Ongelma
Verkkokaupan lähetyspakkauksia ei juurikaan käytetä uudestaan. Kun verkkokaupan suosio kasvaa, lisääntyy myös pakkausjätteen määrä.
Ratkaisu: Uudelleenkäytettävät postipakkaukset palveluna
Uudenlaiset pakkaukset ovat valittavissa toimitustavaksi verkkokaupassa asioidessa. Verkkokauppaostoksen mukana tullut pakkaus palautetaan julkiseen postilaatikkoon ilman maksua. Pakkaus kestää vähintään 20 käyttökertaa, jolloin sen hiilijalanjälki on 80 prosenttia kertakäyttöistä muovipakkausta pienempi. Toimintamalli vähentää pakkausjätteen syntyä merkittävästi.
Ansaintamalli ja hyödyt RePackille
RePack solmii leasing-sopimuksia verkkokauppojen kanssa. Ne maksavat RePackille aina asiakkaan käyttäessä toimitustapaa. Valitessaan RePackin toimitustavaksi kuluttaja maksaa 0-4 euron lisämaksun verkkokaupasta riippuen. RePack saa myös provisiomaksuja etuseteleillä verkkokaupoille välitetyistä asiakkaista.
Hyödyt asiakkaalle
Kaupan näkökulmasta toimintamalli edistää asiakkaiden sitoutumista. Kaupat voivat brändäytyä roskattomiksi.
Kuluttaja puolestaan saa pakkauksen palauttamisesta etusetelin, joka on käytettävissä kaikissa RePackia hyödyntävissä verkkokaupoissa.
Suosittelemme
Tästä eteenpäin.