archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Ylijääneen maa-aineksen kierrätyspalvelu

Maamassamarkkinat ovat ison mittakaavan kiertotaloutta parhaimmillaan: käytetään ylijäämää ja säästetään luonnonvaroja.

Julkaistu

Ongelma

Rakentamisessa syntyy ylijäämämaata, joka nykyisellään käsitellään valtaosin jätteenä ja viedään maankaatopaikalle. Toisaalta rakentamisessa tarvitaan kuitenkin paljon maa-ainesta, joka on yleensä peräisin luonnosta maa-ainesten ottoalueilta. Haasteena on kuitenkin rakennuskohteiden maa-aineen kysynnän ja rakennustyömailla syntyvän ylijäämämaan tarjonnan kohtaaminen.

Ratkaisu: ylijääneen maa-aineksen kierrätyspalvelu

Maapörssi tarjoaa palvelun, jossa rakennustyömailla syntyvä puhdas ylijäämämaa-aines ja MARA-asetusten mukaiset purkumateriaalit voidaan kierrättää maanrakennuskohteiden raaka-aineeksi. Palvelussa voi ilmoittaa vastaanottavansa tai tarjoavansa ylijäämämaa-ainesta. Ammattilaisille suunnatulla profiililla pääsee katsomaan kohteiden tarkempia tietoja, saa viikottaisia vastaanotto- ja tarjoajailmoituksia ja pääsee ostamaan maanvastaanottolipukkeita.

Maapörssin asiakkaat saavat käyttöönsä kuljetussovelluksen, joka auttaa hallitsemaan asiakasyrityksen materiaalivirtoja ja sisältää esimerkiksi digitaaliset siirtoasiakirjat. Kuljetuksista muodostuu tietovarasto, josta saa reaaliaikaisesti tiedot kuljetusraportteihin ja laskutukseen.

Ansaintamalli ja hyödyt Maapörssille

Maapörssi veloittaa käyttäjiä henkilökohtaisten profiilien rekisteröinnin yhteydessä sekä MaaApp-sovelluksen käytöstä. Yritys perii myös vastaanottopaikan kanssa sovitun komission palvelussa myydyistä ylijäämämaa-aineksen vastaanottolipukkeista, joita kuka tahansa voi ostaa.

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle

Kierrättämällä ylijäämämaa-ainekset suoraan lähimmälle työmaalle rakentaja säästää maa-aines- ja kuljetuskustannuksissa. Maa-ainesten kierrättäminen on halvempaa kuin luonnosta kaivettujen maa-ainesten käyttäminen. Myös kuljetusetäisyydet ovat kierrättämisen ketjussa lyhemmät. Samalla kuljetusten hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät ja luonnonvarat säästyvät. Ajasta, paikasta ja maa-aineksen tyypistä riippuen voi rakentaja jopa ansaita tulorahoitusta projektilleen joko vastaanottamalla tai tarjoamalla ylijäämämaa-aineksia.

Mistä on kyse?