Ongelma
Päivittäistavarakaupan tuotteista suuri osa kuljetetaan kauppoihin kuormalavojen avulla. Kuormalavojen materiaalia hukataan turhaan, kun rikkoutuneet lavat ohjataan korjauksen sijaan polttoon. Kiirekausina yritysten on vaikea saada riittävästi lavoja.
Ratkaisu: Kuormalava palveluna
Encore toimittaa asiakkailleen kuormalavoja palveluna. Tarpeettomat lavat noudetaan koko Suomen tasolla takaisin Encoren lavakeskukseen, missä ne tarkastetaan, lajitellaan konenäköä hyödyntävän automaattilinjan avulla ja korjataan tarvittaessa. Lavojen tehokas kierto vähentää uusien lavojen tarvetta. Yritys huolehtii, että palvelu pystyy tarjoamaan riittävästi lavoja myös kiirekuukausina. Encoren kautta kulkevien lavojen elinkaari on muita lavoja pidempi, ja niiden käyttöaste on korkeampi. Koska Encore huoltaa lavojaan aktiivisesti, voidaan viidelläkymmenellä Encoren kuormalavalla korvata vuodessa tonnin verran puuta, joka muutoin menisi uusien lavojen valmistamiseen.
Ansaintamalli ja hyödyt Encorelle
Encore Ympäristöpalvelut tekee kuormalavoja tarvitsevien asiakkaiden kanssa sopimuksen lavojen käytöstä. Sopimuksen avulla ennakoidaan lavojen kysyntää, hallinnoidaan kuormalavoja sekä optimoidaan niiden logistiikkaa. Lavojen hinnoittelu perustuu kiinteään maksuun, joka maksetaan kunkin lavan jokaisesta käyttökerrasta.
Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle
Encoren palvelu on asiakkaille helppo vaihtoehto: asiakas saa käyttöönsä kuormalavoja vaivatta ja ilman kiinteitä investointeja. Lavat sopivat hyvin kaupan keskusliikkeiden automatisoituihin varastoihin, koska ne ovat standardikokoisia ja hyväkuntoisia. Huolletut kuormalavat pysyvät pidempään ja tehokkaammin kierrossa, jolloin puujätettä syntyy vähemmän ja toiminnan ympäristökuormitus pienenee.
Suosittelemme
Yksi vielä?