Selkeä fokus ja innostus ovat tärkeimmät asiat yritystoiminnassa. Yleensä ne ovat täysin ristiriidassa keskenään, kirjoittaa startup-yrittäjä Kristian Kurikka.
WHO:n mukaan 30 % maailman väestöstä kärsii mielenterveysongelmista ja 2/3 tästä joukosta jää ilman hoitoa. Tämän valtavan miljardijoukon mielenterveysongelmien hoitaminen nykymenetelmillä on sairaan kallista. Mielestäni mielenterveyteen liittyvissä haasteissa pitää tarjota apua ilman kynnystä ja stigmaa, ja terveydenhuollon ammattilaisten tulee tarjota apunsa ihmiselle, jotka haluavat auttaa toisiaan.
Yrityksemme Heimon lääkkeet ongelmaan ovat psykologin neuvontaa tarjoava anonyymi puhelinlinja, videoyhteydellä toimiva etäpsykologipalvelu ja digitaalinen vertaistukialusta ihmisille, jotka tarjoavat ja hakevat apua henkiseen hyvinvointiin liittyen. Vertaistukialustalla terveydenhuollon organisaatiot ja yhdistykset voivat olla mukana auttamassa.
Ensimmäisen puolen vuoden aikana olemme saaneet kuopattua ainakin toistaiseksi yhden edellä mainituista palveluistamme. Meidän ykkösprioriteettina on ”save the world”, ja sitä olemme pyrkineet toteuttamaan alusta asti.
Me idealistit olemme päässeet tutustumaan paljon parjattuun terveydenhuoltoalan sääntelyyn. On ollut meille ja viranomaisille haastavaa tulkita, miten olemassa olevat lait ohjaavat palveluidemme kehitystä. Olemme päässeet täyttämään papereita ja miettimään vastauksia monenlaisiin kysymyksiin. Kuten: onko toimitilassamme vesipiste?
Toimimme etäratkaisuita hyödyntäen toistaiseksi ilman toimitiloja valtakunnallisesti useamman aluehallintoviraston alueella. Ensimmäinen mietintä olikin, että kumpi lupaviranomainen, aluehallintovirasto vai Valvira, käsittelee asiaamme. Vierähti hetki aikaa hahmottaa niin meiltä kuin viranomaisilta, kenen kanssa asioimme.
Palveluidemme digitaalinen ulottuvuus kirvoitti myös monenlaisia kysymyksiä, joihin vastaaminen on harmillisen aikaa vievää pienillä resursseilla. Alkaneella yritystoiminnallamme onkin ollut selkeästi viranomaisia työllistävä vaikutus aluehallintovirastossa, Valvirassa, verottajalla ja nyt ilmeisesti myös STM:ssä. Täytyy sanoa, että virkamiehet ovat erittäin avuliaita auttamaan yrittäjää tässä byrokratian suossa, mutta palveluita nykypäiväistäessä tarpoo kyllä vähintään vyötäröä myöten vetelässä maassa.
Onneksi toimialalla on myös muita toimijoita, jotka ovat halunneet modernisoida terveydenhuollon toimitapoja eli toisin sanoen luovuttamatta hakanneet päätäntänsä muureihin, kunnes muuri on murtunut. Esimerkki tällaisesta sinnikkäästä organisaatiosta on ollut Meedoc, jolle voisin myöntää jonkinlaisen mitalin kokemuksistaan terveydenhuoltopalveluiden saatavuuden parantamiseksi.
Mielenterveyden ongelmien kansainvälinen kustannus on vuonna 2010 arvioitu olleen 2,5 biljoonaa ja vuonna 2030 olevan noin 6 biljoonaa. Tällä säätelyn määrällä on erittäin vaikeaa ehtiä puuttumaan kustannusten kasvuun riittävän aikaisin, vaikka on selvää, että terveydenhuoltoalan täytyy olla tiukasti säädeltyä.
