Pienet, ketterät uudet yritykset voivat peitota vanhat ja jäykät suuryritykset, kun maailma muuttuu, resussit hupenevat ja kallistuvat. Resurssiviisas yrittäjyys -tilaisuudessa kehitettiin uusia luonnonvaroja säästäviä liiketoimintaideoita Keski-Suomeen.
Järjestimme tiistaina 29. lokakuuta Resurssiviisas yrittäjyys -tapahtuman Jyväskylässä. Tarkoituksena oli kehitellä luonnonvaroja säästäviä, innovatiivisia yritysideoita ja kehittää alueen yritystoimintaa uuteen, entistä kestävämpään suuntaan. Tapahtumapaikaksi valitsimme hämyisen mutta lempeän tunnelman omaavan Popparin, joka oli mainio meidän talk show’llemme ja verkostoitumista edistävälle cocktail-tilaisuudelle.
Paikalla oli mukava joukko, noin seitsemänkymmentä resurssiviisaasta yrittäjyydestä kiinnostunutta. Tilaisuuden juonnosta ja talk show:n vedosta vastasi oppimisen muotoilutoimisto Monkey Busineksen Ville Keränen. Tilaisuuden toinen järjestäjä Luotsi ja yritysneuvoja Jouko Laitinen toivotti vieraat omasta puolestaan tervetulleeksi. Sitran puolesta päivän teemaan, resurssiviisauteen, alusti johtava asiantuntija Lari Rajantie.
”Pienet, ketterät uudet yritykset voivat peitota vanhat ja jäykät suuryritykset, kun maailma muuttuu, resussit hupenevat ja kallistuvat”, Rajantie sanoi.
Mukaan oli kutsuttu myös Mesenaatti.Me yhteisörahoituspalvelun tuottaja Tanja Jänicke, joka kertoi osallistujille yhteisörahoituksen mahdollisuuksista.
Kokonaisuudessa tapahtuma antoi hyvän kuvan siitä, millaista apua yrittäjyyttä pohtiva voi hakea. Talkshowssa vierailijoina olivat Tanja Jänicke ja Jouko Laitinen, Tekesin edustaja Timo Taskinen, Jyväskylä Entrepreneurship Societyn eli JES ry:n Jussit Galla ja Kämäräinen, The Pop Up Companyn Sonja Rajala, Protomon Mikko Ahonen sekä Fibanin eli Suomen Bisnesenkeli -verkoston edustaja Seppo Sneck.
Tapahtumassa kuultiin muutama rohkaiseva tarina oman jutun viemisestä eteenpäin. Jyväskylän tämän hetken yksi kuumimmista startupeista, NaturVention, ja perustajansa Niko Järvinen kävi kertomassa omaa tarinaansa. Hän onkin mainio esimerkki, sillä he ovat ehtineet olla monessa mukana yrityksen alkutaipaleella (mm. Protomo, KasvuOpen, yhteisörahoitus jne).
Toinen esimerkki oli Helsinkiläinen Greenriders, joka voitti tänä vuonna yhteiskunnallisten yritysten kilpailun, Ben & Jerryn ja Ashokan yhteistyössä järjestämän Join Our Coren. Oskari Räisänen kertoi idean yritysten työntekijöiden kimppakyytien organisointiin tarjoavan palvelun syntyneen aamuruuhkia seuratessa.
Tilaisuuden lopuksi Jyväskylän kaupungin ruokapalvelussa, Kylän kattauksessa työskentelevä Paula Puikkonen kertoi paljon mediahuomiota saaneesta Kohti resurssiviisautta -hankkeen puitteessa tehdystä kokeilusta, jossa koulun hävikkiruokaa myydään edullisesti lähiöllä asuville. Hän sanoi, että pelko siitä, että ruoka menee hukkaan ja direktiivit tekevät hyötykäytöstä mahdotonta, saivat hänet toteuttamaan idean. Idea oli syntynyt monen vuoden kokemuksesta, ja pohdiskeluista, mitä laitosten hävikkiruoalle voitaisiin tehdä. Kokeilu on lähtenyt hyvin käyntiin, ja idean saa Paulan mukaan vapaasti kopioida ja toteuttaa muualla.
Teksti: Ville Keränen/Monkey Business
Kuva: Johanna Hytönen
Suosittelemme