Esimerkit
Arvioitu lukuaika 3 min

Tori.fi auttaa suomalaisia kuluttamaan vastuullisesti: “Vertaiskaupan ansiosta ihmiset voivat ostaa käytettynä juuri sitä, mitä tarvitsevat”

Tori.fi on Suomen suurin käytetyn tavaran markkinapaikka, jonka koko toiminta perustuu kiertotaloudelle. Tori.fin johtaja Jenni Tuomisto uskoo, että vertaiskaupan kasvu kannustaa yrityksiä valmistamaan kestäviä tuotteita, jotka pysyvät käytössä mahdollisimman pitkään.

Julkaistu

“Tori.fi rantautui Suomeen länsinaapurista. Ruotsalaisessa verkkopalvelussa Blocketissa ihmiset möivät ja ostivat käytettyjä huonekaluja, autoja ja polkupyöriä.

Blocketin omistajakonserni Schibsted aisti, että suomalaiset kuluttajat olivat tarpeeksi valveutuneita vastaavalle liiketoiminnalle. Jussi Lystimäki perusti konsernin alaisen Tori.fin Suomeen vuonna 2009. Suomalaiset ovat vuodesta 2010 myyneet ja ostaneet käytettyjä tavaroita alustalla, josta kehittyi vuosien mittaan maan suosituin käytetyn tavaran verkkokauppa.

Tori.fi on kuluttajille ilmainen palvelu. Sen tuotot tulevat yrityksiltä, jotka mainostavat tai myyvät tuotteitaan alustalla. Yritykset voivat myydä esimerkiksi viimeisiä tuote-eriä sekä ylijäämä- ja poistotuotteita Tori-kaupoissa. Tori.fi on yrityksille oivallinen paikka näkyä, sillä sivustolla vierailee yli kolme miljoonaa yksittäistä ihmistä kuussa.

Tori.fi-ostosten ytimessä on löytämisen ilo. Ihmiset arvostavat tarinoita tavaroiden takana. Elämää nähnyt tuote on monille arvokkaampi kuin hajuton, mauton ja uusi tuote. Sama pätee yhä enemmän myös lahjoihin. Talvella 2020 tekemämme selvityksen vastaajista 86% suhtautuisi myönteisesti myös käytettynä ostetun joululahjan saamiseen.

Vertaiskaupan trendit ja myydyimmät tuotteet peilaavat sesonkeja ja muun maailman tapahtumia. Esimerkiksi suksia ei kannata myydä Tori.fissä ennen kuin maassa on lunta. Vertaiskaupassa ihmiset voivat ostaa tarvitsemansa tuotteet käytettyinä ja hankkiutua myös kätevästi eroon varastossa seisovista tavaroistaan.

Koronaepidemian myötä liikevaihtomme kasvoi jyrkästi ja myydyimmät tuoteryhmät menivät uusiksi. Ennen koronaa ihmiset ostivat eniten vaatteita ja rakentamiseen, remontointiin sekä harrastuksiin liittyviä tuotteita. Viimeisimmän vuoden suosituimpia kategorioita ovat sisustus ja huonekalut, asunnot ja autot. Kuluttajakäyttäytyminen heijastelee ihmisten elämänmuutoksia.

Ihmiset kuluttavat yhä vastuullisemmin ja haluavat suojella ympäristöä. Suomalaiset säästivätkin viime vuonna Tori.fin vertaiskaupalla 195 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä verrattuna uuden tavaran ostamiseen. Luku vastaa Helsingin liikenteen kolmen kuukauden päästöjä. Mitä enemmän tavara kiertää ihmiseltä toiselle, sitä suurempi paine yrityksillä on valmistaa kierrätettäviä tuotteita.”

– Jenni Tuomisto, johtaja

 

Mistä on kyse?