Mielestäni esimerkiksi kenenkään ei pidä matkustaa minnekään, jos se ei ole oikeasti välttämätöntä laadukkaan hoidon näkökulmasta. Tuntuu myös intuitiivisesti selvältä, että terveydenhuollon ammattilaiset eivät pysty mitenkään yksin ratkaisemaan mielenterveysongelmista kärsivien ongelmia, etenkään jos asioihin puututaan niin myöhään kuin nykyisin on tapana. Kuukausien jonoissa varmasti masentuu lisää.
Me pyrimme miettimään myös, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää, kun motivoimme myös ei-terveydenhuollon ammattilaiset auttamaan ihmisiä mielenterveyden haasteissa. Olen huomannut, että ihmiset haluavat auttaa toisiaan.
Ensimmäiset puoli vuotta pikakelauksella
Tiimin kasaaminen. Alussa meillä ei ollut kovin tarkkaa ymmärrystä siitä, mitä yrittäminen oikeasti on, mutta kivaa ja koukuttavaa se oli. Esittelimme liikeideaamme eri tahoille ja lähes poikkeuksetta siitä pidettiin. Ideoita tuli aluksi joka päivä ja punainen lanka oli äärimmäisen vaikea pitää selkeänä. Pysyvää oli se, että halusimme mahdollistaa mielenterveyden haasteisiin avun saamisen joustavasti ja ihmislähtöisesti nykypäiväisillä menetelmillä.
Alkukesästä saimme Tekesiltä KKS-avustuksen, jonka voimin teimme vertaistukialustan beta-version ja markkinatutkimuksen, jossa selvitettiin etäpsykologipalveluiden ja digitaalisen vertaistukialustan kysyntää Suomessa, Ruotsissa ja Briteissä. Noin puolet vastanneista organisaatioista käytti vertaistukitoimintaan digitaalisia suljettuja ryhmiä ja ¼ vastaajista, joilla ei sellaista ollut käytössä, olivat kiinnostuneita kokeilemaan.
Markkinatutkimuksen tulokset olivat erittäin lupaavia ja vertaistukialustan beta-versio on nyt ensimmäisissä organisaatioissa testikäytössä. Meillä alkoi muodostumaan ymmärrystä kentästä, jossa toimimme. Tänä vuonna Sitran trendilistallakin on mainittu, että tulevaisuudessa vertaisverkostoista muodostuu yhteiskuntien perusrakenne ja WHO on kehottanut kehittämään yhteisöpohjaisia mielenterveyspalveluita.
Samaan aikaan valmistelimme puhelinpalvelun toteutusta, keräsimme psykologit vastaamaan, selvitimme juridisen puolen ja suunnittelimme markkinoinnin. Ensimmäinen puhelinoperaattori ei pystynyt toimittamaan lupaamaansa teknistä ratkaisua, josta oli seurauksena, että markkinointitoimenpiteiden suunniteltu aikataulutus meni aivan uusiksi. Lopulta uuden teknisen kumppanin kanssa pääsimme alkuun, mutta päädyimme sulkemaan palvelun alle kuukaudessa. Fail fast, fail big.
Etäpsykologipalveluissa saimme ensimmäiset asiakkaat ensimmäisellä myyntikäynnillä, kun asiakas ilmoitti ostavansa 20 minuutin sisällä. Kollegani Johannes soitti minulle, että se oli erikoisinta mitä hänen myyntiurallaan on tapahtunut.
Kuluneen vuoden aikana olen ollut välillä niin innostunut, että en ole saanut illalla unta ja herännyt aamulla klo 05, ja välillä niin ahdistunut, etten ole saanut illalla unta ja herännyt klo 05. Kiinteiden kustannusten minimointi on ollut tärkeää tähän mennessä ja ahdistusta on aiheuttanut, jos on sattunut innostuksissaan niitä lisäämään. Loppuvuoden teemana meillä on lisärahoituksen turvaaminen, että pystymme jatkamaan tuotekehitystämme ja maailmanvalloitusta suunnitellulla tavalla.
Olen puolessa vuodessa oppinut, että selkeä fokus ja innostus ja innostuksen levittäminen ovat ne tärkeimmät asiat tässä yritystoiminnassa ja että yleensä ne ovat täysin ristiriidassa keskenään.
Suosittelemme