Digitaaliset tuotepassit

Digitaaliset tuotepassit ovat keino koota yhteen dataa tuotteiden kestävyydestä, raaka-aineista, materiaaleista ja turvallisuudesta. Ne tarjoavat kuluttajille tietoa läpinäkyvästi, edistävät vastuullista liiketoimintaa ja voivat nopeuttaa siirtymistä kiertotalouteen. Sitra rahoittaa useita digitaalisten tuotepassien pilottihankkeita.

Mistä on kyse?

Ilmastokriisi, luonnonvarojen ja monimuotoisuuden hupeneminen sekä väestönkasvu koettelevat maapallon kantokykyä. Tarvitsemme fiksumpia talouden toimintamalleja, joiden myötä kulutus ei lopu, vaan muuttaa muotoaan kestävämpään suuntaan.

Kestävä liiketoiminta ja kiertotalous saavat vauhtia, kun dataa osataan hyödyntää ja jakaa paremmin valmistusketjussa ja tuotteiden elinkaaren aikana.  

Digitaalista tuotepassia voi ajatella ikään kuin fyysisen esineen digitaalisena toisintona, joka tarjoaa tarkkaa ja luotettavaa tietoa tuotteesta läpi sen valmistus- ja kuljetushistorian. Pääsy digitaalisen tuotepassin tarjoamaan tietoon tulee olla saatavilla jonkin digitaalisesti luettavan tunnisteen kautta.

Kattavan tuotetiedon avulla voidaan parantaa yritysten tuottavuutta, resurssitehokkuutta ja tuotteiden jäljitettävyyttä valmistus- ja jakeluketjussa. Sen avulla voidaan myös pidentää tuotteiden elinkaarta, kun data helpottaa tuotteiden huoltoa, korjauksia ja kunnostusta.  

Dataa tarvitaan myös tuotteen elinkaaren loppupäässä materiaalien turvallisen talteenoton ja uudelleenkäytön tueksi. Tuotetiedon tarjoaminen asiakkaille ja toimitusketjun toimijoille antaa näille mahdollisuuden tehdä kestävyyteen perustuvia kulutus- ja kumppanivalintoja. 

Digitaaliset tuotepassit ovat keino parantaa tuotteiden jäljitettävyyttä ja kuluttajille tarjottavan tiedon läpinäkyvyyttä. Niiden avulla voidaan koota yhteen dataa tuotteiden kestävyydestä, raaka-aineista, materiaaleista ja turvallisuudesta. Ne parantavat tuotetiedon hyödynnettävyyttä, edistävät vastuullista liiketoimintaa ja kestävämpiä tuotantomenetelmiä sekä voivat nopeuttaa siirtymistä kiertotalouteen. 

Euroopan komissio haluaa nopeuttaa digitaalista ja vihreää siirtymää, ja tuotepassit ovat keino tässä onnistumiseksi. Lähivuosina EU-sääntely tulee määrittelemään tietovaatimuksia digitaalisille tuotetiedoille. Komissio on toivonut eri toimialoilta ratkaisuja digitaalisen tuotepassin kehittämiseksi ja erityisesti tekstiilituotteiden, akkujen ja elektroniikkalaitteiden aloilla. 

Digitaalinen ja vihreä siirtymä eivät ole itsestäänselvästi kytköksissä toisiinsa. Onkin varmistettava, että datatalous valjastetaan edistämään vihreää siirtymää. Digitaalisen tuotepassin ratkaisut tarjoavat mahdollisuuksia yritysten liiketoiminnan kehittämiseen ja tuotetiedon ympärille rakennettujen kuluttajapalveluiden kehitykseen. 

Digitaalisten tuotepassien toteutus ja käyttöönotto edellyttävät monien osapuolten yhteistyötä, kokeiluja ja pilotointia. Kokeilut on aloitettava arvoketjun alkupäästä ja jatkettava niitä askel askeleelta niin, että mukaan tulevat kaikki ketjun osapuolet. On hyödyllistä aloittaa esimerkiksi tuotteen raaka-aineita, valmistushistoriaa tai kuljetusten päästöjä koskevista tiedoista ja laajentaa eteenpäin koko arvoketjuja kattaviksi ratkaisuiksi.  

Pilotoitujen ratkaisujen tulosten perusteella lainsäätäjien ja yritysten on käytävä vuoropuhelua, jotta tuotepassimallista voi tulla aidosti tulevaisuuskestävä ja jotta sääntelyn vaatimuksissa huomioidaan yritysten valmiudet muutoksiin ja datan ylläpitoon, tuotetiedon siirtoon yli organisaatiorajojen sekä yhteentoimivien tietomallien käyttöön. 

