archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Mikä saa suomalaiset kuluttamaan fiksusti?

Vaikka taustatekijöitä on monia, yksi asia meitä yhdistää: haluamme olla onnellisia ja elää hyvää elämää. Motivaatioprofiilit kertovat, mitkä tekijät vaikuttavat kulutusvalintoihimme.

Kirjoittaja

Sari Laine

Johtava asiantuntija, Ratkaisut

Julkaistu

Mikä sinua ajaa eteenpäin? Mikä sinua motivoi tekemään asioita? Päivittäiset tekomme syntyvät erilaisista motiiveista, jotka vaikuttavat valintoihimme.

Yksi meistä juo kahvia aamulla piristyäkseen, toinen koska se tuo ihanan tuoksun koko kotiin. Joku valitsee lautaselleen tofua ja nyhtökauraa eläinrakkauden vuoksi, toinen koska kasvisruoasta tulee parempi olo. Joku pyöräilee töihin saadakseen päivittäisen liikunnan suoritettua kätevästi työmatkalla, toinen taas pyöräilee koska se on nopeampaa ja säästää aikaa. Teemme kaikki päivittäisiä valintojamme eri motiivein ja omista lähtökohdistamme.

Koska Suomi on sitoutunut päästövähennyksiin ja hallituksemme kannustaa meitä puolittamaan päästömme, on tärkeää miettiä miten innostumme tekemään enemmän kestäviä arkisia valintoja päivittäisessä elämässämme. Tämän vuoksi Sitra selvitti suomalaisten motiiveja kestävien kulutusvalintojen takana. Selvitys tehtiin yhteistyössä palvelumuotoiluyritys Palmun kanssa.

Yksi asia meitä suomalaisia yhdistää: me haluamme olla onnellisia ja elää hyvää arkea. Tämä voi tarkoittaa hyvin erilaisia asioita meistä kullekin. Maapallon resurssien huvetessa ja maapallon kantokyvyn heiketessä tavoitteena on, että me kaikki tekisimme fiksumpia kulutusvalintoja.

Fiksu kuluttaminen Suomessa -selvitys listaa suomalaisten kulutusvalintoihin vaikuttavat motivaatiotekijät – vain yksi näistä on ekologisuus. Meihin vaikuttavat oman arvomaailmamme lisäksi kulutustilanteesta riippuen nousevat tiedostetut tai tiedostamattomat motivaatiotekijät: tarve ja käytännöllisyys, ilon tuominen perheelle, ajansäästö, pitkäikäisyys, halpuus, laatu, säästäminen, luksus, esimerkkinä oleminen ja niin edelleen.

Ympäristön tila ja ekologisuus motivoi ensisijaisesti noin kolmasosaa meistä suomalaisista kulutusvalintoja tehdessämme. Saadaksemme lisää suomalaisia innostumaan kestävistä valinnoista, meidän pitää osata perustella valintoja myös muilla keinoin. Jos pystymme tarjoamaan ekologisia vaihtoehtoja, jotka ovat edullisempia, säästävät aikaa, lisäävät hyvinvointiamme tai muuten vain helpottavat arkeamme, ne ovat houkuttelevia paljon laajemmalle joukolle.

Selvityksen mukaan me suomalaiset jakaannumme karkeasti seitsemään eri motivaatioprofiiliin. Profiilit eroavat toisistaan kuluttamisen fiksuuden mukaan. Neuvokas arkivihreä (20 % suomalaisista) ja Fiilisvihreä suunnannäyttäjä (9 %) tekevät fiksuja valintoja tiedostaen ja tavoitteellisesti kun taas Perinteinen tolkunääni (24 %) valitsee ympäristön kannalta hyvinkin fiksusti, mutta tekee sen ”koska se nyt vain on järkevää” eikä niinkään ekologisten syiden vuoksi. Itseasiassa tämä jälkimmäinen ryhmä ei halua, että asioista puhutaan ekologisena tai resurssiviisaana valintana.

Me suomalaiset olemme käytännönläheisiä ja arkifiksuja ja se on meidän vahvuutemme.

Motivaatioprofiilit voivat auttaa liiketoiminnan suunnittelussa. Fiksu kuluttaminen Suomessa -julkaisu kannustaa eri alojen palveluntarjoajia ja tuotteiden kehittäjiä miettimään oman tarjontansa konseptointia, viestintää ja painotuksia. Toivomme, että tämän julkaisun avulla pääset syvemmälle kiinni suomalaisten arkeen ja ymmärrät erilaisia motiiveja ja asenteita päätösten ja valintojen takana.

Mistä on kyse?