”2000-luvun alussa valaistustoimiala oli ajautunut murrokseen halvemman ja tehokkaamman valkoisen LED-valon kehittämisen myötä. Valtavalon perustajaosakkaat näkivät tilanteessa potentiaalia liikeidealle ja perustivat Valtavalon vuonna 2008.
Tänä päivänä tarjoamme energiatehokasta valaistusta yrityksille ja julkishallinnolle. Pitkäikäiset tuotteet mahdollistavat myös palveluliiketoiminnan, jossa asiakkaalle suunnitellaan, toimitetaan ja asennetaan energiatehokas valaistus, jonka ylläpidosta kumppanimme huolehtivat. Usein käy myös niin, että asiakas haluaa itse vastata valaistuksen ylläpidosta huomattuaan, että ratkaisumme ovat niin helposti huollettavissa.
Kiertotalous on ollut Valtavalon toiminnan lähtökohtana sen perustamisesta asti. Olemme kestävän valaistuksen edelläkävijöitä ja puolestapuhujia. Meille on tärkeää, että tarjoamamme valaistus kestää aikaa ja säästää ympäristöä. Olemme laskeneet, että yhden vuoden aikana asiakkaamme säästävät hiilidioksidipäästöjä yli 3600 hiilidioksiditonnia, mikä vastaa noin 4000 edestakaisen Helsinki–New York-lennon päästöjä.
Energiansäästön lisäksi haluamme vähentää turhaa materiaalien kulutusta. Valonlähteen vaihdettavuus mahdollistaa valaisimen uudelleenkäytön vuosiksi eteenpäin. Olimme viestimme kanssa pitkään yksin, ja siksi on erityisen hienoa, että Euroopan unioni on vihdoin herännyt asiaan. Syksyllä 2021 voimaan astuva EU:n ekosuunnitteludirektiivi kannustaa kiertotalouteen ja kiinnittää huomiota energiatehokkuuden lisäksi myös tuotteiden uudelleenkäytön mahdollisuuksiin, päivitettävyyteen, korjattavuuteen ja kierrätettävyyteen. Kaikki nämä toteutuvat jo ratkaisuissamme.
Olemme oppineet, että asiat eivät aina mene täysin suunnitelmien mukaan. Esimerkiksi vuonna 2012 siirsimme tuotannon Kiinasta Kajaaniin, kun ymmärsimme, että meidän kannattaa valmistaa tuotteemme mieluummin kotimaassa. Se oli iso investointi ja maantieteellinen loikka, mutta osoittautui hyväksi ideaksi. Kotimaisuus on sekä meille että asiakkaillemme tärkeä arvo.
Tulevaisuutemme näyttää valoisalta erityisesti uuden EU-direktiivin vuoksi. Sen myötä tietoisuus valaistuksen ympäristövaikutuksista ja kysyntä tarjoamillemme valaistusratkaisuille ovat kasvussa. On hienoa, että ekologisuus ja vastuullisuus ovat yhä tärkeämpiä arvoja niin kuluttajille kuin yrityksillekin.”
– Maija Alasalmi, markkinointipäällikkö
Suosittelemme
Vielä yksi