archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Vanhojen äijien pelillinen vapputervehdys

Julkaistu

Ihminen ei ole vain homo economicus, eli taloudellis-rationaalinen ihminen, tai homo faber, eli insinööritaidoilla varustettu seppäihminen, vaan myös homo ludens, eli leikkivä ihminen.  Talous-tekninen olento on aika sieluton ja mekanistinen olio, luovuuden ja pilkkeen silmäkulmaan tuo leikkimielisyys.

Pelillinen leikkikenttä, gaming platform, voi luoda riittävät vapausasteet kokeiluille, mutta samalla pelin säännöt luovat  struktuuria ja kompleksisuuden  mahdollisuuksia, jotta asiat saadaan skaalaamaan stabiilisti.  Leikkikenttien rakentamiseen tarvitaan iso annos luovuutta ja neroutta!

Meidän leikkikenttänämme on ollut kaksi kuukautta käynnissä ollut Gesundheit 2013 -kilpailu, ja nyt on sopiva aika reflektoida tunteita ja tuntemuksia kilpailun alkumetreiltä. Kilpailun järjestäminen on ollut uusi ja innostava kokemus, jossa käytännön teoilla kannustamme ottamaan rohkeita askelia uudelle pelillisyyden soveltamisalueelle ja synnyttämään uuttaa liiketoimintaa.

Jo ennen kilpailun aloitusta ilmassa leijui synkkänä epäilyn tummanharmaa ukkospilvi: huomataanko meitä ollenkaan ja jos huomaa, niin uskotaanko meitä? Pitkään aikaa kilpailun nimi oli virkamiesmäinen ”Sitran terveyttä edistävä peli/appsi -kilpailu”. Niinpä avasimme sisäisen nimikilpailun, jonka ensimmäinen – ja ainoa – ehdotus oli Gesundheit. Kun nimi oli valittu, oli kuvaus kilpailusta helppo kirjoittaa. No ei ollut; ei syntynyt hissipuhetta, mutta sarjakuvathan kiteyttävät hienosti monimutkaisia ja vaikeita asioita. Sitten vaan sähköpostia maailmalle – ja onneksi Joonas Rinta-Kanto ja Kaisa Leka tarttuivat haasteeseen. Kun nimi ja sarjakuvat olivat valmiit, voitiin kilpailu käynnistää.

Viestintään emme ole halunneet käyttää viestintätoimistoa vaan viestintää hoidetaan ITE-hengessä ihmisten kanssa. Sen verran ymmärsimme, että viestintämateriaalia pitää olla: vaatimatonta anarkiaa, jonka innoittajana oli mielikuva ”tarroja ravintoloiden vessoissa”. Pelin verkkosivun QR-koodista tehtiin pinssi, jotta viesti ei ole liian selvä: pieni kilpailu kilpailussa.

Olemme huomanneet, että kilpailun järjestämiseen tarvitaan kaikenlaista: hulluutta, top-downia, bottom-upia, typeryyttä ja neroutta, idealismia ja pragmatismia, tekemistä ja ajattelemista, mutta ennen kaikkea välittämistä. Tällä hetkellä meidän kilpailun toteuttajien sielussa paistaa aurinko. Sen auringonpaisteen ovat aiheuttaneet kaikki ne ihmiset, jotka omalla positiivisella panoksellaan ovat olleet mukana kilpailun järjestämisessä tai jo osallistuneetkin siihen. Ja nyt näyttää siltä, että tämä joukko kasvaa päivä päivältä.

Mistä on kyse?