Ongelma
Vaatteiden valmistaminen kuluttaa huomattavia määriä vettä, maa-alaa ja kemikaaleja sekä aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä. Halvat vaatteet eivät kestä hyvinä pitkään, kun taas hyvälaatuisille vaatteille on kysyntää myös käytettynä. Tekstiiliteollisuuden ympäristökuormituksen kannalta onkin olennaista, miten hyvin vaatteiden jälkimarkkinat toimivat. Nykyhetkellä käytettyjen vaatteiden myyminen ja ostaminen esimerkiksi kirpputoreilla tai nettipalstoilla on kuitenkin melko vaivalloista. Monet kuluttajat eivät päädy laittamaan vaatteitaan kiertoon, vaikka kierrättäminen koettaisiinkin ajatuksena tärkeäksi.
Ratkaisu: Avaimet käteen -malli käytettyjen vaatteiden myymiseen
Kuluttaja voi Emmyn avulla myydä käytetyt hyvälaatuiset vaatteensa vaivattomasti. Vaatteet voi toimittaa Emmyn myyntilaatikkoon tai lähettää Emmylle postitse. Myytäväksi kelpaavat vastaanotetut vaatteet kuvataan ja hinnoitellaan kuluttajan puolesta, minkä jälkeen niitä koskevat tiedot syötetään verkkopohjaiseen järjestelmään. Sen jälkeen tuotteet menevät myyntiin Emmyn verkkokauppaan. Ostaja saa ostamilleen tuotteille normaalin 14 päivän palautusajan.
Ansaintamalli ja höydyt Emmylle
Emmy tilittää kaupaksi menevistä vaatteista myyjälle sen summan, joka jää jäljelle kauppahinnasta Emmyn provision ja kuljetuskulun jälkeen. Koska vaatteiden myyjälle maksetaan vain myydyistä vaatteista, ovat riskit Emmylle ansaintamallissa pienet. Jokaiseen myyntiin menevään vaatteeseen kuluu kuitenkin työaikaa. Vaatteiden ostaja maksaa postimaksun alle 79 euron arvoisista ostoksista.
Hyödyt asiakkaalle
Vaatteiden myyjä säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa verrattuna muihin vaatteiden jälleenmyyntiratkaisuihin – hänen ei tarvitse itse esimerkiksi hinnoitella tai kuvata vaatteita, ja hän voi toimittaa myyntiin kerralla suuria määriä. Vaatteiden ostaja sen sijaan voi säästää rahaa ostamalla uusien sijaan käytettyjä merkkivaatteita. Laadukkaita vaatteita voi myydä useammankin käyttäjän jälkeen eteenpäin. Emmy on solminut yhteistyösopimuksia muun muassa Stockmannin ja Virossa Kaubamajan kanssa, minkä myötä myyntilaatikot on sijoitettu kuluttajien kannalta keskeisiin paikkoihin, sekä useiden vaatevalmistajien, kuten Reiman kanssa.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.