Helsingin Sanomien 17.3. pääkirjoituksessa ”Vääristely hämärtää viestiä” tuotiin esille huoli asennekampanjoista, jotka ovat perustuneet osin virheelliseen tietoon tai tarkoituksenhakuisuuteen. Esimerkkeinä mainittiin turvetuotannon kestävyyteen ja karjatalouden ilmastovaikutuksiin liittyvät kampanjat. Lopuksi pääkirjoituksessa peräänkuulutettiin, että kuluttajat kaipaavat tietoa energiatuotannon ja ruoankulutuksen vaikutuksista.
Sitran Resurssiviisas kansalainen -projekti on perustettu juuri tätä tarvetta varten. Haluamme tarjota faktoihin perustuvaa tietoa meille kaikille, jotta voimme tehdä fiksumpia päätöksiä ja valintoja arjessa ja innostaa lähipiiriämme samaan. Meistä on hienoa, että keskustelua käydään entistä vilkkaammin, mutta samalla toivomme, että keskusteluista edetään nopeammin tekemiseen. Suomen ympäristökeskuksen tutkimuksen mukaan meistä jokainen voi vähentää 37 prosentilla omaa hiilijalanjälkeänsä tekemällä fiksuja valintoja. Kuluttajien valinnoilla niin energian kuin ruoankin suhteen on siis todella vaikutusta. Tietoa kotitalouden tai yksilön ympäristövaikutuksista löytyy, nyt tarvitaan lisäksi kuluttajien kannalta helppoja keinoja vaikutusten pienentämiseksi.
Ilmastonmuutos ja siihen liittyvät tekijät on monimutkainen yhtälö, mutta meidän ei tarvitse monimutkaistaa valintoja. Esimerkiksi T-median vuosittaisen Luottamus&Maine -tutkimuksen mukaan suomalaisten luottamus yrityksiin vastuullisuuden ja avoimuuden saralla on jo muutenkin laskussa, joten valikoiva tai tarkoituksenhakuinen tiedon hyödyntäminen tuskin ainakaan lisää luottamusta – mutta monimutkaistaa valintoja. Ja kestävämmän arjen pitäisi nimenomaan olla helppoa, eikä vaatia ihmisiltä ylimääräisiä ponnisteluja sen selvittämiseksi, mikä todellisuudessa on ympäristöystävällistä.
TÄHÄN LIITTYEN
Pari juttua vaan.