Suomessa kehitetty äitiyspakkaus on yksi maailman hienoimmista esimerkeistä sosiaalisesta innovaatiosta. Nyt alkava kilpailu etsii ”laatikon ulkopuolelta” ideoita, joilla nykypäivän materiaaleja, teknologiaa tai palveluja voitaisiin hyödyntää tulevaisuuden äitiyspakkauksessa vauvojen sekä koko perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi.
Nyt avatun kilpailun tarkoituksena on levittää tietämystä äitiyspakkauksen ja sosiaalisten innovaatioiden mahdollisuuksista ympäri maailmaa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa äitiyspakkaus on noussut viime kuukausina ilmiöksi ja yhä useammassa osavaltiossa on aloitettu äitiyspakkausten jakaminen uusille äideille. Next-Gen Baby Box QuickFire Challenge kartoittaa joukkoistamista hyödyntäen edelläkävijäratkaisuja, joita hyödyntämällä äitiyspakkauksen mahdolliset tulevat versiot Suomessa tai maailmalla voivat kenties vaikuttaa yhä laajemmin globaaliin hyvinvointiin. Lue innovaatiokilpailusta tarkemmin täältä. Kilpailua esittelevä video puolestaan löytyy täältä.
Äitiyspakkauksen tarina yltää Suomessa 1920-luvulta vuoden 2017 Slushiin – kirjoitatko sinä seuraavan luvun?
Äitiyspakkauksen historia alkaa jo 1920-luvulta, jolloin Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) aloitti äitiyspakkauksen edeltäjän, kiertokorien jakamisen. MLL:n paikallisosastoissa ommeltiin 1920–1930-luvulla lastenvaatteita ja muita tekstiileitä, joita lainattiin koreihin pakattuna vähävaraisiin perheisiin. Vaatteet ja korit kiersivät perheistä toiseen, jakamistalouden hengessä.
Myöhemmin kiertokori kehittyi äitiyspakkaukseksi, joka myönnettiin kaikille Suomessa asuville, raskaana oleville äideille tai adoptioäideille. Vaikka suoraa hyvinvointivaikutusta on vaikeaa arvioida, niin on selvää, että äitiyspakkaus ja neuvolatoiminta ovat yhdessä vaikuttaneet merkittävästi suomalaislasten ja perheiden hyvinvointiin, madaltaen muun muassa lapsikuolleisuutta.
Koska Suomessa on jo ennestään valtavasti osaamista neuvolatoiminnan ja äitiyspakkauksen parista, toivomme tämän mahdollistavan suomalaisille toimijoille yhteistyömahdollisuuksia kansainvälisten kumppaneiden kanssa.
Syksyn Slush-tapahtumassa tullaan julkaisemaan kaikki palkitut ideat. Jäämme siis jännityksellä odottamaan, millaisia ideoita tulevaisuuden äitiyspakkauksen sisällöksi löydetään.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.