Torstaiaamu 30. marraskuuta, matkalla Messukeskukseen osallistumaan Sitran kanssa start-up –tapahtuma Slushiin.
Täällähän sataa vettä, ei täällä mitään loskaa ole. Huomiseksi on luvattu lumisadetta, onko huomenna loskaa muuallakin kuin Messukeskuksessa? Ja ennen kaikkea: mitä julkisen terveydenhuollon edustaja löytää startup-tapahtumasta?
Mahtipontinen avajaissessio alkaa teknon ja lasereiden tykityksellä, Nothing normal ever changed a damn thing. Ilkka Paananen lahjoittaa 100-vuotiaalle Suomelle hashtagin #BragForFinland. Sauli Niinistön avaussanat, Al Goren vaikuttava puhe miten start-upit voivat rakentaa kestävää maailmaa. Pari prinssiäkin eturivissä. Huimaa pöhinää.
Omatietoa sovelluksille ja vaippasensoreita vauvoille
Osallistumme STM:n oheistapahtumaan Health and welfare services meets start-ups. Baba Lybeck juontaa. Reverse pitchingiä – viranomaiset pitchaavat ja kertovat, mitä heillä on tarjottavana start-upeille. Tietoa Kanta-palveluista ja erityisesti Omatietovarannosta.
STM julkistaa suunnittelukilpailun Omatietovarantoa hyödyntävien sovellusten kehittämiseen, 500 000 euroa jaossa. Ansioituneita pitchaajia ja yrityksiä palkitaan, mm. Hyvinvointihackathonin voittaja Sanoste. Kuulemme myös mielenkiintoisen case-kuvauksen start-up -yrityksen ja kaupungin yhteistyöprojektista.
Myöhemmin samana päivänä vuorossa on Next-Gen Baby-Box: lääkeyhtiöt yhdessä Sitran, Tekesin ja VTT:n kanssa ovat etsineet ideoita ”tulevaisuuden äitiyspakkaukseksi” – uusia ratkaisuja edistämään lasten terveyttä ja vanhempien hyvinvointia. Seuraamme finalistien pitchauksia ja tuomaristo valitsee lopulta kolme voittajaa, värisevä makuualusta vauvoille, raskaudenhallintasovellus ja -palvelu, sekä vaipassa käytettävä mittauslaite havaitsemaan mm. diabetes-riskiä.
Mitä jäi käteen?
Perjantaina on loskaa, Elina Lepomäki plätsähtää tullessaan lätäkköön. Näyttelyosastoilla toinen toistaan ihmeellisempiä keksintöjä. Puheenvuoroissa rakennetaan mm. luottamusta. Muutaman yrityksen kanssa pääsemme ideoimaan ja laajentamaan heidän käsityksiään mihin kaikkeen heidän tuotettaan voisikaan käyttää. Yksi ei ole kovin innostunut pivottamisesta, ei kovin start-up –henkistä. Illaksi osastot, luennot ja pitchaukset väistyvät musiikin ja lasereiden tieltä.
No mitä Slushista löytyi?
Ei mitään sellaista konkreettista, jonka voisi viedä töihin ja ottaa käyttöön. Mutta paljon uutta tietoa, millaisia sovelluksia ja tuotteita kehitetään, uusia ideoita ja näkemyksiä, ja ennen kaikkea asennetta.
Tuo paljon puhuttu pöhinä start-up –skenessä todella on sellaista, jota meidän pitäisi saada levitettyä omissa organisaatioissamme. Rohkeutta, ja kokeilukulttuuria.
Sitra toi ryhmän soten tekijöitä eri puolilta Suomea tutustumaan, verkostoitumaan ja inspiroitumaan Slushiin. Muut aihetta käsittelevät blogikirjoitukset löydät täältä ja täältä.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.