archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Tehdaskunnostetut traktoreiden vaihdelaatikot

Valtra on kyennyt luomaan uutta kannattavaa liiketoimintaa käytettyjen vaihteistojen tehdaskunnostamisesta, kun se hyödyntää asentajiensa ammattiosaamista. Tuotteen elinkaari pitenee sekä energiaa ja materiaaleja säästyy uusien vaihteistojen valmistamiseen verrattuna. Asiakas saa nopeasti korvaavan vaihteiston rikkoutuneen tilalle. Vaihteistojen palauttamiseen sitoutetaan panttimaksulla.

Julkaistu

Ongelma

Arvoa menetetään, kun traktoreiden käytetyt vaihteistot päätyvät pois käytöstä. Uusien vaihdelaatikoiden valmistaminen puolestaan kuluttaa paljon resursseja.

Ratkaisu: Tehdaskunnostetut Valtra Reman-vaihteistot traktoreihin

Tehtaalle palautuvat käytetyt vaihteistot puretaan, pestään ja kuluneet tai vaurioituneet osat korvataan uusilla. Vaihteistot kasataan, testataan ja maalataan kuten uudet vaihteistot. Asiakkaalle on saatavilla lukuisia eri malleja nopeasti ja suoraan varastosta. Tehdaskunnostuksen myötä energiaa säästyy arviolta noin 85 prosenttia uuden tuotteen valmistukseen verrattuna.

Ansaintamalli ja hyödyt Valtralle

Tehdaskunnostettujen vaihteistojen myynti on merkittävä osa Valtran liiketoimintaa ja hyvin kannattavaa. Vuodesta 2012 lähtien Reman-vaihteistojen liikevaihto on kasvanut vuosittain 25–35 prosenttia. Tilatessaan Reman-vaihteiston asiakas maksaa panttimaksun, noin 50 prosenttia vaihteiston hinnasta. Pantti palautetaan asiakkaalle käytettyä vaihdelaatikkoa vastaan. Asentajien huippuosaamisesta saadaan uutta lisäarvoa ja samalla säästyy asiakkaiden aikaa ja rahaa. Asentajien läheinen yhteistyö ja tiedonjako tuotekehityksen kanssa auttaa parantamaan tuotteita.

Hyödyt asiakkaalle

Tehdaskunnostetun vaihteiston hinta on 30–40 prosenttia edullisempi kuin uusi vaihteisto. Uutta vastaavan ja päivitetyn vaihdelaatikon saa nopeasti traktoriin. Jälleenmyyjille ja huoltopalveluille etu on helposti aikataulutettava nopea korjausaikataulu. Asiakkaille toimintamalli on huoleton: Valtra vastaa vaihdelaatikoiden kuljetuskustannuksista ja kantaa riskin kunnostettujen vaihteistojen toimivuudesta.

Mistä on kyse?