Mitä teemme? 

Sitra tukee aktiivisesti digitaalisten tuotepassien kokeiluja ja pilotointia. Olemme rahoittaneet pilotteja digitaalisen tuotepassin konseptin kehittämiseksi ja liiketoimintaratkaisujen kartoittamiseksi. Sitra tarjoaa pilottien tuloksia ja oppeja tulevan EU-sääntelyn vaatimusten kehittämiseen.  

Ensimmäisissä piloteissa tarkasteltiin akku- ja tekstiilituotteiden sekä logistiikan arvoketjuja. 

Vuonna 2024 tuemme myös Finnpass-verkostoitumishanketta, joka tuo kansalliset tuotepassitoimijat yhteen.

Käynnissä olevat hankkeet

Finnpass – suomalaisten tuotepassitoimijoiden yhteistyöhanke

Finnpass-yhteistyöhanke tuo yhteen kansalliset tuotepassitoimijat. Hankkeessa jaetaan tietoa ja oppeja sekä kehitetään valmiuksia tuotepassien käyttöönoton tueksi sekä edistetään tuotepassikokeiluja ja -kehitystyötä.

Tavoitteena on nostaa esiin sellaisia tuotepassien tuomia muutoksia, joihin yritysten ja muiden toimijoiden kannattaa ennakoivasti tarttua ja pyrkiä vaikuttamaan. Hanke pyrkii myös vaikuttamaan EU:n tuotepassikehitykseen kokoamalla suomalaisia näkökulmia ja oppeja ja viemällä niitä EU:n kehitys- ja pilottiprojekteihin.

Hanke on käynnissä ja päättyy vuoden 2025 alussa.

Työssä mukana: VTT

CIRPASS2 – Työvaatteen kierrätys – suomalainen pilotti osana eurooppalaista tuotepassien kehitystä

Euroopan komission Digital Europe -ohjelmasta rahoitettavassa CIRPASS2-projektissa on mukana 13 eurooppalaista pilottihanketta tekstiili-, sähkö- ja elektroniikkalaite- sekä rakennusmateriaalialoilta.

Suomalaistoimijoiden pilotissa kehitetään työvaatteen huoltamiseen ja kierrätykseen datapohjaista ratkaisua. Hankkeessa kokeillaan digitaalisten tuotepassien soveltamista käytännössä laajassa mittakaavassa. Projektissa rakentuu myös yhteistyöverkosto, joka helpottaa tuotepassien käyttöönottoa. Suomelle hankeyhteistyö tarjoaa näkymän EU-tason kehitystyöhön ja oppeihin sekä mahdollisuuden valmiuksien vahvistamiseen.

Pilotin tavoitteena on luoda käytännön ratkaisuja tuotepassien toteutukseen yrityksissä. Hankkeen tarkoituksena on myös nostaa esiin kestävien tuotteiden ekologista suunnittelua koskevan sääntelyn (Ecodesign for Sustainable Products Regulation – ESPR) tuomia muutoksia, joihin yritysten ja muiden toimijoiden kannattaa tarttua ennakoivasti. Hankkeessa pyritään myös vaikuttamaan EU:n tuotepassikehitykseen välittämällä suomalaisyritysten näkökulmia sekä avaamalla suomalaisille ratkaisuille tietä EU:n sisämarkkinoilla ja globaalisti.

Työssä mukana: Suomen konsortion pääkumppanit ovat Suomen Tekstiili ja Muoti ry ja Ioxio. Lisäksi mukana on suomalaisia tekstiilialan yrityksiä. Sitra ja VTT ovat hankkeen yhteistyökumppaneita. EU-projektia johtaa ranskalainen CEA-List-tutkimusorganisaatio

Päättyneet hankkeet

Logistiikan päästötietojen kokoaminen tuotepassiin 

Sitra rahoitti kokeilua, jossa pilotoitiin logistiikasta syntyvien päästötietojen mittaamista, jakamista ja rekisteröintiä kuljetusketjuissa. Kokeilun tavoitteena oli selvittää, miten päästötieto saadaan liikkumaan kuljetusketjussa ja aina loppuasiakkaalle asti. Digitaalisen tuotepassin avulla kuluttaja voi halutessaan saada tiedon tuotteen kuljetuksesta syntyneestä hiilijalanjäljestä. 

Digitaalisen tuotepassin avulla voi olla mahdollista edetä helpommin kohti päästöttömiä kuljetusratkaisuja. Jos yritykset onnistuvat tarjoamaan asiakkailleen päästöttömästi kuljetettua tuotetta, voi niillä olla mahdollisuus parantaa kilpailukykyään. Kokeilun tulosten pohjalta on tarkoituksena kehittää toimintamalli ja arkkitehtuuri, jotka voivat helpottaa logistiikan päästödatan digitaalisen tuotepassin mallin syntyä ja laajamittaista käyttöönottoa. 

