archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Käytettyjen tavaroiden tori verkossa

Verkkokauppapaikat tuovat lisäaikaa käytettyjen tavaroiden elinkaariin. Näin voidaan hillitä uusien tavaroiden valmistustarvetta ja säästää neitseellisiä luonnonvaroja. Tori.fi on kentän keskeinen, innovatiivinen toimija Suomessa.

Julkaistu

Ongelma 

Nykyinen käyttö- ja erikoistavarakaupan kulutusmalli Suomessa nojaa noin 97-prosenttisesti uuden tavaran ostamiseen. Vertaiskaupan osuus markkinasta on vain noin kolme prosenttia. Samalla suomalaisten ”tavaratase” ja tarve varastotilalle kasvaa. Alhaisen vertaiskaupan vuoksi tuotteiden elinkaaret jäävät lyhyiksi ja omistamisaika pitenee, mikä lisää uuden tavaran kuluttamista.

Ratkaisu: koko Suomen markkinapaikka verkossa 

Tori.fi tarjoaa käyttäjäystävällisen verkkoalustan tarpeettomaksi käyneiden tavaroiden myymiseen ja ostamiseen uutta halvempaan hintaan. Alustalla käyttäjä kohtaa sekä kuluttajien käytetyn tavaran että yritysten ylijäämä- ja poistotuotteiden laajan tarjonnan. Vuodessa säästyy laskennallisesti noin 140 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä, kun uusia tuotteita ei tarvitse valmistaa Tori.fi:ssä tehtyjen kauppojen ansiosta. Se vastaa päästöiltään noin 140 000 mannertenvälistä edestakaista lentoa tai Helsingin liikenteen pysäyttämistä kolmeksi kuukaudeksi.

Ansaintamalli ja hyödyt Tori.fi:lle 

Torin ansaintamalli perustuu kolmelle asiakasryhmälle tarjottuihin palveluihin. Kuluttajille palvelun peruskäyttö on maksutonta, mutta he voivat halutessaan ostaa kaupankäyntiä helpottavia lisäpalveluita. Pienille yrityksille ja yhteisöille Tori.fi tarjoaa erilaisia verkkokauppakonsepteja, jotka voivat toimia yrityksen verkkosivuina tai pääsynä laajemman mediayleisön ulottuville. Kolmantena asiakasryhmänä ovat isot yritykset, joille Tori.fi myy mainostilaa.

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle 

Kuluttajille palvelu tarjoaa mahdollisuuden ostaa ja myydä käytettyjä tai uudenveroisia tuotteita. Myyjät voivat ansaita ja kierrättää tavaroitaan palvelun avulla. Eri osapuolet säästävät rahaa ja vaivaa yksinkertaisen ja tehokkaan kanavan myötä. Pienyritykset voivat lisätä verkkonäkyvyyttään, kun taas isot toimijat tavoittavat Tori.fi:ssä jo valmiiksi ostoaikeissa olevan yleisön mainoksilleen.

Mistä on kyse?