“Euroopan unioni asetti vuonna 2015 rajoituksia muovikassien käytölle, jotta pussien haitalliset ympäristövaikutukset vähenisivät. Ajattelimme silloin VTT:llä työskennelleiden kollegoideni Esa Torniaisen ja Karita Kinnunen-Raudaskosken kanssa, että muovipussien korvaaminen voisi olla mielenkiintoinen markkina.
Paptic on yrityksenä entisen työnantajani VTT:n spin-off, joka valmistaa havuselluun pohjautuvaa materiaalia vastuullisiin pakkauksiin, jotka korvaavat kertakäyttöisiä muovipakkauksia. Papticia käytetään esimerkiksi ostoskasseissa, verkkokaupan lähetyskuorissa ja tuotepakkauksissa, jotka ovat käytössä noin 200:ssa suomalaisessa ja ulkomaisessa kauppaketjussa.
Paptic-materiaalissa yhdistyvät paperin, muovin ja kankaan parhaat ominaisuudet: joustavuus, kestävyys, vahvuus ja kierrätettävyys. Kun Papticista valmistettu kassi tai muu pakkaus on tullut tiensä päähän, sen voi kierrättää pakkauspapereiden tai kartongin kanssa.
Kierrätettävyys on Paptic-materiaalien elinehto. Ne sopivat sellaisenaan nykyiseen kierrätysjärjestelmään. Meille oli tärkeää kehittää muovin tavoin toimiva tuote, jonka kuluttajat kuitenkin tunnistavat kierrätettäväksi kuten pakkauspaperit ja kartonki. Muovin kierrätys kun on jo kuluttajille riittävän hämmentävää erilaisine merkintöineen ja kategorioineen.
Papticin tuotteita voi käyttää yhä uudestaan ja uudestaan. Asiakkaamme Sokos on painattanut käyttämiensä Paptic-kassien pohjaan käyttöohjeen, jonka mukaan kassit on parhaimmillaan kymmenen käyttökerran jälkeen. Pidämme Paptic-kasseja puuvillaisia kestokasseja ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona.
Papticia voi valmistaa olemassaolevilla paperikoneilla. Paperin kysyntä vähenee, kun painotuotteet digitalisoituvat. Voimme siis hyödyntää muuten käyttämättä jääneitä paperikoneita tuotantoomme. Materiaalimme on ohutta, joten sen valmistus ei vaadi suuria muutoksia koneisiin.
Tulevaisuuden visiomme ja tavoitteemme on pysynyt samana siitä asti, kun perustimme yrityksen. Tähtäämme siihen, että Paptic korvaa globaalisti miljoona tonnia muovia vuonna 2030.”
– Tuomas Mustonen, perustaja ja toimitusjohtaja
Suosittelemme
Vielä yksi