakkaan kotiovelle. Kokeilu säästi aikaa, vaivaa, päästöjä ja toi arkeen pientä luksusta.

Lähiruokataksi-kokelun suurena ajatuksena oli saada vähennettyä ihmisten kaupassakäyntiä – ja samalla säästää aikaa, rahaa, vaivaa ja päästöjä. Kokeilulla haluttiin lisätä paikallisten tuottajien tarjoamien elintarvikkeiden saatavuutta ja ihmisten tietoisuutta lähielintarvikkeista.

Kokeilulla koottiin yhteen useiden paikallisten, keskisuomalaisten ja muutaman muunkin pienen tuottajan tuotteet. Kaikkiaan tuotteita on lähi- ja luomutuotekauppa Mukulaarin valikoimissa 35 keskisuomalaiselta tuottajalta. Kokeiluun osallistuville tuotteet tuotiin esiin Mukulaarin verkkokaupan kautta. He tekivät ruokatilauksensa verkkokaupassa, jossa se maksettiin ja valittiin tilauksen toimitustavaksi ”lähiruokataksi”. Jotta kokeilu saatiin tehokkaaksi ja toiminta liikkumiskustannuksia pienentäväksi, rajasimme kokeilun Palokan alueella asuville kotitalouksille.

Kotiinkuljetus oli asiakkaille ilmainen ja sen ajankohta sovittiin tietyksi päiväksi. Tarkempi kuljetusajankohta sovittiin kunkin tilaajan ja kokeilijan kanssa joko puhelimitse tai sähköpostilla.

Asiakkaita kokeiluun etsittiin Mukulaarin omilla verkkosivuilla ilmoittamalla, Mukulaarin sekä Palokan alueen asukkaiden Facebook-sivujen kautta sekä muutamalla julisteella ruokakaupassa. Kokeilusta ja sen toteuttamisesta tiedotettiin myös Jyväskylän kaupungin sekä kokeilua rahoittavan Sitran verkkosivuilla. Lähetimme myös lehdistötiedotteet, jotka saivat sekä maakunnallisen sanomalehden että Ylen paikallisradion tekemään jutut lähiruokataksista.

Pääosa asiakkaista oli 2-4 hengen kotitalouksia, kymmenkunta kotitaloutta kullakin kierroksella.

Asiakkaille lähetetyn kyselyn vastausten perusteella lähes kaikki asiakkaat olivat jo entuudestaan käyttäneet lähituottajien tuotteita tai ainakin kokivat niiden saatavuuden tärkeäksi. Toisaalta mukana oli myös asiakkaita, jotka kertoivat vain harvoin käyttävänsä lähituottajien tuotteita.

Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kertoivat kokeneensa hankalaksi löytää lähituotteita kaupoista ja olivat sitä mieltä, että on tärkeää pystyä saamaan lähituotteita myös muualta kuin päivittäistavarakaupoista. Esikyselyn perusteella kaikki vastaajat totesivat, että lähiruokataksille olisi kysyntää. Kokeilun jälkeen lähetetyssä kyselyssä osa vastaajista olisi valmis jatkossa maksamaan lähiruokataksin palveluista, muutama ei.

Vaikuttavuuteen liittyy yhtenä tekijänä taksin tuotevalikoima. Jos valikoimasta saataisiin niin laaja, että se sisältäisi muun muassa maidon, lähiruokataksi vähentäisi kaupassakäynnin tarvetta entistä merkittävämmin.

Lähiruokataksin laajentaminen esimerkiksi kattamaan koko Jyväskylän alueen vaatisi, että tilausten noutopäiviä olisi vähintään kaksi kertaa kuukaudessa tai jopa joka viikko. Taksi voisi palvella siten eri alueen asukkaita vuoroviikkoina. Taksin toiminta tulisi olla maksullista, mikä toisaalta varmaan rajoittaisi sen käytön laajuutta.

Uusien toimintatapojen mietinnän ja etsimisen on Mukulaarin kaltaiselle toimijalle tärkeää, sillä ruuan verkkokauppa on suhteellisen uusi toimiala, jolla on paljon kehityspotentiaalia. Tässä mielessä resurssiviisas Lähiruokataksi -kokeilu oli oikein tervetullut.

Lähiruokataksi-konseptista voi lukea lisää oppaasta Lähiruokataksi – mikä se on ja miten se toteutetaan?

Mistä on kyse?