archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Organisaatio­rakenteet korvautuvat verkostoilla

Pääsin keskustelemaan uudistumisesta Mirette Kankaan kanssa. Otimme reippaasti katseen tulevaisuuteen ja siihen, miten uskomme tulevaisuuden työpaikkojen menestyvän.

Kirjoittaja

Pirjo Nikkilä

Julkaistu

Alussa oli toiminnan kehittäminen, sitten tuli osaamisen johtaminen. Myöhemmin saapui omituinen tunne siitä, että työpaikan tekeminen ja oppiminen elävät eri maailmoissa. Yhteys alkoi pätkiä.

Tulevaisuuden työpaikka -projektissa yhteys pelaa. On ollut valtavan upeaa havaita, että nyt etsitään kekseliäitä konsteja yhdistää oppiminen ja oivaltaminen työhön. Jos olet henkilöstön kehittämisen ammattilainen, älä kuitenkaan pelästy! Tämä ei tarkoita HR-töiden loppumista, vaan tämä tarkoittaa yhä kiinnostavampia ja vaativampia töitä ihmisen uudistumisen ammattilaisille, jotka löytävät keinot työssä oppimiseen ja opitun jakamiseen.

Pääsin keskustelemaan uudistumisesta Mirette Kankaan (Transformation Coach, YLE) kanssa. Otimme reippaasti katseen tulevaisuuteen ja siihen, miten uskomme tulevaisuuden työpaikkojen menestyvän. Ota nyt aikalisä ja mieti, haluatko lukea blogini loppuun! En aio säästellä tai pehmittää sanojani.

Lähtökohtana on ketteryys. Ketterimmät pärjäävät. Ketteryydessä on oppimisen ja uudistumisen riemu. Ketteryys on ihmisissä.

”Aina pyritään täydellisyyteen, vaikka tiedämme olevamme epätäydellisiä.”

Mireten kiteytyksessä yhdistyvät tekemisen kunnianhimo ja syvä ymmärrys siitä, että oppimismahdollisuuksia on aina. Ei tarvita erillistä listaa siitä, keillä aivan erityisesti olisi opittavaa. Eikä voida erottaa kehittäjiä kehitettävistä, vaan kyse on meistä kaikista. Aina voi tehdä paremmin ja joku tekee niin, koska haluaa. Oppimisen nopeus on ratkaisevaa.

”Mulla on oma kaappi.”

Kun työnä on vauhdittaa työpaikan uudistumista ja sparrata ihmisiä, tuskin tarvitaan osastoa, työhuonetta tai parkkipaikkaa. Miretellä on oma kaappi, jossa on post it -lappuja ja tusseja. Toimisto kulkee repussa ja osaaminen Miretessä.  Keskeistä osaamista tulevaisuuden asiantuntijalla on kyky kuunnella ja keskustella ihan kaikenlaisten osaajien kanssa. ”Tarvitaan 360 asennetta ja ajattelua.” Uudistumisen kannalta keskeistä on kyky liittää omaa osaamista toisen ihmisten osaamiseen ja ennen kaikkea tekemiseen. Oivallukset eivät kasva tyhjiössä. Ne kasvavat innostuneiden ihmisten vuoropuhelussa ja isoissa kysymyksissä. Kysymykset syntyvät tekemisestä.

”Organisaation rakenteet korvautuvat verkostoilla.”

Tiesitkö, että jo nyt voi tunnustaa, ettei omalla työpaikalla ole ihan kaikkien alojen eksperttejä ja se on ok? Tulevaisuudessa parhaan sadon korjaavat ne työpaikat, jotka onnistuvat innostamaan ja kokoamaan laajan joukon osaajia verkostokseen.  Myös kokeilukulttuuri ja kokeileminen siirtyvät verkostoihin – vai haluaako joku vielä rajata keksimisen vain omiin työntekijöihinsä? Verkostojen kautta työnteko muuttuu yhteisöllisemmäksi ja syntyy uudenlaisia tapoja toimia ja oppia yhdessä. Asiantuntijan arvo syntyy siitä, mitä hän verkostossaan saa aikaiseksi. Verkostoissa asemavallalla ei tee mitään – mutta vastavuoroisuus, luottamus ja tiedon jakaminen ovat kovaa valuuttaa.

”Paniikki.”

Kun vauhti ja kompleksisuus lisääntyvät, tarvitaan ketterää johtamista ja hallinnoinnin voi unohtaa. Tulos ja toiminta rakentuvat kehittyvän vision ja yhteisten arvojen varaan. Ne työpaikat, jotka vievät päätöksenteon mahdollisimman lähelle asiantuntijoitaan läpinäkyvyyden periaatteella, saavat mielettömän etulyöntiaseman suhteessa päätöksiä ja suunnitelmiaan jurnuttaviin kilpailijoihinsa. Tulevaisuuden asiantuntijoiden työ on oppimista ja uudistamista, minkä vuoksi johto työskentelee heidän kanssaan. Ja samalla johto jakaa myös omaa asiantuntemustaan kaikille. Jos paniikki iskee ja tekee mieli takertua valta-asemaan, anna itsellesi aikaa, mutta älä missään nimessä luovuta… venytä ymmärrystäsi asiantuntijoittesi maailmasta esim. menemällä illaksi vaikka koodikouluun (jos et ole jo ollut).

”Kaikki on kiinni ihmisistä.”

Matka ketterään johtamiseen ja toiminnassa oppimiseen on iso asia. Helpolla ei pääse kukaan. Ja voi olla, että joku asiantuntijakin toivoisi, ettei moiseen tarvitsisi ryhtyä (”jospa edelleen tekisimme suunnitelmia ja ehdotuksia johdon päätettäviksi”). Joskus tarvitaan ”Big Bang” ja toisinaan auttaa ”pull effect”. Kyse on kuitenkin valinnasta ja siitä, jatketaanko kuten ennen vai pyritäänkö täydellisyyteen. Jos valitset jälkimmäisen, varaudu ensin kääntämään kaikki päälaelleen. Muutamassa kuukaudessa huomaat eron. Ja kyllä asiakkaasikin sen lopulta sinulle kertovat.

Mistä on kyse?