Etelä-Korean kehitys viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut nopeaa ja innovatiivista. 2000-luvun puolessa välissä Koreasta tuli maailman kehittynein tietoyhteiskunta, jonka tietoliikennearkkitehtuuria ja palveluratkaisuja on hämmästelty eri puolilla maailmaa.
Vuonna 2009 Korea alkoi kehittää vihreää kasvua ja kestävää taloutta. Vihreyden ja matalan hiilijalanjäljen strategia nosti Korean yhdeksi kiinnostavimmista kestävän teknologian kehittäjistä. Vihreys ja vastuullisuus ovat olleet Korealle myös pyrkimys kehittää uutta liiketoimintaa, joka tukee talouden kasvua.
2000-luvun alussa Korean tärkeimmistä uusista vientituotteista ja aluevaltauksista sekä osaamisalueista ovat olleet luovat alat. Lähes puolitoista miljardia Youtube-katsojaa keränneen räppäri PSY:n maailmanhitti Gangnam Style ei noussut tyhjästä. Ilmiön taustalla on tehty vuosia paljon työtä.
Ilmiö on nimeltään Hallyu, korealainen aalto. Hallyun kantamana korealainen populaarikulttuuri kuten musiikki K-pop, TV-draamat, elokuvat, teatteri, tanssi kuten B-boys ovat levinneet laajasti erityisesti Aasiassa ja ovat nykyään merkittävä osa korealaista kulttuurista vientiteollisuutta.
Etelä-Korea uudeksi presidentiksi valittiin vuoden 2013 alussa Park Geun-hye. Hän aikoo viisivuotisen presidenttikautensa aikana vahvistaa entisestään korealaisten populaarikulttuurin tuotteiden vientiä, alan kehittymistä sekä luovien yritysten rahoitusta.
Suomessa tiedetään edelleen vähän korealaisen luovien alojen taustoista ja Hallyu-ilmiöstä. Julkaisemme taustoittavan luvun ”HALLYU – korealaisen popkulttuurin aalto ja estetiikka” Teppo Turkin kirjoittamasta kirjasta Tiikeriportti – Korean vimma voittaa maailma (Sitra 284, Edita 2009).
Suosittelemme