archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Muutos tulee – sotella tai ilman

Sote-yrittäjien tulevaisuus on monella muulla toimialalla jo arkipäivää.

Kirjoittaja

Susanna Kallama

elinkeinoasioiden päällikkö, Suomen yrittäjät

Julkaistu

Viime päivinä on jälleen virinnyt keskustelu siitä, tuleeko sote vai eikö tule. Mitä perustuslakivaliokunta lausuu? Pystyykö eduskunta lopulta päättämään sote-uudistuksesta vai palataanko taas alkuun?

Epävarmuudessa eläminen on yrittäjille myrkkyä, mutta tätä myrkkyä ei yrittäjän kannata nauttia. Tulee sote tai ei, pitää sote-liiketoiminnan reseptiä tuunata joka tapauksessa. Ei kannata jäädä jumiin päättäjien jahkailuun, vaan määrätietoisesti kehittää omaan liiketoimintaansa.

Sote-uudistusta isompia muutosvoimia ovat teknologia sekä ihmisten halu vaikuttaa itse omiin asioihinsa sekä kustannusvaikuttavuuden korostuminen. Toisin sanoen: digitaalisuus ja sen hyödyntäminen sekä valinnanvapaus ja laatu.

”Mahdollisuudet ja muutos ovat valtavia.”

Teknologia, tekoäly ja digitaalisuus luovat uusia palvelukanavia, mahdollistavat helpon mittaamisen, tuottavat tietoa asiakkaasta ja myös siirtävät tiedon kätevästi eri toimijoiden käyttöön.

Mahdollisuudet ja muutos ovat valtavia. Pieni mutta konkreettinen osa tätä on Kanta-palvelu. Se jokaisen sote-yrittäjän pitää ottaa haltuun. Teknologian suhteen kannustaisin yrittäjää olemaan ennen kaikkea utelias – ennen kuin huomaatkaan, tulee tekoälystä oma tukiälysi.

Ymmärrätkö oikeasti asiakastasi?

Uskoisin, että laatu on tulevaisuuden rasteista yrittäjälle helpoin. Jokainen yrittäjä tietää, että asiakas pitää hoitaa niin, että hän tulee takaisin. Isompi haaste on tehdä laadusta näkyvää. Se vaatii asiakaskokemuksen ymmärtämistä.

Mikä kaikki toiminnassasi vaikuttaa siihen, että asiakas kokee laadun hyväksi? Ja miten voit osoittaa sen kysyjälle? Vähintäänkin asiakaspalautteen mittaaminen on hoidettava. Joskus vastaus voi löytyä laatujärjestelmästä tai omavalvonnasta. Menestyjä ymmärtää koko palvelupolun ja muotoilee sen asiakaslähtöisesti.

”Miten erotun muista niin, että asiakas haluaa valita juuri minut?”

Valinnanvapaus mullistaa sote-palvelujen ostologiikan. Päätöstä ei enää tee kilpailuttaja vaan asiakas. Valinnanvapaus vahvistaa ihmisen itsemääräämisoikeutta. Siksi se on osa tulevaisuuden sotea, tavalla tai toisella. Yrittäjän näkökulmasta tämä on positiivinen asia. Mitä pienempiin osiin päätösvalta jaetaan, sitä paremmat mahdollisuuden pk-yrittäjillä on menestyä.

Samalla se vaatii sote-yrittäjältä ehkä uudenlaista osaamista. Miten minun palveluni löydetään? Miten erotun muista niin, että asiakas haluaa valita juuri minut? Kyse on paitsi hyvästä palvelusta, myös viestinnästä ja markkinoinnista.

Tämä taas on monen muun toimialan yrittäjälle jo arkea. Todennäköisesti hieroja, parturikampaaja, kahvilayrittäjä… tai vaikkapa viestinnänammattilainen osaisivat kertoa hyviä vinkkejä. Siksi verkostoituminen omien ja vieraiden kanssa tekee sote-yrittäjästäkin vahvemman.

Mistä on kyse?