Viime vuosina on käyty paljon keskustelua siitä, kuinka verkkosivujen rooli ja merkitys muuttuvat digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median alustojen kehittyessä. Monet organisaatiot saattavat painottaa enemmän sosiaalisen median kanavia ja sovelluksia, jolloin perinteisten verkkosivujen merkitys heikentyy.
Verkkosivujen kuoleman ennustukset ovat kuitenkin ennenaikaisia. Maailmaan syntyy uusi verkkosivu keskimäärin kolmen sekunnin välein ja verkkosivut ovat edelleen keskeinen osa monen organisaation digitaalista läsnäoloa.
Verkkosivujen kehitys on satsaus tulevaisuuteen, sillä niiden sisältöihin ja tietoturvaan voi itse vaikuttaa. Some onkin sitten toinen tarina.
Tulevaisuustalona Sitrassa ennakoimme tulevaisuuteen vaikuttavia ilmiöitä, kehitämme ja selvitämme uusia ratkaisuja sekä teemme ennakkoluulottomia kokeiluja. Samalla työotteella suhtaudumme myös viestinnän ja erityisesti digitaalisten sisältöjen kehitykseen.
Kohti vaikuttavampaa digitaalista läsnäoloa
Viime vuonna keskityimme nopeuttamaan sivustoa, jolloin romukoppaan lensi kilotavukaupalla turhia pikseleitä, hövelisti pakattuja kuvia ja eltaantunutta koodia. Samassa yhteydessä sivuston energiatehokkuus parani merkittävästi. Energiatehokkuuden parantamisessa teimme yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa.
Pellin alla siirryimme uutteen lohkoeditoriin, joka helpottaa erilaisten sivujen joustavaa rakentamista kulloinkin käsillä olevan tarpeen mukaan. Esimerkiksi hiljattain päättyneen “Mitä mieltä, Suomi?”-kampanjan sivulla hyödynsimme monipuolisesti uusia kuva- ja asetteluelementtejä luodaksemme miellyttävän ja helposti selailtavan kokonaisuuden.
Suurempien uudistusten ohessa teemme sivustolle jatkuvasti pieniä parannuksia ja kehitämme sisältöjä niin, että ne vastaavat paremmin sivuston vierailijoiden, Sitran sidosryhmien, sekä tietysti meidän sitralaisten tarpeisiin.
Megatrendikortit ovat sisällön kehittämisestä oiva esimerkki: vuosi toisensa jälkeen tilatuin tuotteemme sai alkuvuodesta rinnalleen digitaalisen version, jonka avulla kuka tahansa, mistä tahansa voi käyttää kortteja verkkoselaimessa. Digikorteilla vastasimme selvään tarpeeseen käyttää kortteja eri kielillä ja ilman odottelua. Samalla teimme mahdolliseksi korttien päivittämisen ja lisäsimme hittituotteemme saavutettavuutta ja vaikuttavuutta. Päätös “Hyvät kortit” digiversion kehittämisestä oli tämän jälkeen niin sanotusti no-brainer.
Mitä seuraavaksi?
Takataskussamme on koko joukko ideoita kävijöidemme parempaan palvelemiseen. Kävijädatan (reilun datatalouden periaatteiden mukaan toki anonyymin sellaisen) jatkuvan analysoinnin lisäksi teemme paraikaa käyttäjätestauksia sivustomme ja sisältöjemme toimivuudesta. Lisäksi haluamme kuulla sinulta, verkkosivukävijämme, mitä mieltä Sitran sivuista olet ja mitä toivoisit meiltä lisää. Ole rohkeasti yhteydessä – parempi (digitaalinenkin) tulevaisuus tehdään yhdessä.