Ilmastoviestintä on osoittautunut yhdeksi ilmastonmuutoksen hillitsemisen suurista haasteista. Se on usein ahdistavaa, syyllistävää, tylsää tai etäistä, vaikka tarvitsisimme akuutisti helpommin lähestyttävää ja ymmärrettävää viestintää. Ilmastosankari Joulupukki -viestintäkonseptin tavoite on hyödyntää joulupukkihahmoon liittyvää lämpöä ja tuttuutta ja tuoda viestintään myös humoristisia ja positiivisia sävyjä.
Jokaiselle suomalaiselle tuttu Joulupukki on luonteva viestinviejä kertomaan, että ilmastonmuutos ei tapahdu vain jossain kaukana vaan myös Suomessa, tänään ja nyt. Uuden konseptin avulla nostetaan fossiilisista polttoaineista luopuminen eduskuntavaaliteemaksi ja saadaan mahdollisimman moni kansalainen äänestämään ilmastoystävällistä – tai Ilmastosankari Joulupukki -konseptin termein ilmastokilttiä – ehdokasta eduskuntavaaleissa keväällä 2019.
Hiilen ja turpeen polttamisen päästöt yhdessä turvetuotannon päästöjen kanssa vastaavat vajaata kolmasosaa Suomen hiilidioksidipäästöistä. Jotta fossiilisista polttoaineista luopuminen lämmöntuotannossa olisi yksi seuraavan hallituksen ykköstavoitteista, tarvitaan poliittisia päätöksiä ja tätä tavoitetta ajavia kansanedustajia. Joulupukkikampanja tähtää näiden edustajien määrän maksimoimiseen eduskunnassa.
Kuuden kuukauden aikana Hiilivapaa Suomi -kampanja kehittää Ilmastosankari Joulupukki -ideaa erilaisten kokeilujen kuten joulupukki-ilmastokalenterin ja flashmobien avulla, jotta se on löytänyt parhaan muotonsa kevään vaalikampanjointia varten.
Maan ystävät ry on yksi Maapalloliigan finalisteista.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.