Esimerkit
Arvioitu lukuaika 3 min

Fiksuruoka tuo hävikkiruuan kotiovelle: “Mitä enemmän kasvamme, sitä enemmän vähennämme hävikkiä”

Fiksuruoka ostaa hävikkiruokaa valmistajilta ja myy sen verkkokaupan kautta edullisesti kuluttajille. Yritys on vähentänyt ruokahävikkiä jo miljoonia kiloja. Toimitusjohtaja ja perustaja Juhani Järvensivu vie hävikkiruoan verkkokauppaa myös maailmalle.

Julkaistu

“Ruokahävikki on valtava yhteiskunnallinen ongelma. Luonnonvarakeskuksen mukaan kolmasosa maailman hiilidioksidipäästöistä johtuu ruoantuotannosta. Myös Suomessa jopa 15 prosenttia kaikesta ruoasta menee hävikkiin.

Toinen perustajamme Richard Lindroos työskenteli vuosia logistiikan parissa ja näki, kuinka paljon hävikkiä syntyy alalla kuin alalla. Hän ryhtyi tutkimaan, miten hävikkiä voisi vähentää kannattavasti, ja sai ajatuksen hävikkiruoan verkkokaupasta.

Meille on alusta asti ollut tärkeää tehdä hävikkiruoan vähentäminen mahdollisimman helpoksi kuluttajille. Näin hävikkiä voidaan vähentää suurissa määrissä. Fiksuruoka.fi toimii kuten mikä tahansa verkkokauppa. Asiakas valitsee ja maksaa tuotteen, jonka jälkeen kumppanimme toimittaa tilauksen ovelle. Erona muihin ruoan verkkokauppoihin on, että meidän toimittamamme ruoka menisi muuten roskiin ja ostos on lähes puolet edullisempi.

Aluksi varastonamme oli Richardin autotalli, josta hän vei itse tilaukset postiin työpäivän jälkeen. Minä tulin kuvioihin vuonna 2017, kun tapasin Richardin erään opintoihini liittyvän projektin yhteydessä. Richard otti minuun yhteyttä vielä samana päivänä, ja keskustelujen jälkeen lähdin mukaan Fiksuruoan toimitusjohtajaksi.

Nykyään meillä on valikoimassamme noin 1 500 tuotetta, joita ostamme esimerkiksi tukuilta ja elintarvikkeiden valmistajilta. Tyypillisesti ruoka on menossa hävikkiin, koska sen parasta ennen -päiväys lähenee, tuote on poistunut valikoimasta tai sen pakkaus on muuttunut.

Edistämme kiertotaloutta hyödyntämällä tuotteita, joiden valmistaminen kuormittaa ilmastoa ja luontoa. Fiksuruoan avulla olemme onnistuneet vähentämään ruokahävikkiä asiakkaidemme kanssa jo 4,5 miljoonaa kiloa.

Olemme kasvaneet autotallivarastosta 12 miljoonan euron liikevaihdon yritykseksi neljässä vuodessa. Tämä todistaa, että bisnesmallimme kannattaa, ja idea on skaalattavissa. Mitä enemmän kasvamme, sitä enemmän vähennämme hävikkiä.

Mielestäni tärkeimmät tekijät Fiksuruoan menestyksessä ovat hyvä tiimi ja dataan perustuvat päätökset. Keräämme tietoa toiminnoistamme ja pyrimme optimoimaan ne, oli kyse sitten verkkokaupan toiminnasta tai digimarkkinoinnissa.

Tulevaisuudessa haluamme vähentää hävikkiä myös Suomen ulkopuolella. Saimme juuri rahoituskierroksella uuden pääomasijoittajan Verdanen. Heidän kanssaan kasvamme tulevaisuudessa kansainvälisesti.”

– Juhani Järvensivu, toimitusjohtaja

 

Mistä on kyse?