archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Tutkimustiimin viikon varrelta -blogisarja

Sitran tutkimustiimi kirjoittaa viikoittaista Viikon varrelta -blogia, joka vetää yhteen ajankohtaisia puheenaiheita.

Julkaistu

Tutkimustoiminta on avainaluetyön, strategian, yhteiskunnallisen koulutuksen ja yritysrahoituksen tavoin osa Sitran vaikuttavuustyötä. Tutkimustiimi tarjoaa tutkimustietoa ja -osaamista Sitran kolmen teema-alueen tarpeisiin, sekä toteuttaa yksittäisiä tutkimushankkeita tutkimusbudjetin rajoissa.

Tutkimustiimimme kirjoittaa viikoittaista Viikon varrelta -blogia, joka vetää yhteen ajankohtaisia puheenaiheita. Kaikki blogisarjan tekstit löytyvät tältä sivulta aina viimeisin listassa ensimmäisenä.

52/2016: Kapitalismi on rikki, se pitää korjata
50/2016: Ekosysteemeistä uutta kasvua
49/2016: Pisaa ja rankingiä – mittaammeko oikeita asioita?
47/2016: Pitkän hitaan kasvun ajastamme
46/2016: Miten viestiä totuuden jälkeisessä maailmassa?
43/2016: Kyse ei ole vain taloudesta, tollo
39/2016: Isot data-aineistot saivat tutkijat jahtaamaan Newtonin unelmaa
38/2016: Siperia opettaa
37/2016: Varrella viran
36/2016: Opiskelijat ratkomaan maailman kiperiä ongelmia
35/2016: Usko markkinoiden tehokkuuteen ampuu yli
27/2016: Mitä tiede voi oppia Googlelta?
26/2016: Lisäväriä yhteiskunnalliseen keskusteluun kaunokirjallisuudesta
22/2016: Second order science comes to the rescue in a complex world
21/2016: Lohkoketju muuttaa maailmaa
20/2016: Fiksummaksi kuin älypuhelin
19/2016: Mitä teet, kun kohtaat uutta tietoa?
18/2016: Singularity Universityssä uskalletaan ajatella isosti
17/2016: Parempi strateginen johtaminen lääke ideapulaan?
15/2016: Onko talouskeskustelu vain taloustieteilijöille?
14/2016: Japanin tulevaisuusvisio: superälykäs yhteiskunta 
12/2016: Most Likely to Succeed – elokuva innosti koulutuksen kehittäjiä
11/2016: Mitä Suomen julkinen sektori voi oppia Yhdysvaltain erikoisjoukoilta?
10/2016: Voiko joutsen selättää elefantin?
9/2016: Simultaneously reinventing the education of teachers and students
8/2016: 40 vuotta tietotyötä
6/2016: Asiantuntijapaneelit – väylä vaikuttavuuteen
4/2016: Kestävyyskriisi korviemme välissä

Vuoden 2015 kirjoitukset:
52/2015: Terve taas! Näin vuorotteluvuoteni sujui
51/2015: Suomi vs. kokeiluyhteiskunta
49/2015: Työ on viestintää, viestintä on työtä
48/2015: Entropy, order and economic growth
47/2015: Strategia pinteessä
46/2015: Rohkeasti kohti osallistavaa ennakointia
44/2015: Passiivisista kuuntelijoista muutoksentekijöiksi
43/2015: Japani löysi innovaatioiden ekosysteemit
42/2015: How to make social innovations fly
41/2015: The Pope problematizes partisanship
39/2015: Kaipaako kukaan ajelehtivaa Suomea?
38/2015: Tulevaisuuden trendien kimpussa – onko syytä optimismiin?
36/2015: Onko sinulla plan B?
35/2015: Kriisitietoisuudesta kohti positiivista tulevaisuudenuskoa
34/2015: Helsinki Design Lab comes to the U.S. State Department
33/2015: How to deal with growing complexity and uncertainty
32/2015: Buurtzorg ravistelee hierarkkisia organisaatioita
27/2015: Ankkureita eurooppalaisen hyvinvointimallin tulevaisuuteen
26/2015: Finland at a crossroads of inequality
24/2015: Kestävä kehitys, hyvinvointi ja koulutuksen tulevaisuus
23/2015: Uusi hallitusohjelma ennakoinnin näkökulmasta
21/2015: Kestävän talouden paradigmapähkinät
20/2015: Ennakoimmeko oikeita asioita?
17/2015: Uusiutuva metsäteollisuus – menestystä biotaloudesta
16/2015: Elämää globaalissa multiplex-teatterissa
15/2015: Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?
14/2015: Muokkaako teknologia yhteiskuntaa vai päinvastoin?
12/2015: Riittääkö torjuntavoitto tavoitteeksi?
11/2015: Suomi ei nouse entisillä eväillä
10/2015: Sata ideaa tutkimukseksi
9/2015: Meillä on visio Suomelle – entä sitten?
8/2015: Myös Intia on tärkeä osa Aasian tulevaisuutta
6/2015: Visioiden esittäminen on politiikan tehtävä – vai onko?
5/2015: Ennakointiyhteistyöllä rakennetaan parempaa huomista
4/2015: Tulevaisuusrautaa seitsemästä pajasta
3/2015: Tyyntä myrskyn edellä
2/2015: Tarvitsevatko päättäjät tietoa vai ymmärrystä?

Mistä on kyse?