Tyypillinen näky Länsiväylällä kesäkuisena maanantaiaamuna: autoja on paljon liikenteessä ja lähes jokaisessa on vain yksi kuljettaja. Ellen MacArthur -säätiön sekä konsultointiyritys McKinseyn tutkimuksen mukaan jokaisessa autossa matkustaa keskimäärin noin 1,5 henkilöä per matka. Resurssien käytön näkökulmasta siis joka matkalla noin kolme paikkaa kulkee mukana aivan tyhjän panttina.
Toinen tyypillinen näky työpäivän aikana: parkkipaikat ovat täynnä autoja. Samaisen tutkimuksen mukaan sinunkin autosi seisoo käyttämättömänä ja hukkaresurssina noin 92 prosenttia ajasta. Eli käytät autoasi vain 8-prosenttisesti, vaikka maksatkin siitä jatkuvasti ylläpitokustannuksia: verot, vakuutukset, huollot, renkaat, mahdolliset rahoituskulut, arvonalenemiskulut, pysäköintimaksut, autonpesu ja tuulilasinesteet.
Tulevaisuudessa meidän kaikkien autot ovat sujuva osa julkista liikennettä.
Tulevaisuudessa meidän kaikkien autot ovat sujuva osa julkista liikennettä. Autot tulevat olemaan yhteiskäyttöautoja, joihin voimme varata paikkamme sen mukaan olemmeko juttelutuulella vai haluammeko jo työmatkan aikana osallistua työpalaveriin älylaitteen kautta. Esimerkiksi sanfranciscolainen design-yritys IDEO on luonnut ”Future of Automobility” -konseptiauton, jota esitellään Chloen tarinan kautta. Chloe aloittaa päivänsä katsomalla ketkä kaikki ovat varanneet paikan hänen autostaan työmatkalle. Työpäivän aikana pariskunta Jim ja Jessica käyttävät autoa omien asioidensa hoitoon. Samalla he hakevat Chloen ruokaostokset ja alentavat omaa vuokrakustannustaan Chloen autosta. Tarinan lopuksi auto miettiikin, että yhdessä Chloen kanssa he ovat ansainneet jo 224 dollaria jakamalla autoa muiden käyttöön.
Toisen kiinnostavan skenaarion mukaan kaikki kaupungin autot syrjäytettäisiin itseohjautuvilla yhteiskäyttöautoilla. OECD simuloi datamallinnuksen kautta tällaista tilannetta Lissabonin kaupungissa. Simulaatiossa tavalliset autot syrjäyttivät ”Taxibotit”, jotka kuljettivat useampia kyytiläisiä samanaikaisesti, ja ”AutoVotit”, jotka ottivat kyytiinsä yhden matkustajan kerrallaan peräjälkeen. Tuloksena oli, että parhaimmassa tapauksessa Lissabon pärjäisi 10 prosentilla automäärästään. Eli 90 prosenttia autoista on turhia!
Kuvittele tulevaisuutta, jossa autoja on 90 prosenttia vähemmän.
Kuvittele tulevaisuutta, jossa autoja on 90 prosenttia vähemmän. Autoteitä tarvitaan paljon vähemmän ja saamme vapautettua tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille. Ilma on puhtaampaa. Kun parkkipaikkoja ei tarvita enää niin paljon, voimme vaikkapa rakentaa pelikenttiä niiden tilalle. Esimerkiksi Lissabonissa laskettiin, että tilaa vapautuisi 210 jalkapallokentän verran! Katuvarsipysäköinti on turhaa ja saamme tilan käyttöön entisestään ilmaa puhdistaville viheristutuksille, katukahviloille tai tulevaisuudessa vaikkapa ”kauppakassitoimituspisteille”.
On selvää, että tulevaisuudessa liikumme hyvin eri tavalla kuin tänä päivänä. Mutta tulevaisuus ei vain tapahdu, se tehdään. Meidän tavallisten ihmisten pitää lähteä kokeilemaan jo nyt uusia liikkumispalveluita. Jaa autosi, käytä jaettua autoa tai liiku ”Mobility as a Service” -sovelluksen avulla. Tai kokeile jotain aivan muuta! Katso inspiraatioksi sunnuntai-iltana Kansan Liike tv-ohjelmaa, jossa eri elämäntilanteissa olevat ihmiset ympäri Suomea kokeilevat uusia liikkumisen muotoja. Lisäksi voit testata millainen liikkuja itse olet täällä.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.