Digitaaliset rahtikirjat
Digitaalisten rahtikirjojen käyttöönotto voi tehostaa logistiikka-alaa merkittävästi ja lisätä läpinäkyvyyttä kuljetusketjuissa. Tuemme hankkeillamme alan digisiirtymää Suomessa vahvistamalla yhteistyötä sekä lisäämällä tietoa tulevista tarpeista ja vaatimuksista.
Mistä on kyse?
Suomi on vientiriippuvainen maa, ja logistiikka-alan tehokkuus on suomalaisille yrityksille erityisen tärkeää. Ala on murrosvaiheessa. Osa alalla olevista toimijoista hyödyntää digitalisaatiota kuljettamisen tehostamiseen, mutta suuri osa toimijoista toimii yhä vanhaan malliin.
Euroopan unionin säätämä niin kutsuttu eFTI-asetus (engl. Electronic freight transport information) vauhdittaa kehitystä ja alkaa ohjata logistiikka-alalla toimivia yrityksiä siirtymään paperisista rahtikirjoista digitaalisiin.
Logistiikka-alan digitalisaatio voi tehostaa prosesseja ja vahvistaa alan suomalaisten yritysten kykyä tarjota palveluitaan kilpailukykyisesti myös kansainvälisille markkinoille. Digitaaliset rahtikirjat ovat hyvä esimerkki logistiikka-alan tuottavuutta parantavasta ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia tarjoavasta ratkaisusta. Ne eivät tuo lisävaatimuksia paperisiin rahtikirjojen tietoihin verrattuna.
Viranomaiset valmistautuvat logistiikan digitalisaatioon osallistumalla kansainvälisiin projekteihin, yhteistyöryhmiin ja digitaalisen rahtikirjan kokeiluhankkeisiin. Samaan aikaan alan yritykset tuottavat palvelujaan asiakastarpeen mukaan taloudellisesti kestävällä tavalla.
Digitalisaation edellyttämien järjestelmien ja prosessien yhteen sovittaminen vaatii yritysten ja julkisen sektorin yhteistyötä ja avointa vuorovaikutusta.
Mitä teemme?
Toteutamme ja tuemme useita hankkeita, joilla vauhditetaan logistiikka-alan digitalisoitumiskehitystä.
Rahoitamme Fintraffic Oy:n hanketta, jossa pyritään ohjaamaan digitaalisten rahtikirjojen käyttöönottoa ja hyödyntämistä Suomessa. Hankkeen on tarkoitus parantaa logistiikkayritysten kykyä toimia digitalisoituvassa toimintaympäristössä ja tehdä tarvittava digiloikka sujuvasti.
Fintrafficin hankkeessa luodaan kuljetusdatan avulla visualisoitu havainnollinen esitys (demo), joka osoittaa, että tavoiteltu muutos on mahdollinen. Tarkoitus on havainnollistaa taloudellisen arvon muodostumista ja digitalisaation hyötyjen jakautumista eri toimijoille sekä käsitellä tietoturvaan ja järjestelmän luotettavuuteen liittyviä vaatimuksia. Aineistolla tuetaan yritysten päätöksentekoa ja motivoidaan digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoon.
Fintrafficin hanke käynnistyi tammikuussa 2025 ja se päättyy elokuussa 2025.
Missä mennään?
Hankkeet käynnistyivät vuoden 2024 alussa ja osa niistä on jo päättynyt.
Kokosimme tietoa digitalisaation nykytilasta logistiikka-alalla ja sen tarjoamista mahdollisuuksista aihetta taustoittavaan muistioon.
Rahoitimme digitaalisten rahtikirjojen käyttöönottoa kokeiluhankkeessa. Tulokset osoittavat, että siirtyminen paperisista rahtikirjoista digitaalisiin auttaa kuljetusyritystä tehostamaan toimintaansa ja parantaa työtyytyväisyyttä. Lisäksi havaittiin, että digitaalisten rahtikirjojen käyttöönottoa hidastavat järjestelmäintegraatioihin liittyvät pulmat ja kuljetusketjun toimijoiden toisistaan poikkeavat datatarpeet. Kokeilu päättyi syksyllä 2024
Ketkä mukana?
Kokeilussa olivat mukana suomalainen kuljetusyhtiö Flowertrucks Oy sekä Vediafi Oy ja iToDEV (LT). Käynnissä olevan hankkeen toteuttaa Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy sekä yhteistyökumppanit Solita Oy ja Vediafi Oy.