archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Suomalainen sisu on tekoja – mitä sinä muutat tänään?

Britanniasta lähtöisin oleva ja nyt Suomeen tuleva Change Day -muutosliike tähtää kohti parempia palveluja ja tuo sote-asiakkaan äänen kuuluviin alan henkilöstön kautta.

Julkaistu

Suomalainen sisu on tekoja. Jos katsotaan sote-uudistuksessa tähän mennessä aikaan saatujen tekojen määrää, sisu näyttää menneen jossain vaiheessa kaulaan. On siis ehkä syytä kokeilla toisenlaista lähestymistapaa. Hallintorakenteita rukkaamalla näitä solmuja ei ratkaista.

Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilla julkaistiin hiljattain artikkeli siitä, että henkilöstön ja asiakkaiden sitoutuminen on elintärkeää, kun sosiaali- ja terveyspalveluissa tehdään uudistuksia tai muutoksia. Artikkelista ilmenee, että vaikka organisaation johto olisi saanut minkälaisen kuningasidean tahansa, ratkaisevaa on, kuinka hyvin henkilökunta omaksuu ja ottaa idean omakseen. Vasta kun henkilöstö on täysillä mukana, loistoidea jalostuu käytännöksi ja tyytyväiseksi asiakkaaksi.

Viime vuoden puolella uutisoitiin Kotkan keskussairaalan dialyysihoitajista, jotka ryhmittelevät potilaansa asuinpaikan mukaan. Samalla suunnalla asuvat asiakkaat matkustavat yhteiskyydityksellä sairaalaan ja saavat hoitonsa samaan aikaan. Näin vältytään turhalta taksirallilta, mikä säästää pitkän pennin – nimittäin 600 000 euroa vuodessa! Kotkassa osattiin ajatella myös asiakkaan hyvinvointia. Kun matka sairaalaan taitetaan porukassa, dialyysipotilaat saavat kallisarvoista vertaistukea ja voivat jutella kavereiden kanssa niitä näitä.

Suomi tarvitsee entistä notkeampia ja asiakaslähtöisempiä sosiaali- ja terveyspalveluja, eikä niitä tehdä vain hallintorakenteita uudistamalla. Siksi kaikkien pitää osallistua näihin talkoisiin, siis myös sinun ja minun! Konkreettiset ja pysyvät muutokset nousevat usein arjen asiantuntijoiden pienistä ja suurista oivalluksista.

Sosiaali- ja terveyspalveluissa johdon tehtävä on toki tarjota oikeanlaista tukea ja kannusta parempien toimintatapojen ja ideoihin suunnittelussa, mutta sekä päättäjien että alan ammattilaisten on aika kohdata se tosiasia, että aitoon muutokseen tarvitaan meitä kaikkia. Kotkan keskussairaalan hoitajien esimerkkitapaus osoittaa, että muutokset ja hyvät ideat lähtevät meistä itsestämme. Eli mitä jos kaivettaisiin se kuuluisa sisu esiin ja ryhdyttäisiin sanoista tekoihin?

Muualla maailmassa tähän on jo herätty. Kansainvälisesti suuren suosion saanut sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuskonsepti Change Day tähtää kohti parempia palveluita ja tuo asiakkaan äänen kuuluviin juuri henkilöstön kautta. Alun perin Briteistä lähtöisin olevassa konseptissa henkilöstö on aktiivinen toimija. Change Day on tarkoitettu työkaluksi johdon ja henkilöstön oman työn ja oman yksikön työn kehittämiseen.

Miten tämä sitten eroaa siitä kaikesta muusta kehittämisestä ja uudistamisesta, jota tuntuu tällä hetkellä tulevan joka tuutista? Siten, että Change Day haastaa meidät tekemään dialyysihoitajien tavoin konkreettisia muutoksia parempien sosiaali- ja terveyspalveluiden puolesta. Jos emme uskalla itse muuttua ja ajatella toisin, on turha odottaa hallintorakenteella korjattavaa ihmeparantamista.

Change Dayn ytimessä on jokaisen omat teot ja muutokset. Minun Change Day tekoni on saada mahdollisimman moni taho lähtemään mukaan Change Dayhin ja kertoa konseptista kaikille kiinnostuneille.

Mikä sinun tekosi on?

Mistä on kyse?