Hanke päättyi loppuvuodesta 2023. 

Työssä mukana: PBI Research Institute Oy Ab (hankkeen vetäjä), Ioxio Oy, SSAB Oyj, Orkla Oyj 

Tekstiilien digitaalinen tuotepassi 

Sitra rahoitti kokeilua, jossa selvitettiin, miten yksittäinen tekstiilialan toimija, ulkoiluvaatteita valmistava Halti, voi hyötyä tuotepassista ja miten sitä voi kehittää. Pilotissa pyrittiin lisäämään ymmärrystä digitaalisen tuotepassin toteuttamisen vaatimista digitaalisista valmiuksista ja rahallisista panostuksista. 

Tekstiilien digitaalinen tuotepassi on mainittu EU:n visiossa kestävistä ja kiertotalouteen perustuvista tekstiileistä. Pilotin tarkoituksena oli tarjota syötteitä EU:n kehittyvään sääntelyyn kuvaamalla konkreettisia käyttötapauksia, joita voidaan toteuttaa olemassa olevalla datalla, ja tunnistamalla haasteita, jotka saattavat koskea laajaa joukkoa tekstiilialan yrityksiä. Pilotin tuloksista kerrottiin webinaarissa 10.11.2023. Pilotin tulosaineisto on julkaistu – tutustu aineistoon (PDF).

Pilotin tuloksia on hyödynnetty Design Forum Finlandin tarjoamalla avoimella Circular Design for Business -verkkokurssilla.

Työssä mukana: Halti, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Futurice 

Lohkoketjut tuotepassin hajautettuna infrastruktuurina 

Hankkeessa tutkittiin lohkoketjun käyttöä tuotepassin hajautettuna infrastruktuurina tekstiiliteollisuudessa. Ratkaisut pyrittiin kytkemään olemassa olevaan lainsäädäntöön, markkinan yleisiin tietokantaratkaisuihin, alan yleisiin tiedon käsittelyn ja jaon toimintaperiaatteisiin sekä yhden rajatun arvoketjun tuotepassin käyttöönottoon liittyvien valmiuksien tarkkailuun.  

Työssä mukana: Struggle Creative Oy

Teollisuus nostaa kilpailukykyään valmistautumalla vihreään siirtymään digitaalisten tuotepassien avulla

SIX Mobile Work Machines -konsortio koostuu johtavista pohjoismaisista työkonevalmistajista: Sandvik, Kalmar, Valtra, Ponsse, Junttan, Valmet Automotive ja Nokia. Akkupassikokeilun pääkumppanit ovat Kalmar ja Sandvik. 

Sitra rahoitti kokeilua, jossa kehitettiin digitaalista akkupassia liikkuvien työkoneiden akkujen elinkaaren läpinäkyvyyden parantamiseksi. EU:n datasäädöksen myötä vuonna 2024 voimaan astuva direktiivi tekee akkupassista pakollisen. Passin tarjomat tiedot auttavat tehostamaan akkujen kierrätystä ja uudelleenkäyttöä.   

Akkujen identiteettitiedot kokoavalla passilla on tarkoitus liittää yhteen työkoneen käyttöä koskevat tiedot ja akun elinkaaren tiedot, niin että tieto hyödyttää mahdollisimman monipuolisesti eri toimijoita, kuten koneiden käyttäjiä, teollisuusyritysten asiakkaita ja viranomaisia esimerkiksi työkoneiden ja tuotantoketjujen päästötietojen arvioinnissa. 

Hanke toteutettiin teollisen data-avaruuden avulla, joka toimi kokeilun testiympäristönä. Kokeilu oli konkreettinen esimerkki siitä, kuinka akkupassi on mahdollista toteuttaa ja kuinka sen tarjoamat tiedot voivat auttaa teollisuuden toimijoita päästöjen laskennassa ja vähentämisessä.  
  
Hanke päättyi helmikuussa 2024.

Ajankohtaista

uutiset

Digitaaliset tuotepassit kestävän kasvun työkaluina

julkaisut

Digitaaliset tuotepassit vauhdittamassa Euroopan kestävää kasvua (tiivistelmä)

Ota yhteyttä

ihmiset
Taru Rastas
Johtava asiantuntija, Ohjelmat
ihmiset
Emma-Leena Kemppainen
Asiantuntija, Ohjelmat

Mistä on kyse?