“Koko Varustelekan toiminta alkoi siitä, että perustajamme Valtteri Lindholm haali armeijan ylijäämätavaraa, myi sitä ensin pakettiautosta ja avasi sille lopulta oman verkkokaupan. Näin saatiin kestävää ja edullista kampetta pois varastoista lojumasta ja myyntiin. Eli koko firma oikeastaan perustuu kiertotalouteen.
Nyt armeijoiden varastot alkavat olla aika tyhjiksi myytyjä. Tämä on positiivinen ongelma, koska ylijäämä kiinnostaa kuluttajia. Toisaalta meidän on nyt hankala saada haluttua tavaraa myyntiin.
Osittain vastauksena tähän ongelmaan kehitimme Varustelekan oman Kierto-järjestelmän. Asiakas voi palauttaa meiltä ostettuja tuotteita takaisin myyntiin, jos ne ovat jostain syystä jääneet vähälle käytölle. Kamppeiden kunnosta riippuen asiakas voi saada jopa puolet ostohinnasta takaisin krediitteinä, joilla voi ostaa tuotteita verkkokaupassa ja myymälässämme.
Johtava ajatus Kierto-järjestelmän taustalla on kuitenkin tehdä hyvää. Kierto on meidän keinomme pyrkiä siihen, etteivät myymämme kamppeet päätyisi käyttökelpoisina jätteeksi eikä turhaan syntyisi tarvetta valmistaa uutta tavaraa tilalle.
Kierto-järjestelmää aloiteltiin jo vuosina 2017–2018, mutta se käynnistettiin toden teolla vuonna 2019. Ensimmäisenä vuotena Kierto-tuotteita myytiin 400 kappaletta. Viime vuonna luku oli 900, ja vuonna 2021 vastaava määrä myytyjä Kierto-tuotteita oli jo ylitetty kesäkuuhun mennessä. Suuria voittoja Kierto-järjestelmä ei tuo, mutta teemme hyvää ja luomme jatkuvia asiakassuhteita. Samalla koulutamme asiakkaitamme siihen, että hyvä huolto pidentää käyttöikää. Kun pidät tavarasta hyvää huolta, niin saat jopa puolet hinnasta takaisin.
Lähes puolet myynnistämme tulee omien brändiemme uusista tuotteista. Kiinnitämme omien tuotteiden suunnittelussa huomiota materiaalivalintoihin ja pyrimme seuraamaan niiden ympäristövaikutuksia ja kehittämään tuotteita parempaan suuntaan. Suunnittelemme kestäviä, toiminnallisia ja monikäyttöisiä tuotteita. Meillä on hetki sitten aloittanut vastuuttomuuskoordinaattori, joka pyrkii kehittämään ympäristövaikutusten seurantaa ja raportointia entisestään.
Meidän tulevaisuuden visiomme on täydellinen maailmanherruus, Total World Domination. Tämän ohella haluamme nollata Varustelekan ympäristövaikutukset. Kasvu kansainvälisillä markkinoilla tarkoittaa sitä, että meillä on enemmän vaikutusvaltaa käytettäväksi hyvien puolelle. Haluamme saada aikaan aitoa muutosta niin muissa firmoissa kuin kuluttajien ajatusmaailmassakin.”
– Olli Rauhala, kehityskoordinaattori
Suosittelemme
Vielä yksi