Tori on paras myyntikanava pienille ruuantuottajille. Paikalliset ihmiset tulevat ostamaan tuoretta ja paikallista ruokaa tuottajalta, ilman välikäsiä. Tuottajalle ei synny kiinteitä isoja kuluja ja samalla hän oppii tuntemaan asiakkaat. Asiakkaat puolestaan saavat suoran kontaktin ruuan alkuperään. Miksi tori sitten pitää keksiä uudelleen? Kysytään toisin. Mitä jos sataa, tuulee tai on muuten vaan paska ilma?
Pop-up Toripäivä kokeilussa yritettiin saada paikalliset ihmiset löytämään taas torille ja huomaamaan, että tori on hyvä ostopaikka suomalaiselle laadukkaalle ruualle. Olemme tottuneet ostamaan kaupasta kaiken kerralla juuri silloin kun se meille sopii. Sopiiko tori enää kuluttajan arkeen?
Kokeilu toteutettiin Helsingin Herttoniemessä, missä ei ole ikinä ollut toritoimintaa. Paikalliset eivät ole tottuneet torilla käymiseen tai sitten on pitänyt lähteä erikseen torille esim. Hakaniemeen. Lähellä on niin isoa kuin pientäkin kauppaa eli pulaa tarjonnasta ei ole. Miten paikalliset yhtäkkiä sitten muuttaisivat arjen toimintamalleja ja alkaisivat ostaa torilta?
Ruokapiiri osaksi toria
Herttoniemessä toimii aktiivinen ja iso ruokapiiri. Ruokapiirin kautta paikalliset asukkaat ovat löytäneet uusia tuottajia ja heidän tuotteitaan. He ovat tottuneet erilaiseen ostokäyttäytymiseen. Ruokapiiriläiset tilaavat ennakkoon haluamansa netissä sähköpostien ja erilaisten tilausjärjestelmien kautta. Tilatut tuotteet haetaan sovitusta paikasta sovittuun aikaan. Tuottaja tuo tuotteet päivän aikana ja ruokapiiriläiset hakevat ennakkotilatut tuotteensa illalla töiden jälkeen. Vaikka ruokapiiri toimii hyvin ruuanjakelukanavana kuluttajille, kohtaamista tuottajan ja kuluttajan välille ei synny.
Pop-up Toripäivässä on kyse juuri tästä: kahden hyvän jakelukanavan – torin ja ruokapiirin – yhdistämisestä uudella, innovatiivisella tavalla.
Ennakkotilaukset ovat torien pelastus
Kokeilu lähti toripaikan etsinnästä. Keskellä Länsi-Herttoniemeä on Eränkävijäntori, joka on aina toiminut nimestään huolimatta parkkipaikkana. Torihan voi olla mikä tahansa keskeisellä paikalla oleva tila: puisto, urheilukenttä, kirkon parkkipaikka tai tyhjä tontti yms.
Kun kerroin tutuille tuottajille torista, niin vastaanotto oli aluksi melko vaimeaa. Ruokapiirin mukanaolosta kuullessaan he kuitenkin innostuivat tulemaan torille myyjiksi. Ennakkotilaukset ovat torien pelastus. Tuottaja tietää päivää ennen torille tuloa mitä hän ainakin myy. Siksi uudenlainen Pop-up toripäivä -konsepti toimii myös huonoilla keleillä. Tuottajalle ei tule niin sanottua turhaa keikkaa, jolloin hän menettää aikansa lisäksi myös hyvät tuotteet, koska niitä ei kukaan ostanutkaan.
Ennakkotilauksien kautta myös sitoutetaan kuluttajat tulemaan torille vaikka sää ei olisi suotuisa ulkoilmatapahtumalle. Kuluttaja myös näkee tilauslistoilta mitä torilla on tarjolla ja mihin hintaan. Huomasimme, että ennakkotilausten keskimääräinen arvo per ruokapiiriläinen oli noin 60 euroa. Tiesimme myös, että ainakin 60 taloutta tulee ostoksille torille. Se ei ole vielä paljoa, mutta antaa kokeilulle uskoa ja toivoa.
Ennakkotilaustuotteet ovat halvempia kuin torilla myytävät – siinä porkkana tehdä tilaukset jo ennakkoon. Ja ennakkotilauksilla kuluttaja myös varmistaa tuotteen saatavuuden, sillä se odottaa häntä erikseen varattuna.
Mitä seuraavaksi?
Seuraava Pop-up toripäivä on 27.10., jolloin yritämme nostaa ennakkotilausten määrää. Jos saamme osoitettua, että jo pelkkien ennakkotilausten määrän takia tuottajien kannattaa uhrata aikaa ja bensaa tullakseen paikanpäälle torille, niin olemme todistaneet uudenlaisen ennakkotilauksiin perustuvan suoramyyntikanavan toimivuuden. Säästä riippumattomalle toripäivä-konseptille luulisi Suomen kaltaisessa pohjoisessa maassa löytyvän reippaasti kysyntää.
Järjestimme syyskuun toripäivän yhteydessä valtakunnallisen ruokapiirien kokoontumisen, jossa jaoimme toripäivän järjestämiseen liittyviä käytännön neuvoja. Tätä työtä aiomme jatkaa edelleen yhdessä innokkaiden ruokapiirien kautta. Tulevaisuus näyttää lähteekö toripäivä spontaanisti leviämään ympäri Suomea?
Ruokapiirit ovat hyvä kanava uuden toripäivä-konseptin levittämiseen. Heiltä löytyy kontaktit tuottajiin ja ruokapiiri muodostaa itsessään jo kuluttajaverkoston. Jokaisella ruokapiirillä on myös jonkinlainen ennakkotilausjärjestelmä käytössään eli mitään esteitä Pop-up toripäivien leviämiselle ei pitäisi olla.
Herttoniemen ruokaosuuskunta julkaisee yhdessä Sitran kanssa step-by-step käytännön ohjeet pop-up toripäivien järjestämiseen. Ohjeet julkaistaan pdf-oppaan ja videon muodossa marraskuun alussa.
”Ilman ennakkotilauksia ei uskaltaisi ottaa niin paljoa myytävää torille. Antaa suuntaa menekille.”
Paavo, Lähtelän luomutila
”Lupauksia antava. Kehittämisen arvoinen juttu ja antaa osviittaa kysynnälle.”
Kari, Lehtokummuntila
”Varaslähtö tulevaan –tapahtumassa juttelu eri alojen asiantuntijoiden kanssa antoi uskoa Pop-up toripäivä -konseptin leviämiselle muihin lähiöihin. Hyvä positiivinen ilmapiiri keskusteluissa teki vaikutuksen.”
Olli Repo, Herttoniemen ruokaosuuskunnan hallituksen puheenjohtaja ja kokeilun toteuttaja