Hyvässä vauhdissa olevat soten valinnanvapauskokeilut (palvelusetelikokeilut) ovat osaltaan nostaneet digitalisaation, asiakaslähtöisyyden ja uudet toimintatavat jälleen vahvasti sote-keskusteluun. (Kokeilujen kuulumisista puhutaan ensi viikolla aamiaistilaisuudessamme SuomiAreenan yhteydessä, tervetuloa!)
Asiakaslähtöisyydestä ja sen tärkeydestä on puhuttu 1990-luvulta asti, mutta puhe on toistaiseksi vaikuttanut valitettavan vähän ammattilaisten ja asiakkaiden toimintaan ja heidän rooleihinsa; ammattilaiset ovat edelleen asiantuntijoita ja asiakkaat avun vastaanottajia.
Digitalisaatio on suhteellisen tuore asia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Perustasolla se näyttäytyy ammattilaisille tällä hetkellä lähinnä sähköisinä potilastietojärjestelminä ja asiakkaille ehkä korkeintaan sähköisenä ajanvarauksena.
Tottumukset ja tavat ohjaavat sotea – vielä
Jos kehitystä tarkastelee sote-arkea laajemmin, niin asiakkaiden äänen kuulemisessa ja digitalisaation hyödyntämisessä on toki otettu myös merkittäviä edistysaskeleita esimerkiksi perustamalla asiakasraateja, tekemällä asiakastyytyväisyyskyselyitä ja kehittämällä OmaKantaa ja Palveluväylää.
Silti, kun kuuntelee ympärillä käytävää keskustelua digitalisaatiosta ja asiakaskokemuksen huomioimisesta, tuntuu että käytännön toimet ovat vielä jääneet varsin kauas korkealentoisista visioista.
Alussa mainitut valinnanvapauskokeilut ovat olleet käynnissä puolisen vuotta viidellä paikkakunnalla ympäri Suomea. Kokeiluista on uutisoitu yllättävän vähän siihen nähden, kuinka paljon huomiota esimerkiksi valinnanvapauslain valmistelu on herättänyt.
Puolessa vuodessa ei vielä maailmaa mullisteta, ei myöskään soten perinteistä toimintakulttuuria. Tähän mennessä kokeilut ovat osoittaneet, että pääsääntöisesti palveluista lähdetään hakemaan lääkäriaikaa.
Kun kokeilut ovat vauhdissa, on aika ottaa seuraava askel
Kun kokeilut nyt on saatu hienosti rullaamaan, voisi olla oikea hetki kokeilla jotain uutta, esimerkiksi asiakaslähtöisempää palvelua. Sitra kannustaakin eri toimijoita solmimaan erilaisia kumppanuuksia ja tukee uudenlaista yhteistyötä myös käytännössä Soteuttamo-konseptin avulla.
Pienenä porkkanana ideointiin ja uudenlaiseen yhteistyöhön käynnissä on myös Sote Factor –ideakilpailu, jonka palkintosummalla on mahdollista toteuttaa uusia palveluideoita.
Inspiraatiota osallistumiselle ja heittäymiselle ei tarvitse hakea kaukaa: syksyllä 2016 Saara Aalto sijoittui (epäilyksistä huolimatta) hienosti toiseksi Britannian X Factor laulukilpailussa. Älä siis epäröi osallistua Sote Factoriin, sillä juuri Sinä ja sinun ideasi voi olla Suomen soten seuraava Saara Aalto!
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.